Ga verder naar de inhoud

Educatieve film als Studie Praktijk: Een Reconceptualisering van Educatie door de Ogen van de Camera

Uitgaande van een schoolpedagogische benadering en voortbouwend op Deligny's notie van 'camering' als verschillend van filmen, onderzoekt dit project de voorwaarden waaronder de educatieve film studiepraktijken kan ontlokken.

Tegen de achtergrond van een proliferatie van educatieve films in en als onderwijs, ontwikkelt het project een conceptualisering voor educatieve filmpraktijken die een onderbreking van dominante denkwijzen teweegbrengen. Dit om nieuwe en onvoorziene relaties met de wereld aan te gaan.

De focus ligt niet op hoe het audiovisuele kan worden gebruikt als een expressieve aanvulling op educatieve doelen, maar op hoe het als een ander expressief regime de relatie tussen het denkbare en het zichtbare kan herconfigureren.

Dit project onderzoekt door middel van cinematografisch onderzoek hoe een verstrengeling van twee verschillende regimes, het educatieve en het audiovisuele, een nieuwe zintuiglijke praktijk kan creƫren die aandacht en interesse wekt.
15/12/2023 - 14/12/2027
EHB Koen Rymenants

Koen Rymenants

Erasmushogeschool Brussel - Blikopener contact