IoT voor het versterken van stedelijke winkelkernen
Het project bestrijdt de groeiende leegstand in Vlaamse stadscentra door fysieke winkels aantrekkelijker te maken met IoT-technologie, waardoor consumenten weer naar de stad worden getrokken.

Korte schets van de probleemstelling
De leegstand in Vlaamse stadscentra blijft toenemen door de groei van online winkelen en de opkomst van winkelcentra aan de stadsrand. In de afgelopen tien jaar zijn er in Vlaanderen 10.000 fysieke winkels verdwenen, wat neerkomt op een daling van 16 procent (De Tijd, 2024). Dit verlies aan winkels verlaagt de aantrekkingskracht van steden en vermindert het aantal bezoekers. Kleine en middelgrote ondernemers in stadscentra staan onder grote druk om te concurreren met digitale platformen zoals Amazon en Bol.com (Becom, 2024). De overstap naar online shoppen wordt voornamelijk gedreven door gemak, zoals thuisbezorging en het eenvoudig vergelijken van prijzen, maar ook het brede online aanbod en de vaak lagere prijzen spelen een belangrijke rol bij de keuze voor online winkelen (Comeos, 2024). Toch blijft de fysieke winkel relevant. Uit recent onderzoek van Ipsos en Comeos blijkt dat 1 op de 10 Vlamingen eerst een winkel bezoekt voordat ze een online aankoop doen. Bovendien geeft 25% van de Vlamingen aan dat ze een fysieke winkel bezoeken wanneer ze van plan zijn een niet-alledaagse aankoop te doen (Comeos, 2024).
Doelstelling van het projectidee
Ons project heeft als doel IoT-technologie te gebruiken om winkeliers in de stadskern te ondersteunen bij het aantrekken van consumenten en hen een vernieuwde winkelervaring te bieden. We willen inspelen op de motivaties achter online winkelen en tegelijkertijd extra waarde toevoegen aan de fysieke winkelervaring. IoT maakt het mogelijk om klantinteracties te personaliseren, winkelgedrag te analyseren en een slimme, verbonden winkelomgeving te creëren. Voorbeelden zijn geofencing, gepersonaliseerde aanbiedingen via sensoren, slimme etalages en interactieve displays die de klant actief betrekken. Daarnaast richten we ons ook op het consumentenperspectief en onderzoeken we hoe we de voordelen van deze technologie effectief kunnen communiceren, zodat klanten eerder kiezen voor een bezoek aan de stad dan voor online shoppen.
Neem contact op met
Femke Loose
femke.loose@arteveldehs.be
Arteveldehogeschool
Mogelijke activiteiten tijdens de uitvoering van het project
- Onderzoek naar IoT-mogelijkheden in de retail: We brengen de meest relevante IoT-toepassingen voor winkeliers in stadscentra in kaart en onderzoeken hoe deze technologie kan bijdragen aan het aantrekken van consumenten. Daarnaast voeren we gesprekken met winkeliers om inzicht te krijgen in wat zij als haalbaar en nuttig ervaren.
- Prototyping en implementatie: In cocreatie met lokale winkeliers ontwikkelen en testen we IoT-prototypes. Denk hierbij aan slimme sensoren, interactieve beacons en gepersonaliseerde aanbiedingen op basis van klantgegevens.
- Communicatiestrategie voor consumenten: Naast de technologische kant onderzoeken we hoe we de nieuwe toepassingen effectief kunnen communiceren naar de consument.
- Impactmeting: We analyseren of de implementatie van IoT, in combinatie met de voorgestelde communicatiestrategie, effect heeft op het aantal bezoekers van de stadskern en of het leidt tot hogere conversies (zoals verkoop of interactie).
Verwachtingen op vlak van projectresultaten
Met onze rapporten, de ontwikkeling en testen van prototypes, en onderzoek naar consumentgerichte communicatie streven we naar twee belangrijke resultaten:
Versterking van stedelijke economieën: Door consumenten terug te trekken naar de stadscentra versterken we de lokale economie en ondersteunen we het behoud van een divers winkelaanbod.
Verhoogde klantbetrokkenheid: Dankzij IoT kunnen winkels hun klanten beter begrijpen en gepersonaliseerde oplossingen bieden, wat leidt tot hogere klanttevredenheid en loyaliteit.
Profiel van de leden van de begeleidingscommissie
We streven naar volgende profielen: retail- en stadscentrumexperts, IoT en technologie-specialisten, marketing- en communicatieadviseurs, lokale ondernemers, beroepsfederaties en sectororganisaties.
Wil jij graag een rol opnemen in één of meerdere beoordelingscommisies?
Bezorg ons dan jouw contactgegevens. Ria Bollen, projectcoördinator Blikopener aan de Vlaamse Hogescholenraad, neemt dan persoonlijk contact met jou op.

Benieuwd
naar andere
TETRA-projectideeën?
Vanzelfsprekend is dit niet het enige projectidee. Misschien zijn er tussen de verschillende voorstellen wel andere die meer, of beter, aansluiten bij de werkgebieden van jouw onderneming of organisatie.
Expertisedomeinen
Dit projectidee is gelinkt aan volgende expertisedomeinen:
