Ga verder naar de inhoud

Hoe klanten persoonlijk benaderen met behulp van AI

Odisee Hogeschool

AI ODS

Waar gaat dit over?

Het doel van dit Tetra onderzoeksproject Start2AIM is om al bestaande kennis en ervaringen rond AI in Marketing op maat van de Vlaamse KMO te brengen. Meer specifiek wil dit project Vlaamse KMO’s kennis laten maken met de mogelijkheden van AI-gedreven én gepersonaliseerde marketing automatisering.

E-commerce giganten zoals Amazon en Bol.com zetten al enkele jaren in op AI-technologie om de klantervaring te verhogen. Meer specifiek worden voorspellende algoritmes gebruikt om hun klanten efficiënt te profileren en gepersonaliseerde aanbiedingen te tonen. De kloof met kleinere spelers is echter nog steeds heel groot. Uit onderzoek blijkt immers dat er bij KMO’s doorgaans sprake is van een gebrek aan de nodige expertise, tijd en budget om in te zetten op AI-technologie. Zelfs wanneer de interesse aanwezig is, blijkt het zeer uitdagend om de mogelijkheden binnen het eigen bedrijf concreet in kaart te brengen.

Er wordt bij Start2AIM gekeken naar drie vormen van personalisatie:

  • content personalisatie: alles start bij het aanbieden van relevante content
  • campaign targeting heeft dan weer alles te maken met ‘geadresseerde reclame’ of ‘addressable advertising’
  • context gebaseerde personalisatie: context voegt betekenis toe aan de content en gaat zo nog een stap verder

Het Start2AIM-team van de Odisee Hogeschool slaat op die manier ook een brug tussen ICT en marketing. Marketing wordt namelijk met de dag meer data- en technologiegedreven, met als resultaat dat er nood is aan multidisciplinaire teams.

Het resultaat van dit Vlaio project is een Start2AIM e-book waarin die Vlaamse KMO het volgende ontdekt:

  • wat zijn de vereisten om van start te gaan met een AI-project, zowel uit strategisch als technisch perspectief?
  • hoe kan AI bijdragen aan gepersonaliseerde marketing automatisatie?
  • enkele herkenbare en praktische use-cases uitgevoerd voor Vlaamse KMO’s
SASKIA VANDEN EEDE

Interesse in dit project?

Neem contact op met Saskia Vanden Eede.



PUBLICATIE COVERS IMPACT

Onderzoek, dat mag gezien worden!

Met het digitaal magazine "Uitpakken met impact" willen de Vlaamse hogescholen exact dat doen wat de titel beoogt: laten zien (en ook een beetje 'stoefen') van hoe ze ondernemingen en organisaties helpen te professionaliseren en welke impact ze daarmee precies realiseren op de werkvloer.

Wil je precies weten wat er de afgelopen 3 jaar zoal gebeurde op gebied van onderzoek, innovatie en de kennisdeling van al deze opgebouwde expertise? Dan geeft dit digitaal magazine antwoord op deze vragen.