Actualiteit
Mee zijn en verder kijken. De Vlaamse Hogescholenraad houdt je op de hoogte van nieuwtjes binnen het hoger onderwijs: van pandemiemaatregelen, over opleidingen, tot persaandacht. Wij bundelen het voor jou op deze pagina.
![ART OPINIE FINANCIERING](https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_660x371_crop_center-center_82_line/ART_OPINIE_FINANCIERING.png 660w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_440x247_crop_center-center_82_line/ART_OPINIE_FINANCIERING.png 440w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_880x495_crop_center-center_61_line/ART_OPINIE_FINANCIERING.png 880w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_375x210_crop_center-center_60_line/ART_OPINIE_FINANCIERING.png 375w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_750x421_crop_center-center_45_line/ART_OPINIE_FINANCIERING.png 750w)
De rationalisatienood opleidingsaanbod aan de hogescholen is een mythe.
Regelmatig, vaak lapidair in een discussie of gesprek, klinkt het: “er zijn te veel opleidingen aan hogescholen, daar moet gerationaliseerd worden”. Vervolgens vallen er steevast holle slogans zoals “geen twee dezelfde opleidingen in één stad” en voor je het goed en wel beseft valt de term “Soete-norm”.
![KDG LERARENTEKORTS](https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_660x371_crop_center-center_82_line/KDG_LERARENTEKORTS.jpeg 660w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_440x247_crop_center-center_82_line/KDG_LERARENTEKORTS.jpeg 440w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_880x495_crop_center-center_61_line/KDG_LERARENTEKORTS.jpeg 880w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_375x210_crop_center-center_60_line/KDG_LERARENTEKORTS.jpeg 375w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_750x421_crop_center-center_45_line/KDG_LERARENTEKORTS.jpeg 750w)
Lerarentekort voelbaar thuis: ouders springen steeds vaker in de bres.
September was jarenlang in de pers goed voor de klassieke, vertederende stukken aan de schoolpoort, over huilende instappers of slome tieners voor wie de vakantie gerust wat langer had mogen duren. Vandaag is de focus verschoven naar kinderen en jongeren die het steeds vaker zonder leraar moeten stellen.
![WST INTERNATIONALISEREN](https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_660x371_crop_center-center_82_line/WST_INTERNATIONALISEREN.jpeg 660w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_440x247_crop_center-center_82_line/WST_INTERNATIONALISEREN.jpeg 440w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_880x495_crop_center-center_61_line/WST_INTERNATIONALISEREN.jpeg 880w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_375x210_crop_center-center_60_line/WST_INTERNATIONALISEREN.jpeg 375w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_750x421_crop_center-center_45_line/WST_INTERNATIONALISEREN.jpeg 750w)
Talent voor morgen heeft nood aan een bredere kijk op de wereld
“Our world is flat”. Tot die vaststelling kwam Thomas L. Friedman in 2005. Uiteraard bekeerde hij zich niet tot de middeleeuwse opvatting dat de aarde een platte schijf was, wel analyseerde hij globalisering als een 'level playing field'.
![OPINIE ONDERZOEK](https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_660x371_crop_center-center_82_line/OPINIE_ONDERZOEK.jpeg 660w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_440x247_crop_center-center_82_line/OPINIE_ONDERZOEK.jpeg 440w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_880x495_crop_center-center_61_line/OPINIE_ONDERZOEK.jpeg 880w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_375x210_crop_center-center_60_line/OPINIE_ONDERZOEK.jpeg 375w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_750x421_crop_center-center_45_line/OPINIE_ONDERZOEK.jpeg 750w)
Knal die pasta tegen de muur!
Het praktijkgericht onderzoek van de Vlaamse hogescholen is de kinderschoenen ontgroeid. De financiering blijft echter hangen op het niveau van wekelijks zakgeld.
![LEVEN LANG LEREN](https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_660x371_crop_center-center_82_line/LEVEN_LANG_LEREN.jpg 660w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_440x247_crop_center-center_82_line/LEVEN_LANG_LEREN.jpg 440w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_880x495_crop_center-center_61_line/LEVEN_LANG_LEREN.jpg 880w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_375x210_crop_center-center_60_line/LEVEN_LANG_LEREN.jpg 375w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_750x421_crop_center-center_45_line/LEVEN_LANG_LEREN.jpg 750w)
Van sprintkampioen tot tienkamper
Eens aan het werk blijkt de Vlaming immers niet meer zo geneigd om nog bij te leren. Nochtans, de wereld evolueert sneller en we werken langer dan vroeger. De nood om kennis en vaardigheden regelmatig een update te geven, is nooit zo groot geweest.
![GRADUATEN](https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_660x371_crop_center-center_82_line/GRADUATEN.jpg 660w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_440x247_crop_center-center_82_line/GRADUATEN.jpg 440w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_880x495_crop_center-center_61_line/GRADUATEN.jpg 880w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_375x210_crop_center-center_60_line/GRADUATEN.jpg 375w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_750x421_crop_center-center_45_line/GRADUATEN.jpg 750w)
Leren van, met en in het werkveld
De hogescholen waren al een belangrijke toegangspoort tot het hoger onderwijs. Met de graduaten zetten ze die poort nog een flink stuk wijder open en verlagen ze de drempel voor een nieuw studentenpubliek, vaak uit kansengroepen, dat vroeger niet of veel moeizamer de weg vond.
![Kunstopleidingen](https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_660x371_crop_center-center_82_line/kunstopleidingen.jpg 660w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_440x247_crop_center-center_82_line/kunstopleidingen.jpg 440w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_880x495_crop_center-center_61_line/kunstopleidingen.jpg 880w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_375x210_crop_center-center_60_line/kunstopleidingen.jpg 375w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_750x421_crop_center-center_45_line/kunstopleidingen.jpg 750w)
Geef kunstopleidingen aan de Vlaamse hogescholen meer én de juiste beleidsaandacht.
Creatief talent is het waard! In sociaal-economisch barre tijden, of die nu het gevolg zijn van een pandemie of van oplopende geopolitieke spanningen, hebben kunstenaars het niet gemakkelijk. Hoe moeten we omgaan met jonge mensen die kiezen voor een levensloopbaan in de kunsten en hoe kunnen we hen daarbij helpen? Maar ook: hoe laten wij ons helpen door hén?
![HOGENT Vesalius Gent 161 A3958 Edit](https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/07_HOGESCHOLEN/GNT/_660x371_crop_center-center_82_line/HOGENT_VesaliusGent_161A3958-Edit.jpg 660w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/07_HOGESCHOLEN/GNT/_1320x742_crop_center-center_61_line/HOGENT_VesaliusGent_161A3958-Edit.jpg 1320w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/07_HOGESCHOLEN/GNT/_440x247_crop_center-center_82_line/HOGENT_VesaliusGent_161A3958-Edit.jpg 440w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/07_HOGESCHOLEN/GNT/_880x495_crop_center-center_61_line/HOGENT_VesaliusGent_161A3958-Edit.jpg 880w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/07_HOGESCHOLEN/GNT/_375x210_crop_center-center_60_line/HOGENT_VesaliusGent_161A3958-Edit.jpg 375w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/07_HOGESCHOLEN/GNT/_750x421_crop_center-center_45_line/HOGENT_VesaliusGent_161A3958-Edit.jpg 750w)
Vlaamse hogescholen: van goudwaarde in een veranderende samenleving.
We leven in een snel veranderende wereld van escalerende uitdagingen waar wetenschappelijk-technologische vooruitgang doorkruist wordt door crisissituaties. Een wereld met een stortvloed aan vluchtige, niet steeds betrouwbare informatie. Kennis is nog nooit zo bereikbaar geweest, maar toch dreigt inzicht, verloren te gaan in massa’s data en meningen.
![WIELRENNERS](https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_660x371_crop_center-center_82_line/WIELRENNERS.jpeg 660w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_440x247_crop_center-center_82_line/WIELRENNERS.jpeg 440w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_880x495_crop_center-center_61_line/WIELRENNERS.jpeg 880w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_375x210_crop_center-center_60_line/WIELRENNERS.jpeg 375w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/2023_OPINIES/_750x421_crop_center-center_45_line/WIELRENNERS.jpeg 750w)
‘Waaiers’ in het hoger onderwijs? Een nieuwe kijk op ons Vlaams denkpatroon
Het wielerseizoen is terug van start gegaan en dat brengt weer smakelijke Vlaamse wielertermen met zich mee: surplacen, chasse-patate, afpieren, skarten, eruit bonjouren,… En ken jij de ‘waaiers’ al? Als wielerliefhebber kan ik hier wel iets over vertellen maar laatst kwam die term plots naar boven bij het hoger onderwijs.
![UCL MARC VANDEWALLE](https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/07_HOGESCHOLEN/UCL/DIRECTIE/_660x371_crop_center-center_82_line/UCL_MARC_VANDEWALLE.png 660w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/07_HOGESCHOLEN/UCL/DIRECTIE/_440x247_crop_center-center_82_line/UCL_MARC_VANDEWALLE.png 440w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/07_HOGESCHOLEN/UCL/DIRECTIE/_880x495_crop_center-center_61_line/UCL_MARC_VANDEWALLE.png 880w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/07_HOGESCHOLEN/UCL/DIRECTIE/_375x210_crop_center-center_60_line/UCL_MARC_VANDEWALLE.png 375w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/07_HOGESCHOLEN/UCL/DIRECTIE/_750x421_crop_center-center_45_line/UCL_MARC_VANDEWALLE.png 750w)
Elk talent op zijn plek
Met ingang van 2023 start de Vlaamse Hogescholenraad met een nieuwe voorzitter en ondervoorzitter. Traditioneel wordt er elke twee jaar een nieuwe voorzitter gekozen. Koen Goethals, algemeen directeur van HOGENT die de raad de afgelopen twee jaar met een ambitie van verbinden en samenwerken leidde, geeft de voorzittershamer door aan Marc Vandewalle, algemeen directeur van Hogeschool UCLL.
![Voorzieningen studiefinanciering](https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/THEMAS/STUVO/_660x371_crop_center-center_82_line/Voorzieningen_studiefinanciering.png 660w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/THEMAS/STUVO/_1320x742_crop_center-center_61_line/Voorzieningen_studiefinanciering.png 1320w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/THEMAS/STUVO/_440x247_crop_center-center_82_line/Voorzieningen_studiefinanciering.png 440w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/THEMAS/STUVO/_880x495_crop_center-center_61_line/Voorzieningen_studiefinanciering.png 880w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/THEMAS/STUVO/_375x210_crop_center-center_60_line/Voorzieningen_studiefinanciering.png 375w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/THEMAS/STUVO/_750x421_crop_center-center_45_line/Voorzieningen_studiefinanciering.png 750w)
35% procent meer ondersteuningsaanvragen bij de studenten-voorzieningen
Het aantal aanvragen voor STUVO-toelagen, renteloze leningen, gespreide betalingen van studiegeld en andere toelagen is tegenover vorig jaar met meer dan één derde gestegen.
![Vlhora studeren1](https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ILLUSTRATIES/PNG-VERSIES/_660x371_crop_center-center_82_line/Vlhora_studeren1.png 660w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ILLUSTRATIES/PNG-VERSIES/_1320x742_crop_center-center_61_line/Vlhora_studeren1.png 1320w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ILLUSTRATIES/PNG-VERSIES/_440x247_crop_center-center_82_line/Vlhora_studeren1.png 440w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ILLUSTRATIES/PNG-VERSIES/_880x495_crop_center-center_61_line/Vlhora_studeren1.png 880w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ILLUSTRATIES/PNG-VERSIES/_375x210_crop_center-center_60_line/Vlhora_studeren1.png 375w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ILLUSTRATIES/PNG-VERSIES/_750x421_crop_center-center_45_line/Vlhora_studeren1.png 750w)
Dag van de Wetenschap - 2022
Op zondag 27 november is het de dag van de wetenschap! Zoals ieder jaar nemen ook alle 13 Vlaamse #hogescholen deel met tal van verschillende activiteiten. Benieuwd? Ga dan zeker eens kijken, er is vast een hogeschool bij jou in de buurt.
![CHILD LANDFILL](https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/_660x371_crop_center-center_82_line/CHILD_LANDFILL.jpg 660w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/_440x247_crop_center-center_82_line/CHILD_LANDFILL.jpg 440w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/_880x495_crop_center-center_61_line/CHILD_LANDFILL.jpg 880w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/_375x210_crop_center-center_60_line/CHILD_LANDFILL.jpg 375w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/_750x421_crop_center-center_45_line/CHILD_LANDFILL.jpg 750w)
De dalende Belgische bijdrage tot ontwikkelingssamenwerking.
In 2021 daalde de Belgische Bijdrage aan ontwikkelingssamenwerking naar 0,46% van het BNP. België duikt zo onder het Europees gemiddelde van 0,49% en staat almaar verder af van de internationale doelstelling om 0,7% van het BNP te besteden aan ontwikkelingssamenwerking.
![TRIPLE E AWARDS](https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/_440x247_crop_center-center_82_line/TRIPLE_E_AWARDS.jpg 440w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/_375x210_crop_center-center_60_line/TRIPLE_E_AWARDS.jpg 375w)
Hogeschool UCLL genomineerd voor prestigieuze Triple E Award
UCLL is door het ACEEU genomineerd als Young Entrepreneurial University of the Year. De organisatie wil ondernemerschap en engagement in het hoger onderwijs bevorderen. UCLL heeft dan ook heel wat in huis voor én door ondernemers.
![© Akhil Babu for Royal Academy of Fine Arts Antwerp](https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/_440x247_crop_center-center_82_line/Screenshot-2022-06-16-at-18.10.12.png 440w, https://www.vlaamsehogescholenraad.be/files/ACTUALITEIT/_375x210_crop_center-center_60_line/Screenshot-2022-06-16-at-18.10.12.png 375w)
Brandon Wen, nieuwe artistiek coördinator modeopleiding van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten.
Vanaf september 2022 wordt Brandon Wen de nieuwe artistiek
coördinator van de modeopleiding van de Koninklijke Academie voor Schone
Kunsten Antwerpen, School of Arts van de AP Hogeschool.