Ga verder naar de inhoud

COVAT-Gc: E-assessment van redeneer- en taalvaardigheden in het arbeids- en organisatiewerkveld

Dit project ‘E-assessment van redeneer- en taalvaardigheden in het arbeids- en organisatiewerkveld’ heeft als doel om subtests te ontwikkelen die fluïde redeneren of gekristalliseerde kennis meten. In de normering wordt er gefocust op het arbeids- en organisatiewerkveld. Het project bouwt verder op het werk dat in het voorgaande project  ‘COVAT-3: eAssessment van cognitieve vaardigheden’ verricht werd. In dat project werd er gestart met de ontwikkeling van een digitale, adaptieve en continu genormeerde testbatterij, genaamd COVAT-3, die kan worden ingezet om cognitieve vaardigheden in kaart te brengen. Er werden 2 subtests voor het meten van visuele informatieverwerking en 1 subtest voor het meten van fluïde redeneren gefinaliseerd voor gebruik in het arbeids- en organisatiewerkveld.

Deze testontwikkeling vertrekt vanuit het wetenschappelijk meest onderbouwde model van intelligentie, nl. het CHC-model. Dit model benadrukt het belang van het meten van verschillende brede cognitieve vaardigheden, waaronder o.a. fluïde redeneren, gekristalliseerde kennis en visuele informatieverwerking. Vermits de subtests die in het vorige project ontwikkeld werden nog niet alle brede cogntieve vaardigheden van het CHC-model in kaart kunnen brengen, wordt er in dit project verder ingezet op het ontwikkelen van 2 subtests voor het meten van fluide redeneren en 2 subtests voor het meten van gekristalliseerde kennis. Hierbij wordt eveneens de nodige aandacht besteed aan het zo inclusief mogelijk testen en aan het voorzien van een bruikbare en relevante rapportering voor het werkveld.

De aanleiding tot de ontwikkeling van de COVAT-3 is de duidelijke vraag vanuit het brede werkveld naar een kwaliteitsvol instrument voor het meten van cognitieve vaardigheden dat (1) aangepast is aan de meest recente theoretische inzichten op vlak van intelligentiemeting (CHC-model) en technologische ontwikkelingen (digitale en adaptieve afname) (2) dat eenvoudig inzetbaar is voor een brede doelgroep in verschillende settings (schoolse, klinische en arbeids- en organisatie) en waaruit (3) handelingsgerichte adviezen voortvloeien. De ontwikkeling van de COVAT-3 speelt dan ook in op concrete noden uit het schoolse, klinische en arbeids- en organisatiewerkveld in Vlaanderen, waarbij er in dit project, i.s.m. externe partner Cebir, de focus gelegd wordt op het arbeids- en organisatiewerkveld. De onderzoekers exploreren eveneens mogelijke samenwerkingen met andere externe partners om het instrument door te ontwikkelen voor gebruik in het schoolse en klinische werkveld.

Vermits intelligentietests in Vlaanderen behoren tot de meest gebruikte klinische schalen in het ruime psychodiagnostische werkveld, en er op basis hiervan uitspraken geformuleerd worden over deelaspecten van het cognitief functioneren met vaak verstrekkende gevolgen naar o.a. advisering, classificering, plaatsing, school- of loopbaanoriëntering en financiële uitkering/terugbetaling, is de ontwikkeling van de COVAT-3 een must. Een adaptieve IQ-test heeft bovendien economische, maatschappelijke en klinische voordelen zoals tijdswinst en kwaliteitsvollere diagnostiek (o.a. meer gestandaardiseerd en betrouwbaarder). Daarnaast geeft de VDAB aan dat er momenteel in het werkveld geen instrument beschikbaar is om op een betrouwbare en valide manier de cognitieve vaardigheden in kaart te brengen bij volwassenen (18+) en mensen die de Nederlandse taal minder beheersen.

Resultaten

Deliverable 1: inbouwen van de ontwikkelde subtests in adaptieve versie op TASCNET (online platform van externe partner Cebir)

Deliverable 2: Thematische kennissessie ‘De puzzel van intelligentie op de werkvloer’
Promotor
Tim Vanhoomissen
Onderzoeker
Katrijn Van Parijs,
Steven Joris,
Elias Bosteels
Thomas More-hogeschool
01/09/2024 - 31/08/2025
Centrale contactpersoon
CAROLINE ROBERT

Caroline Robert

Thomas More - Blikopener contact