Ontwikkeling KYSS 16 soft skills voor VDAB
Context
Soft skills winnen aan belang op de arbeidsmarkt. VDAB wil meer inzetten op inschatting en bewustwording van soft skills. Een middel om te werken aan bewustwording is het aanbieden van een zelfrapportage vragenlijst aan de hand waarvan gebruikers hun eigen soft skills kunnen inschatten.
In de periode 2019-2021 voerde AP Hogeschool een ESF-project uit waarbij een zelfrapportage vragenlijst werd ontwikkeld om 16 soft skills in te schatten, de KYSS-vragenlijst. Hiervoor werd een betrouwbare normering van de vragenlijst gevalideerd aan de hand van onderzoek uitgevoerd door AP Hogeschool. De vragenlijst resulteert in een score die opgenomen en beschreven wordt in een individueel feedbackrapport. Naast de scores bevat dit feedbackrapport ook op de scores gebaseerde feedback voor elk van de opgenomen skills.
VDAB was partner in dit ESF-project, daardoor werden 13 van de 16 soft skills in KYSS geselecteerd uit het soft skills ABC van VDAB dat 26 soft skills bevat.
In de periode 2021-2022 voerde VDAB een vervolgonderzoek uit naar gebruiksvriendelijkheid en bruikbaarheid van KYSS. De resultaten van dit onderzoek leiden tot een vervolgstap, namelijk het uitbreiden van de KYSS-vragenlijst met 13 extra soft skills uit het soft skills ABC van VDAB en het inbouwen ervan in VDAB-omgeving.
AP Hogeschool beschikt over de meest recent geüpdatete normering van de KYSS-test waar VDAB zijn uitgebreide test op wil baseren. De achterliggende normering en scoringsysteem geniet intellectuele bescherming. Het betreft een herhaling van het eerder uitgevoerde onderzoek voor de validatie van 13 extra soft skills.
Rekening houdend met de hiervoor vermelde context en gezien andere dienstverstrekkers deze bijzondere expertise van AP Hogeschool niet bezitten en deze niet op een redelijke termijn kunnen verwerven en het over een beperkte uitgave gaat, werd overeenkomstig Art. 42.§1,1°,d) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, toepassing gemaakt van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De opdracht richt zich op de uitwerking van:
1/ het uitbreiden van de bestaande KYSS-vragenlijst met 13 extra soft skills (conform het soft skills ABC van VDAB)
2/ het uitvoeren van onderzoek naar items, het opstellen van schalen en het onderzoeken van validiteit, betrouwbaarheid en normering van scores
3/ het aanleveren van de vereiste informatie en ondersteuning om technologische (IT-)ontwikkelingen binnen de VDAB-omgeving mogelijk te maken
4/ het schrijven van feedbackteksten
De opdracht gebeurt in een samenwerking tussen AP Hogeschool en VDAB.
Soft skills winnen aan belang op de arbeidsmarkt. VDAB wil meer inzetten op inschatting en bewustwording van soft skills. Een middel om te werken aan bewustwording is het aanbieden van een zelfrapportage vragenlijst aan de hand waarvan gebruikers hun eigen soft skills kunnen inschatten.
In de periode 2019-2021 voerde AP Hogeschool een ESF-project uit waarbij een zelfrapportage vragenlijst werd ontwikkeld om 16 soft skills in te schatten, de KYSS-vragenlijst. Hiervoor werd een betrouwbare normering van de vragenlijst gevalideerd aan de hand van onderzoek uitgevoerd door AP Hogeschool. De vragenlijst resulteert in een score die opgenomen en beschreven wordt in een individueel feedbackrapport. Naast de scores bevat dit feedbackrapport ook op de scores gebaseerde feedback voor elk van de opgenomen skills.
VDAB was partner in dit ESF-project, daardoor werden 13 van de 16 soft skills in KYSS geselecteerd uit het soft skills ABC van VDAB dat 26 soft skills bevat.
In de periode 2021-2022 voerde VDAB een vervolgonderzoek uit naar gebruiksvriendelijkheid en bruikbaarheid van KYSS. De resultaten van dit onderzoek leiden tot een vervolgstap, namelijk het uitbreiden van de KYSS-vragenlijst met 13 extra soft skills uit het soft skills ABC van VDAB en het inbouwen ervan in VDAB-omgeving.
AP Hogeschool beschikt over de meest recent geüpdatete normering van de KYSS-test waar VDAB zijn uitgebreide test op wil baseren. De achterliggende normering en scoringsysteem geniet intellectuele bescherming. Het betreft een herhaling van het eerder uitgevoerde onderzoek voor de validatie van 13 extra soft skills.
Rekening houdend met de hiervoor vermelde context en gezien andere dienstverstrekkers deze bijzondere expertise van AP Hogeschool niet bezitten en deze niet op een redelijke termijn kunnen verwerven en het over een beperkte uitgave gaat, werd overeenkomstig Art. 42.§1,1°,d) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, toepassing gemaakt van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De opdracht richt zich op de uitwerking van:
1/ het uitbreiden van de bestaande KYSS-vragenlijst met 13 extra soft skills (conform het soft skills ABC van VDAB)
2/ het uitvoeren van onderzoek naar items, het opstellen van schalen en het onderzoeken van validiteit, betrouwbaarheid en normering van scores
3/ het aanleveren van de vereiste informatie en ondersteuning om technologische (IT-)ontwikkelingen binnen de VDAB-omgeving mogelijk te maken
4/ het schrijven van feedbackteksten
De opdracht gebeurt in een samenwerking tussen AP Hogeschool en VDAB.
Resultaten
Definitieve itemselectie voor resterende schalen KYSS vragenlijst.
Psychometrische handleiding bij 13 extra schalen KYSS vragenlijst.
Definitieve feedbackteksten bij 13 extra schalen KYSS vragenlijst.
Psychometrische handleiding bij 13 extra schalen KYSS vragenlijst.
Definitieve feedbackteksten bij 13 extra schalen KYSS vragenlijst.
AP Hogeschool Antwerpen
01/01/2023 - 31/12/2023

Eva Brodelet
AP Hogeschool Antwerpen - Blikopener contact
