Ga verder naar de inhoud

Design Thinking

19 oktober 2021 - 13:00 — 17:00
Online event
Gratis voor hogeschoolmedewerkers
Organisator: Vlaamse Hogescholenraad - Project INPUT/OUTPUT

Doelstelling: In deze workshop zullen we rond een uitdaging werken die alle deelnemers uit verschillende hogescholen verbindt. Uit de interviews van het onderzoeksproject FAST45 dat focust op de toekomst van hoger kunstonderwijs, kwamen uitdagingen naar voor die voor alle hogescholen relevant zijn, zoals ‘digital literacy’, ‘digital change’, duurzaamheid en het onderwijsmodel. We kiezen een uitdaging uit de inzichten die voortkomen uit de analyse van deze resultaten.

Doelgroep: personeel van hogescholen die betrokken zijn in beleidsuitdagingen en onderzoeksprojecten.

DESIGN THINKING VOLZET
volzet

Design is overal; van onze kleding tot onze auto’s, van huizen tot onze publieke plaatsen en van onze smartphone tot grote en complexe technische systemen. Design draagt vandaag ook bij tot management, organisatie en beleid door designmodellen in te zetten die geperfectioneerd werden om om te gaan met onzekerheid, complexiteit en waardecreatie, zoals Design Thinking.

In deze workshop werken we rond een uitdaging die alle deelnemers uit verschillende hogescholen verbindt. In het onderzoeksproject FAST45 dat focust op de toekomst van hoger kunstonderwijs werden 60 stakeholders bevraagd. Uit deze interviews kwamen uitdagingen naar voor die voor alle hogescholen relevant zijn, zoals ‘digital literacy’, ‘digital change’, duurzaamheid en het onderwijsmodel. We kiezen een uitdaging uit de inzichten die voortkomen uit de verdere analyse van deze resultaten.

De workshop start met een korte presentatie die de uitdaging kadert en staaft met de resultaten van de interviews. Door samen via Design Thinking met deze uitdaging aan de slag te gaan, zullen deelnemers zowel de relevantie van Design Thinking ervaren als de tools en methodes meekrijgen. De achterliggende gedachte van deze laatste worden doorheen de workshop verder toegelicht.

Opgelet

Als onderzoeker aan de hogeschool is de sessie voor jou helemaal gratis. Voor ons niet, want als organisator vergoeden wij de lesgever. Kan je door omstandigheden dus niet aanwezig zijn? Laat ons dit dan vijf werkdagen voor de vorming weten. Stuur hiervoor een mail naar lore.soleme@vlaamsehogescholenraad.be.

Bij afwezigheid zonder geldige reden, rekenen wij 50 euro kosten aan per gemiste sessie.

SANDY CLAES

Lesgevers

Sandy Claes is actief als senior docent-onderzoeker in de kunsten aan LUCA School of Arts. In haar onderzoek focust zij op de overlap tussen media, technologie en publieke ruimte. Voorheen leidde ze de (gebruikers)onderzoeksgroep van VRT innovatie, zoals de innovatie-afdeling van de Vlaamse publieke omroep. Sandy schreef haar doctoraat overover publieke vormen van data- en informatievisualisatie. Haar onderzoek werd reeds gepubliceerd op verschillende, internationale, peer-gereviewde conferenties rond menselijke factoren van design, zoals CHI, NordiCHI en DIS.

KIM DIEPENDAELE

Kim Diependael werkt als hoofddocent UX Research in het eerste en derde jaar bij de bacheloropleiding Digital Design and Development aan KASK & Conservatorium, de school of arts van HOGENT en Howest. Voor ’the Collective’ begeleidde ze een multidisciplinair designteam in opdracht van Volkswagen, waarbij 12 laatstejaarsstudenten de toekomst van automotive in vraag stelden om tot vernieuwende oplossingen te komen. Voordien was ze werkzaam als producer bij een digital agency in Brighton (UK) waarbij in haar klantenportefeuille LEGO, Disney en WWF zaten.

Daarnaast heeft ze ervaring opgebouwd als producer bij Volstok, Business Developer en Customer Success Manager voor Moovly, een digitaal platform met meer dan 1 miljoen accounts en Chroma, een webdevelopment agency gespecialiseerd in big data in sportevenementen.

Ze is een creatieve ziel die steeds de kans grijpt om op een user centric-lanier, problemen in opportuniteiten om te zetten, wat synoniem staat voor succesvolle innovatie in elke industrie.

VLAIO Vlaamsehogescholenraad v4