Ga verder naar de inhoud

Meting van professionele en academische vaardigheden bij graduaatsstudenten

PROBLEEMSTELLING

Graduaatsopleidingen vormen sinds 2019 de derde toegangspoort tot het hoger onderwijs, naast de professionele en academische bachelors. Ze bieden een antwoord op een aantal uitdagingen van de arbeidsmarkt, zoals veranderingen in beroepsstructuren en -inhouden, stijgende kwalificatievereisten en een toenemend belang van levenslang leren (Dandara, 2014; Gaymer, 2006; OECD, 2007; Schuetze & Slowey, 2002).

Graduaatsopleidingen worden gekenmerkt door een diverse instroom en een instroomprofiel dat zich onderscheidt van het reguliere instroomprofiel bij studenten in het hoger onderwijs (Departement Onderwijs en Vorming, 2023). De combinatie van een grote, diverse studentenpopulatie met een focus op werkplekleren stelt de graduaatsopleidingen voor onderwijskundige uitdagingen. Op dit ogenblik is er weinig onderzoek voorhanden dat opleidingen handvaten verschaft bij het aanpakken van deze uitdagingen.

Uit recent onderzoek (De Block et al., 2024) naar instroomprofielen aan graduaatsopleidingen komen een aantal onderwijsnoden naar boven. Studenten ervaren nood aan ondersteuning bij het ontwikkelen van soft skills voor de arbeidsmarkt. Daarnaast ondervinden ze moeite met het aanpassen aan wat er op academisch vlak van hen verwacht wordt.

OLLI ontwikkelde een instrumentarium waarmee studenten uit het hoger onderwijs hun professionele (cfr. KYSS), en academische vaardigheden (cfr. LEMO) in kaart kunnen brengen en ontwikkelen. Deze instrumenten zijn echter niet ontworpen voor graduaatsstudenten en dienen te worden gevalideerd en genormeerd bij deze specifieke doelgroep. Gegeven de specifieke context van de graduaatsopleidingen is de feedback in het LEMO-instrument onvoldoende aangepast.

ONDERZOEKSVRAAG

PD1: Doorontwikkelen feedbackrapport LEMO voor graduaatsstudenten;
OV1: Hoe percipiëren gebruikers (studenten & lesgevers) het bestaande feedbackrapport voor LEMO?
OV2: Hoe percipiëren gebruikers (studenten & lesgevers) het herwerkte feedbackrapport voor LEMO?

PD2: Validering en normering KYSS-vragenlijst en LEMO-vragenlijst voor graduaatsstudenten;
OV3: In welke mate zijn de LEMO-vragenlijst en de KYSS-vragenlijst valide en betrouwbaar bij graduaatsstudenten?
OV4: Welke (statistische) normering geldt voor de verschillende schalen in de KYSS- en LEMO-vragenlijst bij graduaatsstudenten?
OV5: Hoe scoren graduaatsstudenten op de KYSS- en LEMO-vragenlijst?
OV6: In welke mate hangen scores samen met achtergrondkenmerken zoals geslacht, vooropleiding en leeftijd?

METHODE

PD1: Om OV1 te beantwoorden voeren we een behoefteanalyse (focusgroepen) uit om de noden en wensen van graduaatsstudenten (N>20) en lesgevers (N>10) in kaart te brengen. Op basis van de input herwerken we het feedbackrapport voor LEMO. Om OV2 te beantwoorden voeren we gebruikersonderzoek uit via focusgroepgesprekken en eye tracking in combinatie met stimulated recall.

PD2: Voor de analyses in PD2 maken we gebruik van bestaande datasets voor LEMO en KYSS van graduaatsopleidingen aan Vlaamse hogescholen (1000 - 2000 studenten per cohort). Voor het beantwoorden van OV3 voeren we confirmatorische factoranalyse uit en berekenen we Cronbach's alfa's. Beschrijvende statistieken (o.a. gemiddelde, standaarddeviatie, percentielscores) en datavisualisaties schetsen een algemeen beeld van vaardigheden bij graduaatsstudenten (OV5) en helpen om een normering per schaal op te stellen (OV4). Via ANOVA-analyses berekenen we de samenhang (OV6) tussen achtergrondvariabelen en de schaalscores op de verschillende instrumenten.

Resultaten

GEPLANDE RESULTATEN

Deliverables:
- Feedbackrapport LEMO voor graduaatsstudenten
- Onderzoeksrapport validering & normering KYSS-vragenlijst voor graduaatsstudenten
- Onderzoeksrapport validering & normering LEMO-vragenlijst voor graduaatsstudenten

Disseminatie:
- Informatiesessies over de onderzoeksresultaten voor interne en externe lesgevers en opleidingscoördinatoren
- Deelname aan en voorstelling van onderzoeksresultaten/aanbevelingen op EAPRIL 2025 (november 2025)
- Een nieuwsartikel op de website
- Een infographic met de voornaamste resultaten
- Minstens 3 posts op LinkedIn over het project en de onderzoeksresultaten
Promotor
Peter David
Onderzoeker
Astrid Koelman,
Yasmine Wauthier,
Sabrina Govaerts,
Gert Vanthournout,
Amber Hoefkens
01/01/2026 - 31/12/2026