Ga verder naar de inhoud

Design Thinking - Hoe Design waarde toevoegt aan onderzoek en innovatie

28 maart 2022 - 13:00 — 17:00
Online event
Gratis voor hogeschoolmedewerkers. Indien je geen onderzoeker aan een hogeschool bent, dan vragen we een deelnemersprijs van 50 euro per sessie.
Organisator: Vlaamse Hogescholenraad - Project INPUT/OUTPUT

Doelstelling: Design is overal; van onze kleding tot onze auto’s, van huizen tot onze publieke plaatsen en van onze smartphone tot grote en complexe technische systemen. Design draagt vandaag ook bij tot management, organisatie en beleid. Er worden geperfectioneerde designmodellen ingezet die jou leren omgaan met onzekerheid, complexiteit en waardecreatie, zoals Design Thinking.

Doelgroep: Personeel van hogescholen die betrokken zijn in beleidsuitdagingen en onderzoeksprojecten.

2022 03 DESIGN THINKING VOLZET
volzet

In deze workshop zullen we rond een uitdaging werken die alle deelnemers uit verschillende hogescholen verbindt. In het onderzoeksproject FAST45, dat focust op de toekomst van hoger kunstonderwijs, werden 60 stakeholders bevraagd. Uit deze interviews kwamen uitdagingen naar voren die voor alle hogeronderwijsinstellingen relevant zijn, zoals ‘digital literacy’, ‘digital change’, duurzaamheid en het onderwijsmodel. We kiezen een uitdaging uit de inzichten die voortkomen uit de verdere analyse van deze resultaten.

De workshop start met een heel korte presentatie die de uitdaging kadert en staaft met de resultaten van de interviews. Door samen via Design Thinking met deze uitdaging aan de slag te gaan, zullen deelnemers zowel de relevantie van Design Thinking ervaren als de tools en methodes meekrijgen. De achterliggende gedachten van deze laatste worden doorheen de workshop verder toegelicht.

Opgelet

Als onderzoeker aan de hogeschool is de sessie voor jou helemaal gratis. Voor ons niet, want als organisator vergoeden wij de lesgever. Kan je door omstandigheden dus niet aanwezig zijn? Laat ons dit dan vijf werkdagen voor de vorming weten. Stuur hiervoor een mail naar lore.soleme@vlaamsehogescholenraad.be.

Bij afwezigheid zonder geldige reden, rekenen wij 50 euro kosten aan per gemiste sessie.

Indien je geen onderzoeker aan een hogeschool bent, dan vragen we een deelnemersprijs van 50 euro per sessie.

CLAES SANDY

Lesgevers

Sandy Claes (dr.) is actief als senior docent-onderzoeker in de kunsten aan de LUCA School of Arts. In haar onderzoek focust zij op de overlap tussen media, technologie en publieke ruimte.
Voorheen leidde ze de (gebruikers)onderzoeksgroep van VRT innovatie, de innovatie-afdeling van de Vlaamse publieke omroep.

Sandy ontving haar doctoraat in ingenieurswetenschappen aan de KU Leuven met een proefschrift over publieke vormen van data- en informatievisualisatie. Haar onderzoek werd reeds gepubliceerd op verschillende, internationale, peer-gereviewde conferenties rond menselijke factoren van design, zoals CHI, NordiCHI en DIS.

Vlhora placeholder 4

Ingwio D’Hespeel (LUCA School of Arts) is lesgever Digital Design in de opleiding Visual Design en coördinator van de kersverse masterclass ‘Design for Impact’.
Als onderzoeker is hij moeilijker te labelen. "Mijn specialisatie is niet specialiseren;" hoor je hem vaak zeggen; 'mijn favoriete plek is op het kruispunt waar verschillende disciplines elkaar ontmoeten." Wio (hij heeft liefst dat je hem zo aanspreekt) heeft een achtergrond als ingenieur architect, was tien jaar docent in een IT-opleiding, is gefascineerd door fysica, dompelt zich graag onder in immaterieel erfgoed, bereidt een onderzoek voor rond ‘creativity in lucid dreams’, won ooit een beiaard-compositie-wedstrijd, draait mee in verschillende Europese projecten, heeft een onblusbare passie voor onderwijsinnovatie,... Kruispunten genoeg dus!

VLAIO Vlaamsehogescholenraad v4