Ga verder naar de inhoud

EduMac XR: Educatieve XR-trainingen voor complexe machines -WOODCRAFT VR

In dit project wordt het prototype van de VR-training (ontwikkeld in de PWO SPRINT EDU XR) geoptimaliseerd en uitgebreid. Deze VR-training is gericht op leerlingen uit het secundair onderwijs (arbeidsmarktfinaliteit) die leren werken met complexe houtbewerkingsmachines.

Deze VR-training biedt de leerlingen extra mogelijkheden om op een veilige manier hun vaardigheden in te oefenen. Om de VR-training optimaal en laagdrempelig te integreren in het onderwijs, worden adaptiviteit en learning analytics als hefboom gebruikt in het vervolgproject.

Een adaptieve VR-training kan flexibel ingezet worden in het onderwijsleerproces en laat de leerlingen toe zelfgestuurd aan de slag te gaan met de VR-training. Een learning dashboard gebaseerd op leerdata geeft de leerkracht de mogelijkheid om het onderwijsleerproces waar nodig bij te sturen.

In dit project wordt de VR-applicatie ook uitgebreid met twee andere complexe (houtbewerkings)machines.

Resultaten

Product: Gepersonaliseerde VR-training voor het bedienen van een 3-tal complexe machines. De VR-trainingen zorgen ervoor dat de eindgebruikers op een veilige en zelfstandige manier de vaardigheden en procedures kunnen inoefenen.

Product: Learning dashboard dat een overzicht geeft van de leerprestaties van degenen die de VR-trainingen doorlopen.

Product-proces: een blauwdruk van het onderwijskundig ontwerp en het proces dat is doorlopen om de VR-training technisch te ontwerpen. Deze blauwdruk kan de uitbreiding van de VR-training met andere applicaties of virtuele machines vereenvoudigen (bijvoorbeeld voor een andere sector, een ander doelpubliek, enz.).

Product-proces: een blauwdruk van het proces dat is doorlopen om na te gaan welke leerdata zinvol is om inzicht te krijgen in het leerproces van de eindgebruiker.

Product: Rapport van de effectiviteitsstudie. Een wetenschappelijke publicatie over het onderwijskundig ontwerpen van een VR-training.

Diensten voor externen: aanbod van infosessies, train-de-trainers (voor leerkrachten, ICT-coördinatoren, pedagogische begeleiders, eventuele edtech- en industriële partners, enz.), seminaries en/of lezingen rond de VR-leeromgeving met als doel de verspreiding, integratie en commercialisatie van de VR-trainingen in het werkveld.

Interne diensten: train-de-trainers voor BASO/postgraduaat digitale didactiek, educatieve verkorte bachelor, workshops voor studenten rond onderwijskundig ontwerpen, learning analytics voor studenten in de lerarenopleidingen en de postgraduaat digitale didactiek, demo’s in open-labomomenten voor studenten.

Doelstellingen EduMac XR
• Het prototype (ontwikkeld in het EDU-XR project) zal in het vervolgproject eerst geoptimaliseerd worden om sterker aan te sluiten bij het onderwijsleerproces. Dit gebeurt door het uitbreiden van opdrachten, het personaliseren van de leeromgeving en het uitbreiden van de VR-training met een learning dashboard.
• Een tweede doelstelling van het vervolgproject is om de VR-applicatie uit te breiden met een tweetal complexe en gevaarlijke (houtbewerkings-)machines om zo het onderwijs optimaal te ondersteunen. De leerkrachten benadrukken ook het belang van het opnemen van diverse houtbewerkingsmachines (virtueel machinepark) om zo de integratie van de VR-applicatie in houtopleidingen te verankeren als educatieve tool.
• Een derde doelstelling is het afstemmen van de VR-applicatie op eventuele andere eindgebruikers: volwassenen, anderstaligen, studenten IPO, enz. om het bereik van de applicatie te vergroten.
Promotor
Charlotte Larmuseau
Onderzoeker
Jens Krijgsman,
Heino Labeeuw,
Laetitia De Leersnijder,
Jelle Demanet,
Arthur d'Hooge,
Athanasia Symeonidou,
Johan De Gelas,
Sam Van de Walle,
Jordy Verbruggen,
Nick Linde
Howest
01/09/2022 - 01/09/2024
Centrale contactpersoon
WST Caroline Van Keymeulen

Caroline Van Keymeulen

Howest - Blikopener contact