Studiedag 'Project Remediëring'
Zespenningenstraat 70
1000 Brussel
Tijdens de Studiedag ‘Project Remediëring’ stellen we graag de doelstellingen, het verloop en de eindresultaten van het project voor. Het is een uitgelezen kans om collega’s vanuit de verschillende Vlaamse hogescholen te ontmoeten en om elkaar te inspireren.
Op 26 juni 2023 gaan we van start met de allereerste starttoetsen voor wie wil starten aan een lerarenopleiding. De verplichte remediëring heeft betrekking op studenten die onder de cesuur scoren op deze starttoetsen. Het doel is om de basiskennis van de studenten te versterken en het gewenste startniveau te bereiken. Studenten kunnen een online traject volgen bestaande uit een aantal geïntegreerde leermodules.
Op 5 september 2023 organiseert de Vlaamse Hogescholenraad de Studiedag ‘Project Remediëring’. Die dag stellen we graag de doelstellingen, het verloop en de eindresultaten van het project voor. Daarnaast is het een uitgelezen kans om collega’s vanuit de verschillende Vlaamse hogescholen te ontmoeten en om elkaar te inspireren.
Wil er graag bij zijn? Schrijf dan in vóór vrijdag 18 augustus 2023
Let wel op: Deelnemen is gratis. Maar we rekenen een no-show fee van 50 euro aan voor wie zich inschrijft en niet komt opdagen. Uitschrijven kan tot en met 18 augustus eenvoudig door een e-mail te sturen aan het secretariaat van de Vlaamse Hogescholenraad.
Programma
09:00 – 10:00 Ontvangst met koffie
10:00 – 11:00 Plenair gedeelte met een toelichting over het project remediëring
Spreker: projectcoördinator Michelle Dewulf
11:00 – 11:15 Pauze
11:15 – 12:45 Voorstelling remediëring Frans/Nederlands/wiskunde.
In dit onderdeel worden de specifieke remediëringsprogramma's voor Frans, Nederlands en wiskunde gepresenteerd. De ontwikkelaars lichten het algemeen referentiekader, de opbouw, de samenhang, de leerlijn en de gehanteerde strategieën van de verschillende remediëringspakketten toe. Daarna volgt een interactief rondetafelgesprek, waarbij je de gelegenheid krijgt om vragen te stellen en ideeën uit te wisselen.
Sprekers/expertenpanel:
- Remediëring Frans: Karen Reekmans, Evelien Van Leuven
- Remediëring Nederlands: Lien Vanopstal, Silke Dumont, Kristien Belmans
- Remediëring wiskunde: Jeroen Van Hijfte, Karen De Maesschalck
12:45 – 13:45 netwerklunch
We kiezen bewust voor een vegetarische broodjeslunch
Campus Bloemenhof van Erasmushogeschool Brussel ligt op een 15 minuten wandelen van Brussel Centraal.
Sprekers/experten
Michelle De Wulf
Na het voltooien van haar studies gaf Michelle lessen Latijn en Nederlands op verschillende secundaire scholen in Vlaanderen. Nadien ging ze aan de slag als lerarenopleider taal en Nederlands bij het departement Education van Hogeschool PXL. Michelle coördineerde het onderzoeksproject 'Liever lezen', één van de Lezen-op-schoolinitiatieven. Vanuit die expertise geeft ze studiedagen en schrijft ze over leesbeleid en leesbevordering. Daarnaast vervult ze de rol van coördinator levenslang leren aan de lerarenopleiding van PXL-Education en is ze coördinator van het postgraduaat hoogbegaafdheid voor de lerarenopleiding binnen PXL-Next. Op dit moment is Michelle werkzaam als overkoepelend projectcoördinator van het project remediëring bij de Vlaamse Hogescholenraad.
Jeroen Van Hijfte
Jeroen Van Hijfte is lector wiskunde aan Hogeschool VIVES. Daarvoor werkte hij als leerkracht wiskunde in de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs. Sinds 2000 doceert hij basisleerstof wiskunde en later ook vakdidactiek wiskunde aan de opleiding educatieve bachelor lager onderwijs in Brugge.
Hij werkte mee aan diverse wiskundemethodes voor het lager en secundair onderwijs bij uitgeverij Plantyn, en aan ‘DE bASIS voor wiskunde’ bij uitgeverij Acco voor studenten van de lerarenopleiding. Hij was lid van de leerplancommissie voor het opstellen van de wiskundedoelen binnen het ZILL-leerplan van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Jeroen is ontwikkelcoördinator wiskunde voor het project remediëring.
Karen De Maesschalck
Karen De Maesschalck heeft 13 jaar ervaring in het lager onderwijs, tien jaar als leerkracht en drie jaar als directeur. Ze bekwaamde zich verder als onderwijskundige en gaat nu haar 14e jaar in als docent wiskunde aan de Arteveldehogeschool lerarenopleiding lager onderwijs. Ze is één van de medeauteurs van het boek ‘Wiskunde = Wijs!’, inhoud en didactiek voor de lagere school. Binnen de lerarenopleiding is zij verantwoordelijk voor het monitoraat wiskunde. Karen is ontwikkelaar wiskunde binnen het project remediëring.
Evelien Van Leuven
Evelien Van Leuven is lerarenopleider en trajectcoördinator in de educatieve bachelor in lager onderwijs van de Thomas More hogeschool, campus Vorselaar. Ze neemt daar de zomercursus Frans voor startende studenten en de vakken Frans voor haar rekening. In de periode van 2017 tot en met 2020 kreeg Evelien de kans om zichzelf nog meer te specialiseren binnen haar vakgebied als deelnemer aan het Francoform-traject van beroepsvereniging ProFFF. Daarnaast ontwikkelde ze voor de LIO-opleiding basisonderwijs een online leertraject toegespitst op Franse grammatica. Ten slotte was Evelien als projectmedewerker betrokken bij het project Lezen op School, waarvan de resultaten gevonden kunnen worden op https://leescoach.thomasmore.be/.
Karen Reekmans
Karen Reekmans is lerarenopleider en onderzoeker Frans en meertaligheid in de basisschool aan de lerarenopleiding van Hogeschool PXL. Sinds 2010 verdiepte zij zich in taalverwerving dankzij muzische expressie (taalCULTuur) en onderwijs vanuit de kunsten (ArtiCULan). Zij is eerste auteur van de boeken Vertaalde verbeelding, Hayya en Taalduiken en artisticuleren. In september 2019 werd haar werk bekroond met het Europees Talenlabel voor innovatief talenonderwijs in Vlaanderen. Karen werd van april 2022 tot december 2023 aangesteld als ontwikkelaar remediëring Frans en toetsontwikkelaar starttoets Frans bij de Vlaamse Hogescholenraad.
Lien Vanopstal
Lien Vanopstal is lerarenopleider aan de VIVES Hogeschool. Ze doceert er didactiek Nederlands en Nederlands niet-thuistaal, en coördineert het talenbeleid over de drie VIVES-campussen heen. Daarnaast werkt ze als onderzoeker aan het Expertisecentrum Onderwijsinnovatie. Haar onderzoekstopics situeren zich binnen de effectieve lees- en schrijfdidactiek in het basisonderwijs. De output van haar projecten rond schrijven is terug te vinden op https://vivesweb.be/taalsterkschrijvenopschool/ . Tot slot is ze is auteur van het boek ‘De Basis Nederlands’ en werkt ze als ontwikkelcoördinator Nederlands mee aan het project ‘Remediëring na de starttoets’ (2022-2023).
Kristien Belmans
Kristien Belmans heeft tien jaar ervaring in het secundair onderwijs in de vakken Nederlands en muziek. Sinds februari 2023 versterkt Kristien het PXL-team lerarenopleiding lager onderwijs Nederlands. Zij bekwaamde zich verder als onderwijskundige in de driejarige DHOS-opleiding (Diploma Hogere Opvoedkundige Studiën) en zij behaalde recent haar masterdiploma Educational Needs aan Fontys (NL). Kristien werkte mee aan het remediëringstraject Nederlands als ontwikkelaar.
Silke Dumont
Silke Dumont is reeds tien jaar leerkracht Nederlands en Nederlands voor anderstalige nieuwkomers aan het PISO in Tienen. Haar project ‘Inburgeren via theater’ werd meermaals uitgelicht als praktijkvoorbeeld op Cultuurkuur. Ze houdt ervan nieuwe ideeën omtrent lesmateriaal uit te werken en te delen op het leermiddelennetwerk KlasCement. Silke kijkt steeds kritisch naar zichzelf en haar klaspraktijk, om op die manier elk kind gelijke kansen te bieden om zich te ontwikkelen en te leren. Silke werkt als ontwikkelaar Nederlands binnen het project remediëring.