Ga verder naar de inhoud

Communicatiestructuur en interne organisatie onder de loep

De Republiek Brugge is een uitvalsbasis voor creatieve en ondernemende geesten. Deze bruisende community in het hart van de stad klopte aan bij HOGENT om te praten over de communicatiestructuur. Samen werkten ze een impactmatrix uit. Sofie Keersebilck, coördinator pers & communicatie van 'De Republiek' vertelt hoe dat in zijn werk ging.

GNT DE REPUBLIEK

Wat is de innovatienood van jullie organisatie?
Sofie Keersebilck: “Wij maken ruimte voor ideeën, ontmoetingen en creatief en duurzaam ondernemen. Voor en met iedereen die actief is in de stad. De Republiek is er voor ondernemers, culturele organisaties en voor dromers en kunstenaars. De focus van de projecten ligt op vakmanschap, voeding, korte keten, stadsvernieuwing en inclusie.

De volgende stap in onze werking is het optimaliseren van onze identiteit, onze communicatiestructuur en de interne organisatie. Hoe tekenen we onze strategie uit om maximale impact te krijgen? Welke communicatie-acties hebben we nodig? Welke processen en methodieken kunnen we daarvoor toepassen? We wilden een kritisch klankbord dat de lat hoog durft te leggen.”

We leerden Blikopener kennenvia een doorverwijzing van eencollega-organisatie.”
Sofie keirsebilck
Sofie Keersebilck
coördinator pers & communicatie - De Republiek

Hoe verliep de samenwerking?
Sofie Keersebilck: “Vermits ons eerste contact midden in de lockdown viel, gebruikten we Teams om samen te zitten. Om onze nood goed te kunnen bepalen, hadden we daarna een live overleg met onderzoekers van het Research Centre for Sustainable Organizations. Zij gaven ons meteen voorbeelden van organigrammen, een lectuurlijstje, tips om een aanbesteding uit te schrijven bij een communicatiebureau. Een belangrijke stap was het opmaken van een impactmatrix. Hiervoor organiseerden de onderzoekers ter plaatse een oefening met verschillende medewerkers.”

Welke innovatieve kennis was nuttig voor jullie?
Sofie Keersebilck: “Het feit dat de onderzoekers meteen inzetbaar materiaal meebrachten, zoals de organigrammen bijvoorbeeld. En uiteraard het toepassen van de impactmatrix. Aanvankelijk bepaalden we onze doelgroepen algemener, maar de matrix maakte duidelijk dat we meteen specifieker mogen zijn. Het linken van de doelgroepen aan onze missie was een belangrijke oefening.”

Wat heb je gedaan met het advies van de hogeschool?
Sofie Keersebilck: “We zitten nu volop in een strategische oefening. Het advies kwam voor ons echt op het juiste moment.”



Kunnen jullie Blikopener aanbevelen?
Sofie Keersebilck: “Ja, omdat het interessant is om bij experten terecht te kunnen. Zij helpen de vraagstelling juist te krijgen en geven ook meteen toepasbare tools. Het is een voordeel dat de mensen van het Research Centre for Sustainable Organizations een multidisciplinaire expertise hebben. Als organisatie krijg je verschillende uitdagingen op je bord en we merkten dat de onderzoekers hier ook een duidelijk beeld van hebben.”

Hoe zijn jullie met Blikopener in contact gekomen?
Sofie Keersebilck: “We leerden Blikopener kennen via een doorverwijzing van een collega-organisatie.”

Het verhaal van De Republiek komt recht uit de praktijk. Deze organisatie kampt met heel wat zaken waar ook andere organisaties mee te maken hebben. Door hen verder te helpen, kunnen we niet alleen onze expertise doorgeven, maar hebben we ook extra materiaal om zelf over te reflecteren. Bovendien schept samenwerken ook een band. De Republiek is een organisatie waarmee nu een warm contact is uitgebouwd. Daaruit kunnen interessante stageplaatsen en opdrachten voor bachelorproeven voortvloeien.

Screenshot 2021 02 10 at 10 22 20

Interesse om samen te werken?

Vertel ons meer over jouw project. Dan bekijken wij hoe we jou vooruit kunnen helpen.

PUBLICATIE COVERS IMPACT

Onderzoek dat mag gezien worden.

Met het digitaal magazine "Uitpakken met impact" willen de Vlaamse hogescholen exact dat doen wat de titel beoogt: laten zien (en ook een beetje 'stoefen') van hoe ze ondernemingen en organisaties helpen te professionaliseren en welke impact ze daarmee precies realiseren op de werkvloer.

Wil je precies weten wat er de afgelopen 3 jaar zoal gebeurde op gebied van onderzoek, innovatie en de kennisdeling van al deze opgebouwde expertise? Dan geeft dit digitaal magazine antwoord op deze vragen.

VLAIO Vlaamsehogescholenraad v4