Experimenteel design als onderzoeksmethode
Doelstelling: Wat is experimenteel design? Wanneer gebruik je deze onderzoekmethode? En hoe pak je dit concreet aan? Deze vorming geeft je de nodige handvaten.
Doelgroep: Onderzoekers die overwegen om een (quasi-)experimenteel design te gebruiken.
Een experimenteel design wordt gebruikt om na te gaan hoe groot het effect is van een interventie op één of meerdere afhankelijke variabelen.
Deze vorming gaat dieper in op het experimenteel design. Wanneer gebruik je dit design? Wat zijn de voor- nadelen? Wat is een goed experimenteel design? Hoeveel cases heb je nodig? Hoe pak je randomisatie aan? Wat is een intention to treat-analyse? Hoe beïnvloeden afwijkingen van het ideaaltype de interne geldigheid? We staan stil bij quasi-experimentele designs. En je leert rapporteren over onderzoek met een experimenteel design.
Opgelet
Als onderzoeker aan de hogeschool is de sessie voor jou helemaal gratis. Voor ons niet, want als organisator vergoeden wij de lesgever. Kan je door omstandigheden dus niet aanwezig zijn? Laat ons dit dan vijf werkdagen voor de vorming weten. Stuur hiervoor een mail naar lore.soleme@vlaamsehogescholenraad.be.
Bij afwezigheid zonder geldige reden, rekenen wij 50 euro kosten aan per gemiste sessie.
Indien je geen onderzoeker aan een hogeschool bent, dan vragen we een deelnemersprijs van 50 euro per sessie.
Lesgever
Wim Peersman is doctor in de medische wetenschappen en master in de sociologie. Als onderzoekscoördinator bij Odisee hogeschool heeft hij veel ervaring met het superviseren van onderzoeksprojecten en het begeleiden van promovendi en junior onderzoekers.
Hij is docent onderzoeksmethoden en deed onder meer onderzoek in het domein van zorgbehoefe en -kwaliteit, interprofessioneel samenwerken en human resources in de zorg.
Hij adviseerde verschillende (inter)nationale onderzoeksprojecten op het gebied van onderzoeksmethoden. Hij heeft ervaring met kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethoden en publiceerde in verschillende (inter)nationale tijdschriften.