Kwalitatief onderzoek: diepte-interviews, focusgroepen en meer
Doelstelling: Je gaat aan de slag met de basis van kwalitatieve onderzoekmethodes als diepte-interviews en focusgroepen. Wat is de meerwaarde van kwalitatief onderzoek? Hoe selecteer je respondenten en contacten? Je leert analyseren en rapporteren.
Doelgroep: Beginnende onderzoekers van kwalitatief onderzoek.
Je leert de basisprincipes en -technieken van kwalitatief onderzoek. Daarbij beantwoorden we vragen als: Waarom kies je best voor kwalitatief onderzoek? Welke kwalitatieve onderzoekmethoden bestaan er? Hoe selecteer en contacteer je respondenten? Je leert ook een leidraad opstellen voor interviews en focusgroepen op basis van literatuurstudie, data analyseren (codeerboom opstellen, coderen en horizontaal/verticaal analyseren) en analyses rapporteren.
De onderdelen worden tot leven gebracht met voorbeelden uit eigen onderzoek en onderzoek van de lesgever. Je ontdekt welke concrete stappen je zet als onderzoeker, welke afwegingen je moet maken en wat daarbij de belangrijkste aandachtspunten zijn.
Opgelet
Deze vorming is gratis voor jou als onderzoeker aan een Vlaamse hogeschool, maar niet voor ons als organisator. Kosteloos annuleren kan tot en met drie werkdagen vooraf aan de vorming en dit énkel via e-mail aan lore.soleme@vlaamsehogescholenraad.be.
Bij afwezigheid zonder geldige reden zijn wij genoodzaakt jou een kost van 50 euro per gemiste sessie aan te rekenen.
Indien je een collega in jouw plaats kan laten deelnemen of je hebt een geldige reden van afwezigheid vervalt de no show fee. Voor een geldige afwezigheid vragen wij een afwezigheidsattest van jouw werkgever.
Lesgever
Elke Plovie voerde praktijkgericht onderzoek uit rond burgerschap en participatie aan hogeschool UCLL. Ze deed onder meer onderzoek naar zorgzame buurten, waarvoor ze zowel vrijwilligers als professionals interviewde die buurtzorg actief vormgeven. Ze werkt al meer dan 15 jaar als onderzoeker. Daarnaast begeleidt ze studenten van de opleiding sociaal werk bij onderzoeksopdrachten en bachelorproeven.