Communicatiestructuur en interne organisatie onder de loep
De Republiek Brugge is een uitvalsbasis voor creatieve en ondernemende geesten. Deze bruisende community in het hart van de stad klopte aan bij HOGENT om te praten over de communicatiestructuur. Samen werkten ze een impactmatrix uit. Sofie Keersebilck, coördinator pers & communicatie van 'De Republiek' vertelt hoe dat in zijn werk ging.
Wat is de innovatienood van jullie organisatie?
Sofie Keersebilck: “Wij maken ruimte voor ideeën, ontmoetingen en creatief en duurzaam ondernemen. Voor en met iedereen die actief is in de stad. De Republiek is er voor ondernemers, culturele organisaties en voor dromers en kunstenaars. De focus van de projecten ligt op vakmanschap, voeding, korte keten, stadsvernieuwing en inclusie.
De volgende stap in onze werking is het optimaliseren van onze identiteit, onze communicatiestructuur en de interne organisatie. Hoe tekenen we onze strategie uit om maximale impact te krijgen? Welke communicatie-acties hebben we nodig? Welke processen en methodieken kunnen we daarvoor toepassen? We wilden een kritisch klankbord dat de lat hoog durft te leggen.”
We leerden Blikopener kennenvia een doorverwijzing van eencollega-organisatie.”
Hoe verliep de samenwerking?
Sofie
Keersebilck: “Vermits ons eerste contact midden in de lockdown viel,
gebruikten we Teams om samen te zitten. Om onze nood goed te kunnen
bepalen, hadden we daarna een live overleg met onderzoekers van het
Research Centre for Sustainable Organizations. Zij gaven ons meteen
voorbeelden van organigrammen, een lectuurlijstje, tips om een
aanbesteding uit te schrijven bij een communicatiebureau. Een
belangrijke stap was het opmaken van een impactmatrix. Hiervoor
organiseerden de onderzoekers ter plaatse een oefening met verschillende
medewerkers.”
Welke innovatieve kennis was nuttig voor jullie?
Sofie
Keersebilck: “Het feit dat de onderzoekers meteen inzetbaar materiaal
meebrachten, zoals de organigrammen bijvoorbeeld. En uiteraard het
toepassen van de impactmatrix. Aanvankelijk bepaalden we onze
doelgroepen algemener, maar de matrix maakte duidelijk dat we meteen
specifieker mogen zijn. Het linken van de doelgroepen aan onze missie
was een belangrijke oefening.”
Wat heb je gedaan met het advies van de hogeschool?
Sofie Keersebilck: “We zitten nu volop in een strategische oefening. Het advies kwam voor ons echt op het juiste moment.”
Kunnen jullie Blikopener aanbevelen?
Sofie
Keersebilck: “Ja, omdat het interessant is om bij experten terecht te
kunnen. Zij helpen de vraagstelling juist te krijgen en geven ook meteen
toepasbare tools. Het is een voordeel dat de mensen van het Research
Centre for Sustainable Organizations een multidisciplinaire expertise
hebben. Als organisatie krijg je verschillende uitdagingen op je bord en
we merkten dat de onderzoekers hier ook een duidelijk beeld van hebben.”
Hoe zijn jullie met Blikopener in contact gekomen?
Sofie Keersebilck: “We leerden Blikopener kennen via een doorverwijzing van een collega-organisatie.”
Het verhaal van De Republiek komt recht uit de praktijk. Deze organisatie kampt met heel wat zaken waar ook andere organisaties mee te maken hebben. Door hen verder te helpen, kunnen we niet alleen onze expertise doorgeven, maar hebben we ook extra materiaal om zelf over te reflecteren. Bovendien schept samenwerken ook een band. De Republiek is een organisatie waarmee nu een warm contact is uitgebouwd. Daaruit kunnen interessante stageplaatsen en opdrachten voor bachelorproeven voortvloeien.
Interesse om samen te werken?
Vertel ons meer over jouw project. Dan bekijken wij hoe we jou vooruit kunnen helpen.
Onderzoek dat mag gezien worden.
Met het digitaal magazine "Uitpakken met impact" willen de Vlaamse hogescholen exact dat doen wat de titel beoogt: laten zien (en ook een beetje 'stoefen') van hoe ze ondernemingen en organisaties helpen te professionaliseren en welke impact ze daarmee precies realiseren op de werkvloer.
Wil je precies weten wat er de afgelopen 3 jaar zoal gebeurde op gebied van onderzoek, innovatie en de kennisdeling van al deze opgebouwde expertise? Dan geeft dit digitaal magazine antwoord op deze vragen.