Ga verder naar de inhoud

Kunst & cultuur

Wie kunst en cultuur zegt, zegt creativiteit en expressie. De kunst om anderen te inspireren en verbinden. Om horizons te verbreden en te verrijken. Kunst is onlosmakelijk verbonden met mensen, maar ook met innovaties en technologie. Want als mensen wetenschap samenwerken ontstaat er magie. De Vlaamse hogescholen werpen graag licht op hun onderzoek en expertise, en de sprongen die hierdoor worden genomen in muziek, design, architectuur, events en andere creatieve industrieën.

Vlhora kunstencultuur

In de spotlight

Ook de wereld van klank, geluid, beeld en licht staat niet stil. Nieuwe technologieën creëren nieuwe mogelijkheden voor kunstmakers en artiesten. Zoals immersive music, een technische revolutie die je onderdompelt in geluid dat werkelijk van alle kanten komt. Techniek en kunst verrijken elkaar. Zo helpt data science de muziekindustrie om objectievere beslissingen te nemen: voorspellingen op basis van digitale gegevens over, bijvoorbeeld, de opkomst bij een concert of de populariteit van een band.

Voor elke artistieke, technische of zakelijke vraag uit de muzieksector zoeken onze experten naar innovatieve oplossingen. Zoals het effect van LED-verlichting en digitale projecties op lichtbeeld en decor. Of het effect van gekleurd licht op onze waarneming.

De (circulaire) kunst van design

Ontwerpen is een kunst. Design waarbij de mens centraal staat, waarbij niet het probleem maar de oplossing telt. Human centered design thinking, in functie van gebruikservaring of user experience.
Of het nu gaat om een intuïtieve app, een complexe 3D-animatie of 3D-printing of een virtueel interieurontwerp waarin je rondloopt en realtime aanpassingen kan doen. De hogeschoolexperten vertalen de technologie naar een meerwaarde, in mensentaal.

Naast innovatie en techniek, speelt ook duurzaamheid een belangrijke rol bij design & manufacturing. Hoe optimaliseer je ontwerpen? Hoe zet je productiesystemen duurzaam in? Welke milieuvriendelijke materialen gebruik je best, en hoe kan je die recycleren of herbestemmen?
Zo ontwikkelden onze onderzoekers een designtool die ontwerpers binnen de meubel- en interieursector helpt om circulaire keuzes te maken. Want investeren in duurzaamheid is investeren in de toekomst.

KNST 01

Toekomst voor toerisme

Toerisme en events zijn een investering in de toekomst, een investering in onze cultuur en ons mentaal welzijn. Ze inspireren, verrijken en verbinden. Alleen is die impact soms moeilijk te meten. De hogescholen onderzoeken en ontwikkelen methodes en tools die de impact van evenementen meten, voorspellen en verbeteren. Het resultaat: events en stedelijke activiteiten die meer betrokkenheid, enthousiasme en buzz creëren. Afgestemd op mensen, maatschappij en toekomst. Onze experten doen hiervoor onderzoek naar duurzaam toerisme, beleving en digitale toepassingen voor cultuur, erfgoed en vrije tijd. De resultaten uit de wetenschap vertalen zich in de praktijk naar inzichten die helpen om meerwaarde te creëren en beter te concurreren. Want zoals je wellicht weet, zijn ook marketing en communicatie cruciaal.

EVENT

Selecteer en communiceer

Elke organisatie en onderneming heeft baat bij gerichte marketing en communicatie. Wil je meer producten en diensten verkopen? Een betere structuur en organisatie? Weten op welke communicatiekanalen je best inzet? De hogescholen hebben expertise op elk marketingdomein. Een concreet voorbeeld? Onze experten deden een eye-tracking-analyse voor Aveve om te zien naar welk POS-materiaal mensen kijken in de winkels en wat daarvan blijft hangen. Meten is weten, daarom zijn data zo’n goudmijn.

Gebruik data en technologie (veilig) in jouw voordeel

Je gelooft in het belang van nieuwe, digitale mediatechnologie zoals artificial intelligence (AI), internet of things (IoT), virtual, augmented en mixed reality (VR, AR of MR). Maar hoe zet je die juist in? Onze onderzoekers helpen jou bij elke stap, wat een meerwaarde is voor jouw onderneming en eindgebruikers. Wil je een training of opleiding geven in een 360° video met virtual reality? Een chatbot die veelgestelde vragen beantwoordt? Een app vertalen naar een commercieel haalbaar concept? VR-brillen of andere hightech-apparatuur uitlenen? De mogelijkheden zijn groot, net als de data die je kan gebruiken.

Bij big data gaat het over grote, complexe of dynamische dataverzameling. Wil je een data-driven onderneming die strategische beslissingen neemt, gebaseerd op data? Dan moet je die data eerst verzamelen en analyseren. Het is ongelooflijk wat je met data kan doen, zoals de klantervaring verbeteren door klachten én suggesties op sociale media te analyseren. Of apps gebruiksvriendelijker maken door het klikgedrag van gebruikers te onderzoeken. En online consumenten persoonlijk benaderen door hun digitaal spoor slim in te zetten. Uiteraard binnen de richtlijnen en wetgeving van (cyber)security en privacy. Want veiligheid en privacy moeten altijd gerespecteerd blijven.

Veel ondernemingen stellen eisen aan hun leveranciers over milieu en de sociale omstandigheden waarin ze ondernemen. Naast prijs, kwaliteit en service speelt ook het ethisch karakter van een organisatie mee.

CONVERSATIE 01

Stel ons gerust ook jouw vraag!

Wil je een duurzaamheidsbeleid integreren in jouw strategie? Verantwoord inzetten op menselijk kapitaal? De hogescholen helpen jouw positieve impact op de maatschappij vergroten. Zie je het groter of breder dan kunst en cultuur? Experten uit verschillende hogescholen en disciplines werken enthousiast samen, wat zorgt voor multidisciplinaire kruisbestuiving.

9 expertise domeinen 02 01 01

Negen expertisedomeinen

Praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek is de motor achter innovatie. De kennis en expertise opgedaan tijdens dit onderzoek is immers onmiddellijk inzetbaar in de praktijk. We onderscheiden 9 expertisedomeienen die parallell lopen met de SDG's.