Creëer meerwaarde met design thinking
Ravensteingalerij 27
1000 Brussel
Doelstelling: Design zit ook in management en beleid: dankzij design thinking kan je omgaan met onzekerheid, complexiteit en waardecreatie. Je krijgt een overzicht in tools en praktijken. En zet een ‘problem space’ uit in theorie en praktijk: van empathie en probleem tot idee en prototype.
Doelgroep: hogeschoolmedewerkers die betrokken zijn in beleidsuitdagingen en onderzoeksprojecten
Design is overal: van kleding tot auto’s, van smartphones tot complexe systemen. Design draagt ook bij tot management, organisatie en beleid. Er worden geperfectioneerde designmodellen ingezet, zoals design thinking, die je leren omgaan met onzekerheid, complexiteit en waardecreatie.
In deze interactieve vorming werk je rond een uitdaging die alle deelnemers uit de hogescholen verbindt: de toekomst van hoger onderwijs. Door samen aan de slag te gaan, ervaar je zelf de relevantie van design thinking en krijg je tegelijk de tools en methodes mee.
Doorheen de vorming krijg je ook uitleg over de theorie achter de methodes. We bespreken ook echte cases in onderzoek en innovatie waarin design thinking werd toegepast.
Mogelijk heb je ook interesse in de vorming Co-creatie: methodes en tools
Opgelet
Deze vorming is gratis voor jou als onderzoeker aan een Vlaamse hogeschool, maar niet voor ons als organisator. Kosteloos annuleren kan tot en met drie werkdagen vooraf aan de vorming en dit énkel via e-mail aan lore.soleme@vlaamsehogescholenraad.be.
Bij afwezigheid zonder geldige reden zijn wij genoodzaakt jou een kost van 50 euro per gemiste sessie aan te rekenen.
Indien je een collega in jouw plaats kan laten deelnemen of je hebt een geldige reden van afwezigheid vervalt de no show fee. Voor een geldige afwezigheid vragen wij een afwezigheidsattest van jouw werkgever.
Lesgevers
Sandy Claes is actief als senior docent-onderzoeker in de kunsten aan de LUCA School of Arts en deeltijds professor aan het Instituut voor Mediastudies aan de KU Leuven. In haar onderzoek focust zij op de overlap tussen media, technologie en publieke ruimte. Voorheen leidde ze de (gebruikers)onderzoeksgroep van VRT innovatie, de innovatie-afdeling van de Vlaamse publieke omroep.
Sandy ontving haar doctoraat in ingenieurswetenschappen aan de KU Leuven in 2017, met een proefschrift over publieke vormen van data- en informatievisualisatie. Haar onderzoek werd reeds gepubliceerd op verschillende internationale, peer-gereviewde conferenties rond menselijke factoren van design, zoals CHI, NordiCHI en DIS.
Lien De Ruyck is onderzoeker bij de research unit LABOpro en doceert ‘speculative design thinking’ in de masterclass ‘Design for Impact’. Daarnaast is ze avonturier, auteur en freelance communicatie- en innovatiestrateeg met focus op regeneratieve narratieven. Ze paste de designthinking-methodiek al toe op verschillende fronten en in allerlei varianten.