Ga verder naar de inhoud

Case 5 - Collaborative Online International Learning, een haalbare weg tot verwerven van internationale en interculturele competenties voor (graduaats-)studenten?

Liesbeth Van Heck
Hogeschool Gent

Liesbeth VH

Situering

HOGENT en haar opleidingen hebben als doel om álle HOGENT-studenten, dus ook de graduaatsstudenten, internationale en interculturele competenties (ICOMs) te laten verwerven.

Elke opleiding kan eigen keuzes maken en accenten leggen om ICOMs op een geïntegreerde manier in te schrijven in het curriculum en de bijbehorende leerresultatenmatrix. Mobiliteit van studenten en personeel is hier belangrijk, maar zeker niet de enige, noch de meest geprefereerde manier voor onze graduaatsstudenten. Inbouwen van internationaliserings- en interculturele activiteiten, een dimensie van internationalisering en interculturaliteit in de onderwijsaanpak en -evaluatie van één of liever meerdere opleidingsonderdelen, stimuleert het actief verwerven van ICOMs.

En daar komt ons COIL professionaliseringstraject in the picture: om onderwijsgevenden te inspireren, heeft HOGENT in samenwerking met haar strategische U!REKA-partners een fantastisch en ‘hands on’ professionaliseringstraject ontwikkeld. Onderwijsgevenden van de verschillende internationale partners worden ondergedompeld in de COIL-methodiek, om daarna begeleid samen projecten (waar studenten online samenwerken) uit te werken en aan te bieden over taal, grenzen en zelfs over disciplines heen. Een kans bij uitstek om te komen tot een meer inclusieve benadering van internationalisering die sterk aansluit/aanslaat bij onze doelgroep van graduaatsstudenten!

Wie is Liesbeth Van Heck?

Liesbeth is sinds kort (april 2022) diensthoofd onderwijsontwikkeling & hoofd van het International Office van HOGENT .

Met een diploma van bachelor in de 'verpleegkunde' & master in de 'medisch sociale wetenschappen' op zak is ze, na een korte carrière als verpleegkundige, in 1999 richting hoger onderwijs getrokken.

Passie voor onderwijs, onderwijsontwikkeling en internationalisering heeft geleid tot een gevarieerde atypische loopbaan aan HOGENT als lector, opleidingsvoorzitter en vakgroepvoorzitter 'verpleegkunde', gevolgd door functies als stafmedewerker 'algemeen beleid' en stafmedewerker 'onderwijsontwikkeling', met als expertisegebied internationalisering van het curriculum.

Ze krijgt energie van mensen doelgericht in beweging te krijgen, maar evenzeer van volleybal en lezen