Ga verder naar de inhoud

Hoe design waarde toevoegt aan onderzoek en innovatie

31 mei 2022 - 10:00 — 13:00
Online event
Gratis voor hogeschoolmedewerkers. Indien je geen onderzoeker aan een hogeschool bent, dan vragen we een deelnemersprijs van 50 euro per sessie.
Organisator: Vlaamse Hogescholenraad - Project INPUT/OUTPUT

Doelstelling: In deze workshop zullen we rond een uitdaging werken die alle deelnemers uit verschillende hogescholen verbindt. Uit de interviews van het onderzoeksproject FAST45 dat focust op de toekomst van hoger kunstonderwijs, kwamen uitdagingen naar voor die voor alle hogescholen relevant zijn, zoals ‘digital literacy’, ‘digital change’, duurzaamheid en het onderwijsmodel. We kiezen een uitdaging uit de inzichten die voortkomen uit de analyse van deze resultaten.

Doelgroep: Personeel van hogescholen die betrokken zijn in beleidsuitdagingen en onderzoeksprojecten.

DESIGN THINKING

De workshop start met een zeer korte presentatie die de uitdaging kadert en staaft met de resultaten van de interviews. Door samen via Design Thinking met deze uitdaging aan de slag te gaan, zullen deelnemers zowel de relevantie van Design Thinking ervaren als de tools en methodes meekrijgen.

De achterliggende gedachten van deze laatste worden doorheen de workshop verder toegelicht.

Opgelet

Als onderzoeker aan de hogeschool is de sessie voor jou helemaal gratis. Voor ons niet, want als organisator vergoeden wij de lesgever. Kan je door omstandigheden dus niet aanwezig zijn? Laat ons dit dan vijf werkdagen voor de vorming weten. Stuur hiervoor een mail naar lore.soleme@vlaamsehogescholenraad.be.

Bij afwezigheid zonder geldige reden, rekenen wij 50 euro kosten aan per gemiste sessie.

Indien je geen onderzoeker aan een hogeschool bent, dan vragen we een deelnemersprijs van 50 euro per sessie.

CLAES SANDY

Lesgevers

Sandy Claes is actief als senior docent-onderzoeker in de Kunsten aan de LUCA School of Arts. In haar onderzoek focust zij op de overlap tussen media, technologie en publieke ruimte. Voorheen leidde ze de (gebruikers)onderzoeksgroep van VRT innovatie, i.e. de innovatie-afdeling van de Vlaamse publieke omroep. Sandy ontving haar doctoraat in Ingenieurswetenschappen aan de KU Leuven in België in 2017 met een proefschrift over publieke vormen van data- en informatievisualisatie. Haar onderzoek werd reeds gepubliceerd op verschillende, internationale, peer-gereviewde conferenties rond menselijke factoren van design, zoals CHI, NordiCHI en DIS.

BEERNAERT FABIENNE

Fabienne Beernaert is lector en onderzoeker aan LUCA School of Arts. Ze startte daar, opgeleid als handelsingenieur en theaterwetenschapper, na een carrière in het bedrijfsleven en in de kunsten. Ze begeleidt er studenten aan de hand van de design thinking-methodologie in real-life projecten, van visuele communicatie tot complexere maatschappelijke problemen. De smeltkroes van inhoudsgebieden – impact, purpose, design thinking, design research, soft skills – boeit haar. Fabienne gelooft in de kruisbestuiving van disciplines, in het empoweren van studenten, in co-creatie en in de cross-over tussen onderwijs, werkveld en onderzoek.

VLAIO Vlaamsehogescholenraad v4