Ga verder naar de inhoud

Groeien in motoriek en motivatie: leerkrachtstijl in de lichamelijke opvoeding

Het project richt zich op het verbeteren van de motorische competentie en motivatie van kinderen in de basisschool door de implementatie van een innovatief PE-programma (inclusief in elke les een bobbelbaan) gebaseerd op autonomie-ondersteunende technieken. Onderzoek toont aan dat de manier waarop PE-lessen worden gegeven een aanzienlijke invloed heeft op de motivatie en prestaties van kinderen.

Er is echter een gebrek aan trainingen en programma's voor leraren die hen helpen deze technieken effectief toe te passen. Het project beoogt de ontwikkeling en implementatie van een trainingsprogramma voor PE-leerkrachten dat hen in staat stelt om autonomie-ondersteunende methodes toe te passen. Dit zal de kwaliteit van het onderwijs verhogen, de motivatie van de leerlingen bevorderen en hun motorische vaardigheden verbeteren.

Daarnaast wordt verwacht dat leerkrachten beter toegerust zijn om lesmethoden te gebruiken die psychologische behoeften ondersteunen en kinderen helpen zich meer competent te voelen.

Impact op de stakeholders:
• Leraren zullen hun kennis en vaardigheden verbeteren, wat hen helpt effectievere lessen te geven en de betrokkenheid van kinderen te vergroten.
• Kinderen profiteren van een verhoogde motivatie en verbeterde motorische vaardigheden, wat bijdraagt aan hun algehele ontwikkeling.
• Studenten lerarenopleiding zullen praktijkervaring opdoen en voorbereid worden op innovatieve lesmethoden.
• Onderwijsbeleid en -praktijk zal versterkt worden door de verspreiding van resultaten en aanbevelingen, wat kan leiden tot bredere integratie van autonomie-ondersteunende technieken in PE-curricula.
Promotor
Elly van Hyfte
Hogeschool Gent
01/12/2024 - 20/09/2026
Centrale contactpersoon
VEERLE LAMOTE

Veerle Lamote

HOGENT - Blikopener contact