De binnenkant van sociaal isolement
Met dit actieonderzoek, in samenwerking met de doelgroep van mensen in sociaal isolement, willen we Brusselse organisaties (welzijn, cultuur, jeugd, sport, onderwijs, ...) handvaten aanreiken om toegang te krijgen tot de groep van mensen in sociaal isolement, meer inzicht te laten krijgen in de binnenkant van deze problematiek, de eigen werking van organisaties meer te verbinden met deze mensen en een structureel beleid uit te bouwen dat aansluit op en sensitief is voor de drempels en hefbomen die mensen in sociaal isolement zelf formuleren op vlak van participatie en inclusie. Door in te zetten op ervaringen, ervaringskennis en -deskundigheid van de doelgroep zelf, willen we de huidige 'missing link' in onze (sociale) werkpraktijk in Brussel overbruggen en een aanbod genereren dat nog beter is afgestemd op deze doelgroep. We geloven daarbij in de kracht van de verhalen van mensen. Hiertoe werken we in verschillende fasen: 1. We doen een online bevraging bij (sociale) professionals naar de vraagstukken, dilemma's, uitdagingen die zij ervaren bij het benaderen en ondersteunen van deze doelgroep. Het resultaat van deze bevraging vormt de insteek voor fase 2. 2. We gaan in één-op-één-gesprekken met een diverse groep van mensen in sociaal isolement (armoede, migratie, langdurige werkloosheid, leeftijd, gezondheid, alleenstaand, ...) op zoek naar antwoorden op de vragen die voortkomen uit fase 1. We zoeken naar de hefbomen en drempels die deze mensen naar voren schuiven in het contact leggen met andere Brusselaars en met het bestaande Brusselse netwerk van organisaties allerhande. Deze gesprekken worden verwerkt in geluidsfragmenten/podcast die op de website van Resokit komen, maar ook in organisaties en media kunnen worden gebruikt. Het werken met podcasts kan een formule zijn die we later hernemen voor andere doelgroepen, thema's, ... 3. Via een interactief ontmoetingsmoment brengen we de antwoorden van de doelgroep terug bij het werkveld. We proberen dit op te zetten in dialoog met de doelgroep zelf en leren hier ook lessen uit. We laten ons hierin ondersteunen door organisaties die ervaring hebben met het werken met deze doelgroep (bijv. TAO de Link, Diogenes, IC, straathoekwerk JES, en anderen). 4. We formuleren de voornaamste krachtlijnen en handvaten in een gids voor organisaties. Deze gids wordt ter beschikking gesteld van de verschillende sectoren. We streven doorheen het proces en bij afronding ervan naar de uitbouw van een intersectorale samenwerking rond dit thema. 5. Hiermee samenhangend, kijken we vooruit naar de mogelijkheid van een meer mediagenieke actie (brieven aan Brusselaars, portrettentoonstelling, stadswandelingen door de ogen van, podcasts op Bruzz, ...) die als doel heeft taboes te doorbreken en te sensibiliseren, zodat er meer verbinding en ontmoeting ontstaat in onze grootstad met mensen in sociaal isolement. 6. We streven er ook naar om de (in)formele ondersteuning die we gedurende ons traject aan organisaties en professionals bieden, voort te zetten.
Odisee, de co-hogeschool
01/12/2021 - 15/09/2024

