Oktobertelling 2022
Opvallend in 2022 is vooral de stijging van het aantal generatiestudenten in de lerarenopleidingen, de toename van de studenten ouder dan 25 jaar, en in het bijzonder ouder dan 40 jaar, én de opmerkelijke stijging binnen de graduaatsopleidingen.

Zoals ieder jaar verzamelt de Vlaamse Hogescholenraad op 1 oktober alle inschrijvingscijfers van de 13 Vlaamse hogescholen. Doel is om tendenzen te ontdekken in de evolutie van deze cijfers, over verschillende jaren heen.
Opvallend in 2022, is vooral de stijging van het aantal generatiestudenten in de lerarenopleidingen, de toename van de studenten ouder dan 25 jaar, en in het bijzonder ouder dan 40 jaar, én de opmerkelijke stijging binnen de graduaatsopleidingen.
Jaarlijks houdt de Vlaamse Hogescholenraad een telling van het aantal studenten op 1 oktober. Doelstelling is om tendensen te kunnen waarnemen.
Gerelateerde artikels

Ook Lingala verdient een plek in ons hoger onderwijs
Welke taal spreek jij aan de ontbijttafel? En in welke taal werk en vergader je? Is dat dezelfde taal als die waarin je afspreekt met vrienden en whatsappjes stuurt naar familie? En dan hebben we het nog niet eens gehad over de taal waarin je denkt en droomt.

De rationalisatienood opleidingsaanbod aan de hogescholen is een mythe.
Regelmatig, vaak lapidair in een discussie of gesprek, klinkt het: “er zijn te veel opleidingen aan hogescholen, daar moet gerationaliseerd worden”. Vervolgens vallen er steevast holle slogans zoals “geen twee dezelfde opleidingen in één stad” en voor je het goed en wel beseft valt de term “Soete-norm”.

Talent voor morgen heeft nood aan een bredere kijk op de wereld
“Our world is flat”. Tot die vaststelling kwam Thomas L. Friedman in 2005. Uiteraard bekeerde hij zich niet tot de middeleeuwse opvatting dat de aarde een platte schijf was, wel analyseerde hij globalisering als een 'level playing field'.