Ga verder naar de inhoud

Pamphilus, Pamfilet, Pamflet. Het artistieke pamflet of meerstemmigheid in vorm.

Het artistiek onderzoeksproject ‘Pamphilus, pamfilet, pamflet’ pleit voor de creatie en verspreiding van een nieuw soort pamflet, het artistieke pamflet. Artistieke pamfletten worden gecreëerd om meervoudige standpunten te delen.

‘Pamphilus, Pamfilet, Pamflet’ is een onderzoek naar de betekenis van het artistieke pamflet als vorm. Het is een onderzoek naar de mogelijkheden van het pamflet in het heden en in de toekomst. Het is een onderzoek naar manieren om het gebruik van de eigen stem door middel van artistieke pamflet aan te moedigen en te bevorderen.

Eerst wordt het historische of politieke pamflet bestudeerd en geanalyseerd hoe dit zich tot de taal van het artistieke pamflet verhoudt. Vervolgens zal het artistieke pamflet onderzocht worden met studenten, jongeren, kinderen en groepen van mensen voor wie het niet vanzelfsprekend is om gehoord te worden.

Een groot deel van dit onderzoek zal bestaan uit het werken met studenten van Koninklijk Conservatorium Antwerpen, Luca Leuven en Rietveld Academie in Amsterdam. In totaal gaat het over vier spelblokken, een masterclass en een workshop. Aan elk van deze leermomenten worden publieke toonmomenten gekoppeld die allemaal plaatsvinden in de publieke ruimte.

Daarnaast werkt dit project samen met theaters. Zij faciliteren workshops en samenwerkingen met organisaties uit het middenveld. Ook hier worden er toonmomenten en acties georganiseerd in de openbare ruimte, en wordt er gewerkt naar een beeldende uitgave van hun werk.

Resultaten

Vooropgestelde output:

6.1 Pedagogische output

De methoden die worden ontwikkeld voor de creatie en verspreiding van een ‘artistiek pamflet’ zullen ook worden gedoceerd aan studenten in de kunsten in verschillende disciplines:

(a) Een masterklas van een week in het Koninklijk Conservatorium Antwerpen voor studenten van de opleiding Drama studierichting Acteren, Woord en Kleinkunst.

(b) Twee spelblokken van 6 weken in het Koninklijk Conservatorium Antwerpen voor studenten van de opleiding Drama studierichting acteren woord en kleinkunst.

(c) Twee spelblokken van 7 weken in 2022 en 2023 in Luca Leuven afdeling acteren, Writing for Performance.

(d) In samenwerking met Connie Nijman (docent grafische vormgeving) organiseert de Rietveld Academie een workshop van een week met Tine Van Aerschot, getiteld ‘Het artistiek pamflet of inhoud in vorm’.

6.2 Academische output

Ik voorzie drie vormen van academische output:

(a) Een eerste neerslag van dit onderzoek wordt samen met voorbeelden van nieuwe pamfletten gepubliceerd in FORUM+.

(b) Een artikel voor Rekto:Verso of Etcetera, essay over het straatonderzoek, in combinatie met kunstenaarsbijdrage van vormgegeven artistieke pamfletten.

(c) Organisatie van een symposium rond het artistieke pamflet en de mogelijke impact ervan op de publieke ruimte.

6.3 Artistieke output

Ik voorzie drie vormen van artistieke output:

(a) Creëren van artistieke pamfletten zowel in gesproken, beeldende als geschreven vorm.

(b) Anders invullen van publieke ruimte door evenementen te organiseren in parken, op pleinen in stations waar pamfletten worden opgevoerd en voorgedragen.

(c) Visuele vormen ontwikkelen om artistieke pamfletten via digitale platvormen en op papier te kunnen verspreiden.

(d) Een neerslag van het onderzoek en de pamfletten creëren in digitale en papieren vorm. In samenwerking met CCQO - Culture Commons Quest Office en met de nieuwe toneelbibliotheek zal er gezocht worden naar een unieke en gepaste vorm waarin de verzameling van pamfletten kan uitgegeven worden.
AP Hogeschool Antwerpen
19/09/2022 - 22/09/2024
IMG 5726

Eva Brodelet

AP Hogeschool Antwerpen - Blikopener contact