Ga verder naar de inhoud

Businessplan opstellen

27 februari 2024 - 09:30 — 16:00
Vlaamse Hogescholenraad
Ravensteingalerij 27
1000 BRUSSEL
Gratis voor hogeschoolmedewerkers. Indien je geen onderzoeker aan een hogeschool bent, dan vragen we een deelnemersprijs van 50 euro per sessie.
Organisator: Vlaamse Hogescholenraad - Project INPUT/OUTPUT

Doelstelling: Een gids als het ware hoe je onderzoeksgroep de doelstellingen in verband met het product of de dienst, het management, de organisatie, de marktstrategie, ... gaat nastreven. En niet alleen het ondernemingsdeel maar ook de financiële aanpak is hier van belang en dan weet je dat daarover vooraf eens goed dient te worden over nagedacht.

Het helpt om inzicht te krijgen in jouw bedrijf/onderzoeksgroep/organisatie en de markt/werkveld en om te begrijpen welke stappen je moet nemen om succesvol te zijn, wat kan helpen om de juiste richting van jouw onderzoeksgroep te bepalen.

Maar omdat het niet steeds eenvoudig is dit jeel overzichtelijk en compleet in een ondernemingsplan te gieten bieden we jou graag deze praktische vorming aan zodat je daarna zelf in staat bent jouw eigen businessplan te schrijven en te promoten aan belangstellenden.

Doelgroep: Deze vorming is vooral gericht op iedereen die werkzaam is in een onderzoeksgroep, of start met een nieuwe activiteit of idee, en daarvoor een businessplan of projectvoorstel dient op te maken.

BUSINESSPLAN

De vorming baseert zich op het ondernemingsplan van Vlaio. We overlopen deze template stap voor stap zodat de cursist later zelf kan bepalen of hij al dan niet het volledige schema of een deel van het schema zal gebruiken. Naast deze basis-template blikken we ook even naar andere templates van businessplans die eveneens interessante items bevatten. Met andere woorden, we bekijken het met een open mind.

De cursisten mogen zich verwachten aan diverse noodzakelijke items die aan bod zullen komen zoals onder andere de voorstelling onderneming/onderzoeksgroep/organisatie, de beschrijving doelstellingen, het product/dienst, het (management)team, de marktanalyse, het financieel plan, de roadmap, de risicoanalyse, de duurzaamheid, ... en tenslotte ook de korte samenvatting.

Na de sessie ben je dan ook in staat om zelf een optimaal businessplan op te stellen dat representatief is voor het idee, of de nieuw identiteit, zowel voor intern als extern gebruik.

Opgelet

Deze vorming is gratis voor jou als medewerker aan een Vlaamse hogeschool, maar niet voor ons als organisator. Kosteloos annuleren kan tot en met drie werkdagen voor de (eerste dag van een meerdaagse) vorming en dit énkel via e-mail aan lore.soleme@vlaamsehogescholenraad.be. Ziek of overmacht? Voor een geldige afwezigheid vragen wij een afwezigheidsattest van jouw werkgever: ook dan wordt er geen kost aangerekend.

Bij afwezigheid zonder geldige reden of bij een te late annulering, geldt er een no show fee-kost van 50 euro per gemiste vorming. Bij meerdaagse vormingen, geldt de no show fee dus voor élke dag waarop je ongeldig afwezig bent of te laat annuleerde – let op: bij meerdaagse vormingen kan je alleen annuleren voor de volledige reeks t.e.m. drie werkdagen voor de start van dag 1; eens deelgenomen aan de eerste vormingsdag, kan je niet meer kosteloos annuleren voor de volgende vormingsdagen binnen de meerdaagse opleiding.

De no show fee vervalt altijd als je een geldig werkgeversattest hebt, of als je een collega in jouw plaats kan laten deelnemen.

Na afloop ontvang je een attest van deelname.

DECONINCK ROGER

Lesgever

Roger De Coninck is zelfstandig coach en adviseur voor diverse bedrijven op het vlak van innovatie, strategie, duurzaamheid, business plans en subsidies. Hij heeft een rijke en gevarieerde carrière achter de rug: van 15 jaar banksector en 15 jaar industrie tot 9 jaar innovatieadviseur bij VLAIO in Limburg – in die laatste functie hielp hij bedrijven om subsidisossiers op te stellen.

Hij is ook stagecoach bij de KU Leuven voor ingenieurs die een postgraduaat volgen en geeft soms gastlessen over businessplans en financiële analyse.

VLAIO Vlaamsehogescholenraad v4