Ga verder naar de inhoud

Design Thinking: de waarde van design voor onderzoek en innovatie

26 augustus 2025 - 09:30 — 14:00
Odisee hogeschool
Stormstraat 2
1000 BRUSSEL
Gratis voor hogeschoolmedewerkers. Indien je geen onderzoeker aan een hogeschool bent, dan vragen we een deelnemersprijs van 50 euro per sessie.
Organisator: Vlaamse Hogescholenraad - Project INPUT/OUTPUT

Doelstelling: Dankzij design thinking kan je omgaan met onzekerheid, complexiteit en waardecreatie – ook in management en beleid. Je krijgt een overzicht in tools en praktijken. En zet een ‘problem space’ uit: van empathie en probleem tot idee en prototype.

Doelgroep: Hogeschoolmedewerkers die betrokken zijn in beleidsuitdagingen en onderzoeksprojecten.

DESIGNTHINKING
volzet

Design is overal: van kleding tot auto’s, van smartphones tot complexe systemen. Design draagt ook bij tot management, organisatie en beleid. Er worden geperfectioneerde designmodellen ingezet, zoals design thinking, die je leren omgaan met onzekerheid, complexiteit en waardecreatie.

In deze interactieve vorming werk je rond een uitdaging die alle deelnemers uit de hogescholen verbindt: de toekomst van hoger onderwijs. Door samen aan de slag te gaan ervaar je zelf de relevantie van design thinking en krijg je tegelijk de tools en methodes mee. Doorheen de vorming krijg je ook uitleg over de theorie achter de methodes. We bespreken ook echte cases in onderzoek en innovatie waarin design thinking werd toegepast.

Opgelet

Deze vorming is gratis voor jou als medewerker aan een Vlaamse hogeschool, maar niet voor ons als organisator. Kosteloos annuleren kan tot en met drie werkdagen voor de (eerste dag van een meerdaagse) vorming en dit énkel via e-mail aan lore.soleme@vlaamsehogescholenraad.be. Ziek of overmacht? Voor een geldige afwezigheid vragen wij een afwezigheidsattest van jouw werkgever: ook dan wordt er geen kost aangerekend.

Bij afwezigheid zonder geldige reden of bij een te late annulering, geldt er een no show fee-kost van 50 euro per gemiste vorming. Bij meerdaagse vormingen, geldt de no show fee dus voor élke dag waarop je ongeldig afwezig bent of te laat annuleerde – let op: bij meerdaagse vormingen kan je alleen annuleren voor de volledige reeks t.e.m. drie werkdagen voor de start van dag 1; eens deelgenomen aan de eerste vormingsdag, kan je niet meer kosteloos annuleren voor de volgende vormingsdagen binnen de meerdaagse opleiding.

De no show fee vervalt altijd als je een geldig werkgeversattest hebt, of als je een collega in jouw plaats kan laten deelnemen.

Na afloop ontvang je een attest van deelname.

KAAT GITTE

Lesgevers

Kaat Theelen
Kaat is naast arts en (ontwerpend) onderzoeker vooral eeuwig nieuwsgierig. Haar gedrevenheid voor kennis en maatschappelijke impact bracht haar, na een master in de geneeskunde, op een avontuurlijk multidisciplinair pad. Dit pad leidde haar al via de LUCA School of Arts, waar ze de opleiding ‘Design for Impact’ volgde, langs de Vrije Universiteit Brussel, waar ze zich richt op onderzoek naar mentale gezondheid bij mensen met een zeldzame genetische aandoening, en zelfs tot in de Zweedse bossen, waar ze zich specialiseerde in Outdoor Pedagogie. Meest recent nam ze als begeleider deel aan een bezinnende wandeltocht voor jongeren in kwetsbare situaties en ontwierp 'atelier (B)UIT', een workshop waar kinderen ontdekken hoe mens en natuur met elkaar verbonden zijn. Kaat combineert wetenschappelijke expertise met een creatief multidisciplinair perspectief, dat ze graag inzet voor diverse impactvolle initiatieven.

Gitte Vande Graveele
Gitte is informatieontwerper, projectonderzoeker en docent aan LUCA School of Arts. Onder de naam Graveelius bouwt ze aan een praktijk op het snijvlak van design thinking, grafisch ontwerp, datavisualisatie en storytelling. Ze focust daarbij op projecten die maatschappelijke vraagstukken tastbaar en bespreekbaar maken, zowel lokaal als globaal. Samen met vijf anderen richtte ze het Collectief van Impact Designers op, waar ze onder meer werkt aan participatieve trajecten rond duurzame ontwikkeling — zoals de aanleg van de Fruitstraten in Gent.
Gitte verdeelt haar tijd tussen praktijkgericht werk, onderwijs en toegepast onderzoek. In dat laatste onderzoekt ze hoe participatief ontwerpen kan bijdragen aan maatschappelijke (toekomst)verbeelding, en werkt ze mee aan internationale samenwerkingen rond thema’s zoals gendergelijkheid. Wat haar boeit, is waar ontwerp mensen samenbrengt, met ruimte voor (véél) luisteren, leren en vooral samen ontwerpen.

VLAIO Vlaamsehogescholenraad v4