Ga verder naar de inhoud

DIGISTEM - Studenten lerarenopleiding creëren digitale krachtige leeromgevingen voor STEM

Hoe bereid je toekomstige leraren voor op STEM in een digitale klaspraktijk? DIGISTEM ontwikkelt een krachtig curriculum met echte klaservaringen.

In het kort
DIGISTEM versterkt studenten in de lerarenopleiding kleuter- en lager onderwijs om krachtige STEM-leeromgevingen te ontwerpen met behulp van digitale onderwijsvormen. In samenwerking met pilootscholen en lerarenopleiders ontwikkelt dit project een curriculumonderdeel dat digitale didactiek en STEM-principes concreet samenbrengt.

De nood en relevantie
De klaspraktijk verandert snel door digitalisering en diversiteit. Leraren moeten zich kunnen aanpassen én STEM op een motiverende manier integreren. Toch ontbreekt vaak een concrete aanpak in de lerarenopleiding. DIGISTEM speelt hierop in door studenten voor te bereiden met praktische en actuele tools.

Van aanpak tot impact
Via educational design research doorloopt DIGISTEM drie fasen:

  • Analysefase: contextanalyse met pilootscholen en bevraging van noden bij leraren, studenten en opleiders

  • Prototypefase: co-creatie in Teacher Design Teams van digitale STEM-lessen en good practices

  • Assessmentfase: evaluatie en verspreiding van de resultaten via studiedagen en professionalisering

Het resultaat is een bruikbare DIGISTEM curriculum module, opgebouwd uit geteste praktijken en gedragen door het werkveld. Zo versterkt dit project de kwaliteit van STEM-onderwijs én de digitale competenties van toekomstige leraren.

Promotor
Sofie Vanassche
Onderzoeker
Kirsten Devlieger,
Jozefien Schaffle
Arteveldehogeschool
01/09/2021 - 31/08/2023
Centrale contactpersoon
MANDYCLAESSENS

Mandy Claessens

Arteveldehogeschool - Blikopener contact