Ga verder naar de inhoud
Hedendaagse stottertherapie richt zich op vloeiender en minder stotterend spreken, het verbeteren van het communicatievermogen en het ontwikkelen van meer autonomie. Deze drie therapiedoelen staan in hiërarchisch verband en zijn essentieel voor een succesvolle verandering op langere termijn.

Het kunnen inschatten in welke mate de cliënt en/of zijn/haar omgeving klaar is voor verandering, geeft de logopedist-stottertherapeut een duidelijker kompas met betrekking tot de therapeutische besluitvorming.

Momenteel bestaat er in Vlaanderen en Nederland nog geen instrument dat deze mate van 'bereidheid tot verandering' in kaart kan brengen. Rodgers et al. (2022) hebben een 'Stages of Change' vragenlijst ontwikkeld voor adolescenten en werken momenteel aan een versie voor volwassenen. Deze Engelstalige vragenlijst bestaat uit drie delen, namelijk de Stages of Change-, Decisional Balance- en de Situational Self-Efficacy-scale. Samen schetsen ze een beeld in welk stadium de cliënt en/of zijn omgeving zich bevindt en bieden ze heldere handvaten voor therapeutische aanknopingspunten.

Resultaten

Hier is de opgekuiste tekst:

Deliverables
- Nederlandstalige ‘Stages of Change’-vragenlijst voor volwassenen, adolescenten
- Publicatie in internationaal wetenschappelijk tijdschrift
- Webinar voor ESS/CESS stottertherapeuten

Disseminatie
- Publicatie in internationaal wetenschappelijk tijdschrift
- Congres EU Symposium Fluency Disorders Antwerpen (’23 & ‘25)
- Lesmateriaal binnen ESS postgraduaat, lessen vloeiendheid Thomas More/UGent
Promotor
Tim Vanhoomissen
Onderzoeker
Kurt Eggers
Thomas More-hogeschool
01/09/2022 - 31/08/2024
Centrale contactpersoon
CAROLINE ROBERT

Caroline Robert

Thomas More - Blikopener contact