Ga verder naar de inhoud

Design Thinking: de waarde van design voor onderzoek en innovatie

25 maart 2024 - 09:30 — 14:00
Vlaamse Hogescholenraad
Ravensteingalerij 27
1000 BRUSSEL
Gratis voor hogeschoolmedewerkers. Indien je geen onderzoeker aan een hogeschool bent, dan vragen we een deelnemersprijs van 50 euro per sessie.
Organisator: Vlaamse Hogescholenraad - project INPUT/OUTPUT

Doelstelling: Dankzij design thinking kan je omgaan met onzekerheid, complexiteit en waardecreatie – ook in management en beleid. Je krijgt een overzicht in tools en praktijken. En zet een ‘problem space’ uit: van empathie en probleem tot idee en prototype.

Doelgroep: Hogeschoolmedewerkers die betrokken zijn in beleidsuitdagingen en onderzoeksprojecten

DESIGN THINKING

Design is overal: van kleding tot auto’s, van smartphones tot complexe systemen. Design draagt ook bij tot management, organisatie en beleid. Er worden geperfectioneerde designmodellen ingezet, zoals design thinking, die je leren omgaan met onzekerheid, complexiteit en waardecreatie.

In deze interactieve vorming werk je rond een uitdaging die alle deelnemers uit de hogescholen verbindt: de toekomst van hoger onderwijs. Door samen aan de slag te gaan ervaar je zelf de relevantie van design thinking en krijg je tegelijk de tools en methodes mee. Doorheen de vorming krijg je ook uitleg over de theorie achter de methodes. We bespreken ook echte cases in onderzoek en innovatie waarin design thinking werd toegepast.

Opgelet

Deze vorming is gratis voor jou als medewerker aan een Vlaamse hogeschool, maar niet voor ons als organisator. Kosteloos annuleren kan tot en met drie werkdagen voor de (eerste dag van een meerdaagse) vorming en dit énkel via e-mail aan lore.soleme@vlaamsehogescholenraad.be. Ziek of overmacht? Voor een geldige afwezigheid vragen wij een afwezigheidsattest van jouw werkgever: ook dan wordt er geen kost aangerekend.

Bij afwezigheid zonder geldige reden of bij een te late annulering, geldt er een no show fee-kost van 50 euro per gemiste vorming. Bij meerdaagse vormingen, geldt de no show fee dus voor élke dag waarop je ongeldig afwezig bent of te laat annuleerde – let op: bij meerdaagse vormingen kan je alleen annuleren voor de volledige reeks t.e.m. drie werkdagen voor de start van dag 1; eens deelgenomen aan de eerste vormingsdag, kan je niet meer kosteloos annuleren voor de volgende vormingsdagen binnen de meerdaagse opleiding.

De no show fee vervalt altijd als je een geldig werkgeversattest hebt, of als je een collega in jouw plaats kan laten deelnemen.

Na afloop ontvang je een attest van deelname.

DHESPEEL WIO

Lesgevers

Ingwio D’Hespeel (LUCA School of Arts) is lesgever Digital Design in de opleiding Visual Design en coördinator van de kersverse masterclass ‘Design for Impact’. Als onderzoeker is hij moeilijker te labelen. "Mijn specialisatie is niet specialiseren," hoor je hem vaak zeggen; "mijn favoriete plek is op het kruispunt waar verschillende disciplines elkaar ontmoeten".

Wio (hij heeft liefst dat je hem zo aanspreekt) heeft een achtergrond als ingenieur architect, was tien jaar docent in een IT-opleiding, is gefascineerd door fysica, dompelt zich graag onder in immaterieel erfgoed, bereidt een onderzoek voor rond ‘creativity in lucid dreams’, won ooit een beiaard-compositie-wedstrijd, draait mee in verschillende Europese projecten, heeft een onblusbare passie voor onderwijsinnovatie,... Kruispunten genoeg dus!

BEERNAERT FABIENNE

Fabienne Beernaert is lector en onderzoeker aan LUCA School of Arts. Ze startte daar, opgeleid als handelsingenieur en theaterwetenschapper, na een carrière in het bedrijfsleven en in de kunsten. Ze begeleidt er studenten aan de hand van de design thinking-methodologie in real-life projecten, van visuele communicatie tot complexere maatschappelijke problemen.

De smeltkroes van inhoudsgebieden – impact, purpose, design thinking, design research, soft skills – boeit haar. Fabienne gelooft in de kruisbestuiving van disciplines, in het empoweren van studenten, in co-creatie en in de cross-over tussen onderwijs, werkveld en onderzoek.

VLAIO Vlaamsehogescholenraad v4