eVALeBike: Universele E-bike testbank ter ondersteuning van diagnose en kwaliteits-/waardebepaling van (2de hands) elektrische fietsen en speed pedelecs
Het Onderzoekscentrum Duurzame Industrie van KdG is een licentiemodel aan het uitwerken om bedrijven te ondersteunen in het testen van nieuwe, occasie en gerefabriceerde mechatronische onderdelen of complete mechatronische applicaties.
In de POC-DEVELOP “eVALeBike” wordt een rollentestbank ontwikkeld voor het testen van elektrische fietsen onder een gecontroleerde en reëel mogelijke belasting.
Gedurende de eerste fase (IOF-POC CREATE “CremAN”) in de aanloop naar het licentiemodel werden duidelijke noden gedetecteerd bij verschillende sectoren in de Belgische en internationale fietsmarkt:
- Professionele fietsenmakers geven aan dat de moeilijkste en meest tijdrovende diagnoses zich voordoen bij defecten die maar af en toe en onder bepaalde omstandigheden optreden. Bij veel van deze defecten moeten de werknemers zelf met de e-bike gaan fietsen totdat de fout optreedt. Soms moeten de werknemers zelfs enkele dagen met de e-bike hun woon-werkverkeer doen voordat de fout voorkomt.
- Particulieren die al eens een tweedehands e-bike hebben gekocht of verkocht, professionele fietsenmakers en opkopers van leasing e-bikes voor herfabricatie en/of verkoop op de occasiemarkt geven aan hoe moeilijk het is om telkens opnieuw zonder een lange testrit, de staat van de verschillende subsystemen op een gestructureerde en technisch onderbouwde wijze te bepalen. Hierdoor is het voor zowel particulieren als professionals heel moeilijk om een prijs te bepalen voor een occasie e-bike.
- Tijdens gesprekken met een koepelorganisatie voor de Klein & Groothandel in de Fiets- en aanverwante sectoren gaf men aan dat er veel goedkope buitenlandse e-bikes op de markt komen waarvan de kwaliteit en energie-efficiëntie totaal onbekend is. Een testprocedure voor nieuwe fietsen die op de markt komen die de kwaliteit en energie-efficiëntie in een universele score kan weergeven zou veel duidelijkheid kunnen brengen voor de fietssector.
eVALeBike beantwoordt deze noden door bepaalde testfeatures en specifieke testprocedures te integreren in een fietstestbank waardoor het mogelijk wordt zowel een rapport met universele score voor occasie en nieuwe e-bikes te genereren als bepaalde diagnosetests doorlopen om gericht aan foutopsporing te doen zonder dat de fietsenmaker met de fiets de werkplaats moet verlaten.
In de POC-DEVELOP “eVALeBike” wordt een rollentestbank ontwikkeld voor het testen van elektrische fietsen onder een gecontroleerde en reëel mogelijke belasting.
Gedurende de eerste fase (IOF-POC CREATE “CremAN”) in de aanloop naar het licentiemodel werden duidelijke noden gedetecteerd bij verschillende sectoren in de Belgische en internationale fietsmarkt:
- Professionele fietsenmakers geven aan dat de moeilijkste en meest tijdrovende diagnoses zich voordoen bij defecten die maar af en toe en onder bepaalde omstandigheden optreden. Bij veel van deze defecten moeten de werknemers zelf met de e-bike gaan fietsen totdat de fout optreedt. Soms moeten de werknemers zelfs enkele dagen met de e-bike hun woon-werkverkeer doen voordat de fout voorkomt.
- Particulieren die al eens een tweedehands e-bike hebben gekocht of verkocht, professionele fietsenmakers en opkopers van leasing e-bikes voor herfabricatie en/of verkoop op de occasiemarkt geven aan hoe moeilijk het is om telkens opnieuw zonder een lange testrit, de staat van de verschillende subsystemen op een gestructureerde en technisch onderbouwde wijze te bepalen. Hierdoor is het voor zowel particulieren als professionals heel moeilijk om een prijs te bepalen voor een occasie e-bike.
- Tijdens gesprekken met een koepelorganisatie voor de Klein & Groothandel in de Fiets- en aanverwante sectoren gaf men aan dat er veel goedkope buitenlandse e-bikes op de markt komen waarvan de kwaliteit en energie-efficiëntie totaal onbekend is. Een testprocedure voor nieuwe fietsen die op de markt komen die de kwaliteit en energie-efficiëntie in een universele score kan weergeven zou veel duidelijkheid kunnen brengen voor de fietssector.
eVALeBike beantwoordt deze noden door bepaalde testfeatures en specifieke testprocedures te integreren in een fietstestbank waardoor het mogelijk wordt zowel een rapport met universele score voor occasie en nieuwe e-bikes te genereren als bepaalde diagnosetests doorlopen om gericht aan foutopsporing te doen zonder dat de fietsenmaker met de fiets de werkplaats moet verlaten.
Karel de Grote Hogeschool
01/09/2024 - 31/08/2025

