Care 4XR
Since January 2021, SIOPA (Smart Immersive Occupational Performance Assessment) has been underway as a practice-oriented scientific research project (PWO). VR (Virtual Reality) applications are being developed for individuals with acquired brain injury and visual difficulties. The SIOPA team comprises occupational therapists, researchers, game developers, ICT experts, and psychologists. This collaboration has already resulted in the development of several applications that are currently undergoing testing. To further advance these projects, additional research infrastructure is required. With this request, we are procuring XR equipment for research in occupational therapy, enabling us to address the challenges posed by technological innovation in this sector.This infrastructure will facilitate research on the development, implementation, and effectiveness of applications in an immersive environment. The acquired infrastructure includes HMD (Head Mounted Display) sets (A) with and without eye-tracking for on-site use. Additionally, a mobile immersive room (B) or Inflatable VR dome with projection will be acquired, allowing research to be conducted with applications even without HMDs.
Resultaten
Uit de contacten met het werkveld en de verschillende stakeholders wordt duidelijk dat onderzoek naar effectieve en efficiënte behandelingen best wordt uitgevoerd met en in de omgeving van de cliënt, hetzij woon- of behandelomgeving. Het onderzoek dat zal worden uitgevoerd met de infrastructuur, kan letterlijk deze brug vormen: er wordt naar de zorgverstrekker toegestapt en het materiaal wordt in de zorgomgeving uitgetest binnen onderzoek, gezien het ook in de toekomst daar zal worden geïmplementeerd. Ergotherapeuten worden op deze manier meer tools aangereikt om toe te werken naar Quality of Life op een holistische en client-centered centrale wijze. Het onderzoek waarvoor de gevraagde infrastructuur wordt ingezet, kent als overkoepelende doelen het streven naar autonomie en betekenisvolle participatie van de persoon met zorgnood. Zo kan men binnen de immersieve wereld op een veilige wijze activiteiten uitvoeren op basis de individuele hulpvraag van de cliënt, zoals op micro-niveau koffiezetten, maar ook participatieve activiteiten zoals wandelen in de stad, boodschappen doen. Het stapsgewijs opbouwen van vaardigheden door gebruik van technologie kan de patiënt preventief voorbereiden op het effectief participeren in de maatschappij. Fysieke en cognitieve aspecten worden hierbij onderzocht. Om de diversiteit van dit aanbod te kunnen realiseren is het gebruik van virtuele technologie uitermate geschikt en efficiënt.
01/01/2022 - 05/06/2024
