Tools voor dataverwerking en -analyse
doelgroep: Deze vorming richt zich tot onderzoekers en docenten die hun eerste stappen willen zetten in het werken met kwantitatieve data. Je hebt geen uitgebreide voorkennis nodig: een basisgevoel voor begrippen zoals gemiddelde, mediaan en standaardafwijking is meer dan voldoende.
Omschrijving
In deze vorming zetten we de eerste stappen in data-analyse. We verkennen verschillende tools, zowel open source als betalend, en bekijken hoe ze ingezet kunnen worden in de praktijk.
De sessie is ideaal voor deelnemers die al over data beschikken en willen leren hoe ze hiermee aan de slag kunnen. Voor elke tool geven we een korte demo: we tonen hoe je data klaarmaakt voor analyse, hoe je eenvoudige analyses uitvoert en hoe je de resultaten in overzichtelijke grafieken presenteert.
Opgelet
Deze vorming is gratis voor jou als medewerker aan een Vlaamse hogeschool, maar niet voor ons als organisator. Kosteloos annuleren kan tot en met drie werkdagen voor de (eerste dag van een meerdaagse) vorming en dit énkel via e-mail aan lore.soleme@vlaamsehogescholenraad.be. Ziek of overmacht? Voor een geldige afwezigheid vragen wij een afwezigheidsattest van jouw werkgever: ook dan wordt er geen kost aangerekend.
Bij afwezigheid zonder geldige reden of bij een te late annulering, geldt er een no show fee-kost van 50 euro per gemiste vorming. Bij meerdaagse vormingen, geldt de no show fee dus voor élke dag waarop je ongeldig afwezig bent of te laat annuleerde – let op: bij meerdaagse vormingen kan je alleen annuleren voor de volledige reeks t.e.m. drie werkdagen voor de start van dag 1; eens deelgenomen aan de eerste vormingsdag, kan je niet meer kosteloos annuleren voor de volgende vormingsdagen binnen de meerdaagse opleiding.
De no show fee vervalt altijd als je een geldig werkgeversattest hebt, of als je een collega in jouw plaats kan laten deelnemen.
Na afloop ontvang je een attest van deelname.
Lesgever
Aaron Van Steenlandt is data-analist bij de Vlaamse Hogescholenraad, waar hij zich voornamelijk bezighoudt met de analyse van de starttoetsen voor de lerarenopleidingen.
Hij behaalde een master in statistiek en data-analyse en werkt daarnaast ook als demografisch analist bij de Vlaamse Statistische Autoriteit.
Verder deed hij ervaring op als kwantitatief onderzoeker binnen de hogeschoolcontext en aan zowel de UGent als de UAntwerpen.