Idee-doos-moment


De Vlaamse Hogescholenraad organiseerde de inspirerende professionaliseringssessie over 'Hoe internationale en interculturele competenties implementeren, herkennen en monitoren in een curriculum binnen de graduaatsopleidingen'.
In het afgelopen jaar werd er onderzoek gedaan naar internationalisering in Associate degrees (Ad) en de Vlaamse graduaten. Dit onderzoek is uitgevoerd in Nederland en Vlaanderen onder leiding van Dr. Robert Coelen door NHL Stenden Hogeschool in samenwerking met het RAC (Ad Academy) van Hogeschool van Rotterdam.
Door middel van een vragenlijst aan Ad-opleidingen in heel Nederland en graduaatsopleidingen in Vlaanderen is er meer inzicht gekomen in de manier waarop er invulling wordt gegeven aan internationalisering in deze niveau 5 opleidingen. Het thema werd vanuit twee perspectieven benaderd: enerzijds de internationalisering in de smalle zin van internationaliteit en anderzijds de interculturaliteit in het bredere thema van inclusie.
Tijdens een 'idee-doos-moment' werden best-practices uit de Vlaamse hogescholen gedeeld en was er veel ruimte voorzien voor vraagstelling en netwerking. Het is een dag, boordevol ideeën om mee te nemen naar de eigen opleiding en om ermee op korte of middellange termijn aan de slag te gaan.
De professionaliseringsessie vond plaats op campus Kantienberg van
Arteveldehogeschool, Gent. De campus is gelegen midden in de
studentenbuurt vol hippe horecazaken en grote parken. Met een moderne
mediatheek, verschillende ontspanningsruimtes en een eigen
studentenrestaurant ‘De Kantiene’ is deze campus helemaal op maat van de
studenten.
De campus ontleent haar naam aan de Kantienberg waarop hij gebouwd werd en is genoemd naar de 'Kantien' of vrije kelder van de voormalige Sint-Pietersabdij. Met haar toren valt de campus op in het Gentse stadsprofiel en biedt een prachtig uitzicht op de Gentse skyline en de Sint-Pietersabdij.
Klik op de titel
van de best practice om de presentatie te downloaden.
Internationale projectweken
Patricia Cools,Thomas More
GESLab: in een voortdurend veranderende wereld staat het hoger onderwijs voor nieuwe uitdagingen
Ezra Charlier, Hogeschool UCLL
Kunnen internationale en interculturele competenties de internationalisering van de graduaatsopleidingen verder helpen
An Vranckx en Karolien Brusselle, AP Hogeschool
Behind the Scene: werkplekleren in het buitenland
Maarten Thiry, Hogeschool PXL
Collaborative Online International Learning, een haalbare weg tot verwerven van internationale en interculturele competenties voor (graduaats-)studenten
Liesbeth Van Heck, Hogeschool Gent
Groei in wereldburgerschap voor graduaatsstudenten
Kristof Punie en Griet Naeyaert, Arteveldehogeschool