Hogeschool UCLL genomineerd voor prestigieuze Triple E Award
UCLL heeft dan ook heel wat in huis voor én door ondernemers.
UCLL is door het ACEEU genomineerd als Young Entrepreneurial University of the Year. De organisatie wil ondernemerschap en engagement in het hoger onderwijs bevorderen. UCLL heeft dan ook heel wat in huis voor én door ondernemers. Zo kunnen studenten doorheen hun opleiding al kennismaken met het ondernemersleven door samen te werken aan concrete projecten in hun toekomstige branche. De Triple E Awards zijn een Europa-breed initiatief en worden op dinsdag 28 juni uitgereikt in Firenze.
Met
Moving Minds als onderwijsvisie, 8 expertisecentra met ruim 500
onderzoekers, én leads en participaties in diverse grote Europese
projecten, duimen de 1.700 medewerkers van de hogeschool voor een
ereplaatsje op het podium tijdens de uitreiking op 28 juni 2022.
Marc Vandewalle, Algemeen Directeur van Hogeschool UCLL: “Moving Minds, mensen en ideeën in beweging brengen, zit in ons DNA. Zowel op onze campussen als tijdens de stages stimuleren we een actieve, betrokken en onderzoekende basishouding bij onze studenten. In onze regio en vér daarbuiten willen we professionals aanleveren die klaar zijn voor de arbeidsmarkt van de toekomst. Daarbij hoort een lokale én internationale verankering en een stevige band met het sociaaleconomische netwerk vanuit onze opleidingen en expertisecentra. Deze nominatie is voor ons een bevestiging dat we de juiste stappen zetten om ondernemerschap te ondersteunen.”
Studenten kunnen bijvoorbeeld deelnemen aan een project waarin ze hun eigen pop-up store opzetten, ze werken tijdens hun opleiding aan concrete consultancy-opdrachten die zijn ingediend door échte bedrijven en ze worden doorheen dat alles geprikkeld om zoveel mogelijk duurzaam en ecologisch te werken.
Volgens Robrecht van Goolen van UCLL zijn er een aantal elementen die ervoor gezorgd hebben dat de hogeschool op de lijst met genomineerden prijkt: “Doorheen onze programma’s en expertisecentra staat ondernemerschap voorop. We vinden het belangrijk dat onze medewerkers over de disciplines én regio’s heen samenwerken, zowel in onderwijs als onderzoek. We stellen ook vast dat onze ondersteuning voor ondernemende studenten, UCLL Startminds, een brede weerklank kent bij studenten en docenten.”
Moving Minds, mensen en ideeën in beweging brengen, zit in ons DNA."
De hogeschool is actief in heel wat internationale projecten. Zo lopen er verschillende samenwerkingen die een boost geven aan het delen van ideeën over de grenzen heen en specifiek kennis over student-ondernemerschap uitdragen naar Europese partners. Op strategisch niveau heeft de hogeschool een samenwerking met 5 andere hogescholen en universiteiten binnen Europa om de universiteit van de toekomst vorm te geven. Binnen dat project zorgen studenten, docenten en onderzoekers voor de uitwisseling van ideeën en zoeken ze naar laagdrempelige oplossingen voor praktische maatschappelijke uitdagingen.
Katrien
Vandael is onderzoeker én auteur van het dossier dat UCLL op de
shortlist voor de Triple E Award deed belanden. Ze duidt de ondernemende
houding van de professionals die UCLL aan de arbeidsmarkt levert: “Onze
hogeschool heeft een veelvoud aan initiatieven om van studenten
ondernemende en innovatieve personen te maken, vaardigheden die nodig
zijn in de huidige arbeidsmarkt. Dat is niet alleen zo bij het opstarten
van je eigen zaak maar ook als werknemer. Deze nominatie is een mooie
internationale erkenning hiervoor en moedigt aan om hier op te blijven
inzetten.”
Robrecht Van Goolen besluit: “We zijn met UCLL StartMinds actief op alle campussen van onze organisatie, zowel in Leuven als in Limburg. En dat gaat veel verder dan de typische managementstudent die een eigen bedrijfje opricht. We ondersteunen studenten uit al onze programma’s: zowel in de wereld van welzijn en gezondheid als in de lerarenopleiding én in ons programma technologie detecteren we ondernemerschap en slagen we erin om succesverhalen, die opgebouwd zijn uit verschillende disciplines, op de rails te zetten. Daar zijn we uiteraard trots op.”
Meer info:
Triple E Awards | https://europe.triple-e-awards.com
UCLL Startminds: https://www.ucll.be/nl/ucll-startminds
Voorbeelden van student-ondernemers:
Délice granola: https://www.ucll.be/nl/uitgelicht/granola-van-delice-hoe-een-veenbesje-rollen-kan
Twister Wear: https://twisterwear.com/
Contact: Robrecht Van Goolen – Coördinator UCLL Startminds - robrecht.vangoolen@ucll.be – 0483 14 95 29
We zijn met UCLL StartMinds actief op alle campussen van onze organisatie, zowel in Leuven als in Limburg."
Gerelateerde artikels
Politieke debatfiches & investeringen in praktijkonderzoek aan hogescholen voor productiviteitsgroei
Met de verkiezingen voor de deur, zijn de meeste debatfiches en programma’s op de partijhoofdkwartieren al opgemaakt. Maar misschien is er nog ruimte voor een topic: investeer €20 miljoen extra in onderzoek van Vlaamse hogescholen om de productiviteitgroei in de samenleving mee op gang te brengen.
Co-creatie met het werkveld in het hoger onderwijs is goedkoop onderwijs
Niets is minder waar: het kost tijd én geld om een brug te slaan tussen de twee werelden. De 13 Vlaamse hogescholen gaan partnerschappen aan waarbij ze samen met het werkveld onderwijs ontwikkelen en/of samen onderwijs uitvoeren. Sterker nog, ze maken van co-creatie een keurmerk.
Grote maatschappelijke uitdagingen pak je aan met een doorgedreven academisering in het hoger onderwijs.
Doorgedreven academisering is een soort van klasse-denken met kwalijke repercussies. Zoals het waterval-effect: de hogescholen als vangnet voor gebuisde universiteitsstudenten, met als gevolg onnodige frustraties en een ongepaste onderwaardering van professionele opleidingen.