Ga verder naar de inhoud

Actualiteit

Mee zijn en verder kijken. De Vlaamse Hogescholenraad houdt je op de hoogte van nieuwtjes binnen het hoger onderwijs: van pandemiemaatregelen, over opleidingen, tot persaandacht. Wij bundelen het voor jou op deze pagina.

Categorie
Thema
A total of 43 items found. Showing 43 items on page 1 of 3.
EHB_PBA

Is (hoger) onderwijs nog wel onderwerp van de verkiezingen?

22 apr. 2024

De verkiezingsthema’s worden ons de laatste weken in de media en via polls om de oren geslagen. En toch blijft het rond één thema jammergenoeg opvallend stil: het (hoger) onderwijs. Dit moet anders, want elke student op de juiste plaats, geeft Vlaanderen morgen voorsprong.

Verder lezen
AI BY DALLE

AI-geletterdheid is een essentiële competentie geworden.

25 jan. 2024

In november 2022 maakt de wereld kennis met Chat GPT. De chatbot met generatieve AI zorgt ervoor dat 2023 als een kanteljaar in de geschiedenisboeken zal terecht komen. Ook hogeschoolstudenten maken gretig gebruik van deze innovatieve tool. Een cursus samenvatten, een paper schrijven, een onderwerp verder uitdiepen of een complexe theorie in mensentaal uitleggen, Chat GPT kan het allemaal...

Verder lezen
ART OPINIE WINKELKAR

Onze winkelkar wordt steeds duurder

14 dec. 2023

We betalen ons blauw aan de kassa van de supermarkt. De voedingsinflatie in de Belgische supermarkten daalt dan wel, maar consumentenorganisatie Testaankoop kwam nog steeds uit op het hoge inflatiecijfer van 14,7 procent voor voedingsmiddelen. In twee jaar tijd werd onze winkelkar zo maar eventjes een kwart duurder.

Verder lezen
VIS OPINIE DEC2023

Co-creatie met het werkveld in het hoger onderwijs is goedkoop onderwijs

30 nov. 2023

Niets is minder waar: het kost tijd én geld om een brug te slaan tussen de twee werelden. De 13 Vlaamse hogescholen gaan partnerschappen aan waarbij ze samen met het werkveld onderwijs ontwikkelen en/of samen onderwijs uitvoeren. Sterker nog, ze maken van co-creatie een keurmerk.

Verder lezen
CONGRES 2020 039

Grote maatschappelijke uitdagingen pak je aan met een doorgedreven academisering in het hoger onderwijs.

10 nov. 2023

Doorgedreven academisering is een soort van klasse-denken met kwalijke repercussies. Zoals het waterval-effect: de hogescholen als vangnet voor gebuisde universiteitsstudenten, met als gevolg onnodige frustraties en een ongepaste onderwaardering van professionele opleidingen.

Verder lezen
AMA ONBOARD 22

Maritieme opleidingen: uitblinken, verbinding met het werkveld en wereldwijde impact.

26 okt. 2023

Net als de School of Arts, bevindt de Antwerp Maritime Academy, zich enigszins aan de zijlijn van de grotere professionele bacheloropleidingen en biedt ze academische masters aan. Maar het belangrijkste is dat ze perfect gepositioneerd zijn op het kruispunt van professionalisme, industrie-connecties en globalisering.

Verder lezen
Screenshot 2023 10 11 at 19 57 58

Aantal inschrijvingen hogeschoolstudenten zit in de lift

12 okt. 2023

De Vlaamse hogescholen zien 148.349 studenten in hun opleidingen: een stijging van meer dan 3,5% tegenover vorig academiejaar. Het gaat om een toename van 2,45% in de professionele bacheloropleidingen naar 116.661 studenten en een toename van 11% in de graduaatsopleidingen naar 22.569 studenten.

Verder lezen
EHB_KLASGROEP

Ons geld is op!

11 okt. 2023

De 13 Vlaamse hogescholen onderschrijven de analyse van de vakorganisaties dat het hoger onderwijs structureel ondergefinancierd wordt. Uitgaande van bedrijfseconomische logica’s (gerekend van 2008 tot 2022) raamt de werkgroep financieringsbeleid van de Vlaamse Hogescholenraad een onderfinanciering van 176 miljoen euro voor de hogescholen.

Verder lezen
ODS DIPLOMAS COMPETENTIES

De arbeidsmarkt heeft geen diploma’s nodig, maar competenties.

6 okt. 2023

Is dat zo en klopt die schijnbare tegenstelling tussen diploma’s en gecertificeerde competenties? Er zijn voorbeelden legio van sectoren waarvoor diploma’s vanzelfsprekend nog steeds relevant zijn: het onderwijs, de zorgsector en andere knelpuntberoepen kunnen daarvan getuigen.

Verder lezen
KDG LERARENTEKORTS

Een mooi lichtpuntje op de 'Dag van de Leraar'

5 okt. 2023

De Vlaamse hogescholen zien 9.773 studiestarters in hun lerarenopleidingen: +5% meer dan in het academiejaar 2022-2023, toen zat het aantal ook al in de lift. Het gaat om studenten die zich aan een hogeschool nooit eerder voor een lerarenopleiding hadden ingeschreven.

Verder lezen
VLUHR EIAE BREURS FIETS

Met de fiets naar EAIE in Ahoy, Rotterdam

25 sep. 2023

Met de 102km lange fietstocht wil VLUHR extra visibiliteit genereren voor haar deelname aan het European Association for International Education congres en de inspanningen die het Vlaams hoger onderwijs levert om internationaal op de kaart te staan.

Verder lezen
EHB OPINIE MEERTALIGHEID

Ook Lingala verdient een plek in ons hoger onderwijs

22 sep. 2023

Welke taal spreek jij aan de ontbijttafel? En in welke taal werk en vergader je? Is dat dezelfde taal als die waarin je afspreekt met vrienden en whatsappjes stuurt naar familie? En dan hebben we het nog niet eens gehad over de taal waarin je denkt en droomt.

Verder lezen
ART OPINIE FINANCIERING

De rationalisatienood opleidingsaanbod aan de hogescholen is een mythe.

7 sep. 2023

Regelmatig, vaak lapidair in een discussie of gesprek, klinkt het: “er zijn te veel opleidingen aan hogescholen, daar moet gerationaliseerd worden”. Vervolgens vallen er steevast holle slogans zoals “geen twee dezelfde opleidingen in één stad en voor je het goed en wel beseft valt de term “Soete-norm”.

Verder lezen
KDG LERARENTEKORTS

Lerarentekort voelbaar thuis: ouders springen steeds vaker in de bres.

7 sep. 2023

September was jarenlang in de pers goed voor de klassieke, vertederende stukken aan de schoolpoort, over huilende instappers of slome tieners voor wie de vakantie gerust wat langer had mogen duren. Vandaag is de focus verschoven naar kinderen en jongeren die het steeds vaker zonder leraar moeten stellen.

Verder lezen
WST INTERNATIONALISEREN

Talent voor morgen heeft nood aan een bredere kijk op de wereld

28 jun. 2023

“Our world is flat”. Tot die vaststelling kwam Thomas L. Friedman in 2005. Uiteraard bekeerde hij zich niet tot de middeleeuwse opvatting dat de aarde een platte schijf was, wel analyseerde hij globalisering als een 'level playing field'.

Verder lezen