Beste toekomstige leerkracht
Gisteren, zondag 5 oktober, was het Dag van de Leerkracht. De dag waarop we alle leraren in de bloemetjes zetten. Terecht, want wie voor dit beroep kiest, kiest voor een toekomst met impact. Je maakt elke dag mee het verschil in het leven van kinderen en jongeren. Je geeft hen kennis en vaardigheden, maar vooral ook zelfvertrouwen, inspiratie en hoop.
En kijk: jij hebt die keuze gemaakt. Je koos niet voor de meest voor de hand liggende weg. Je koos voor een beroep dat veel vraagt, maar nog meer teruggeeft. Een beroep dat onder je huid kruipt, en waar je vaak pas jaren later beseft hoe groot het verschil was dat je maakte.
De uitdagingen zijn groot
We moeten tegelijk eerlijk zijn: het Vlaamse onderwijs staat op een kruispunt. De kwaliteitscijfers dalen, het lerarentekort blijft nijpend, en de verwachtingen tegenover scholen en leerkrachten zijn torenhoog. De klas is diverser dan ooit, de maatschappelijke druk groter dan ooit. Leerkracht zijn is geen evidentie meer, maar een complexe opdracht waarvoor je sterk gewapend moet zijn.
Dat besef klinkt ook luid door in de publieke opinie. Helaas wordt de lerarenopleiding daarbij te vaak weggezet als het probleem. Die negatieve beeldvorming dreigt intussen zelfs de lerarenopleidingen en hun studenten te raken. Weinig maatschappelijke erkenning van de opleidingen en het beroep van leerkracht schrikken studiekiezers onnodig af. Zo dreigen we in een vicieuze cirkel terecht te komen.
De lerarenopleiding is déél van de oplossing
Als hogescholen en lerarenopleidingen nemen we onderwijskwaliteit ernstig. We zijn ervan overtuigd dat sterke lerarenopleidingen een essentieel deel van de oplossing zijn. En dus zetten we samen volop in op vernieuwing en versterking, met een duidelijke ambitie: jou de allerbeste start geven om straks trots en met plezier les te geven.
En dat doen we heel concreet: met een verstevigd kerncurriculum en een meer gerichte begeleiding vanaf dag één. Ook voor wie al langer in het vak zit, gaan we verder ondersteunen met opleidingen om bij de tijd te blijven.
Je bent de leerkracht van morgen. Je weet wat je nodig hebt in je opleiding, in je stages en straks in je eerste job. Laat je horen."
Samenwerking is de sleutel
We weten dat we dit niet allemaal alleen kunnen. Lerarenopleidingen willen de handen in elkaar slaan met scholen, beleidsmakers en andere partners in het veld. Alleen via samenwerking en gedeeld eigenaarschap kunnen we echt vooruitgang boeken.
De komende maanden en jaren moeten er belangrijke beleidskeuzes vallen. Als hogescholen willen we daarbij niet aan de zijlijn staan. Wij brengen feiten, praktijkervaring en evidence-informed inzichten aan tafel. Zo willen we het publieke en politieke debat voeden met nuance en met échte oplossingen.
Jouw stem telt
Je bent de leerkracht van morgen. Je weet wat je nodig hebt in je opleiding, in je stages en straks in je eerste job. Laat je horen. Bij jouw hogeschool, je docenten, vrienden en familie, en via instagram take-overs van je opleiding of hogeschool. Bouw mee aan de toekomst van je beroep.
Gisteren was het jouw dag. Vier je keuze. Je stapte in een opleiding die veeleisend is, maar ook een van de meest betekenisvolle die er bestaan. We beloven dat we jou zo goed mogelijk begeleiden, elke dag beter, met een up-to-date curriculum en een netwerk dat je ondersteunt. Want het onderwijs heeft jou meer dan ooit nodig.
En misschien is dat wel de kern van de boodschap op de Dag van de Leerkracht: de toekomst van het onderwijs begint bij jou.
Gerelateerde artikels

Vlaamse hogescholen sluiten zich aan bij verklaring rectoren over Gaza
De Vlaamse hogescholen erkennen de complexiteit van het conflict, maar zijn van mening dat de omvang van het menselijke leed en de schendingen van het internationaal recht vragen om een duidelijke, gezamenlijke reactie vanuit het hoger onderwijs.

Graduaten leiden studenten op voor sectoren die snakken naar personeel, financiering hinkt achterop.
In een gezamenlijk advies vragen ze minister van Onderwijs Demir voldoende basisfinanciering te voorzien, het werkplekleren te versterken en de programmatie van nieuwe, arbeidsmarktgerichte graduaatsopleidingen te versnellen.

Veerle Hendrickx nieuwe voorzitter van de Vlaamse Hogescholenraad
Vanaf januari 2025 nemen Veerle Hendrickx en Dennis Cluydts respectievelijk het voorzitterschap en ondervoorzitterschap van de Vlaamse Hogescholenraad op zich. Hun mandaat loopt tot eind 2026.