Spraakmakers
Wat onderzoekers en ondernemers gemeen hebben? Hun drive en ambitie.
Om het beste resultaat te halen: efficiënt en onderbouwd, creatief en
innovatief. Om hun vak of bedrijf op de kaart te zetten: in België,
Europa of de wereld. Ondernemers en onderzoekers helpen elkaar vooruit.
Vanuit hun expertise, met eenzelfde doel voor ogen. Benieuwd hoe? Deze ‘spraakmakers’ getuigen hoe je bedrijf beter wordt van onderzoekers aan jouw zijde.


Een samenwerking die blijft plakken
Yannick en Fabrice, twee jonge ondernemers, voerden de eerste experimenten voor een productie van biogebaseerde lijm thuis in hun keuken uit. Met succes. Zo gingen ze zoek dus naar een partner voor verder advies en om de experimenten uit te voeren in de meer gecontroleerde, wetenschappelijke omgeving van een laboratorium. Want een keuken is geen labo.

Stop met zoeken, start met vinden: augmented reality in de bouwsector
Op afstand een specialist inschakelen, je weg vinden in een voor jou onbekend gebouw of alle ingewerkte leidingen detecteren, het kan. Hogeschool PXL bekeek hoe augmented reality gebruikt kan worden als communicatietool in de onderhouds- en uitbatingsfase van een gebouw.

Slimme winkeltechnologie maakt klant én retailer happy
Elke stad heeft ze nog: die kleine winkels en boetiekjes die deel zijn van een echte stadsbeleving. Je loopt er graag langs omdat ze unieke zaken verkopen die je in de ketens niet vindt. Opboksen tegen mastodonten en online verkoop is helaas niet evident. Hoe kunnen deze unieke winkeliers creatief zijn, innoveren en de winkelbeleving bijzonder maken?

Gestructureerde creativiteit, dat werkt. Echt!
Een goed idee of product? Toets het aan de markt, dan weet je meer en beter. Vraag maar aan de start-up Finix. Ze zagen een gat in de it-freelancemarkt en legden het open en bloot op de brainstormtafel met Innowiz, een creativiteitsmethode ontwikkeld door Howest Industrial Design Center. Het resultaat: ze ontdekten een nog groter gat in de markt om hun pijlen op te richten.

Een tweede leven voor koelboxen
Etheclo produceert IoT gestuurde koelboxen voor de levering van gekoelde producten zoals voeding en medicatie. Zij zochten naar een creatieve oplossing om de end-of-life koelboxen een tweede leven te geven.

Hoe klimaatbestendig is jouw bouwperceel?
Het Kenniscentrum tuin+ van de Erasmushogeschool werkte met Sumaqua, een specialist in waterbeheer en -modellering aan een innovatieve online tool die burgers sensibiliseert en advies op maat geeft over de klimaataspecten van hun bouwperceel. De opdrachtgevers waren Vlario, departement Omgeving en de Vlaamse Confederatie Bouw.

Cannabisness: nieuwe teelt van oude vezel
Jarenlang was het verboden om hennep te telen omwille van de connotatie met soft drugs. Sinds 1992 mag het weer en meteen ziet zowel de landbouwsector als de textielsector de mogelijkheden. Twee onderzoeksteams buigen zich over de vraag of hennep een duurzaam alternatief kan zijn voor katoen.

Per seconde gaat vijf ton staal verloren door corrosie.
Corrosie weegt daardoor zwaar door op de wereldeconomie – zwaarder dan we op het eerste gezicht zouden denken. De IMPACT-studie van NACE rekende in 2016 voor dat wereldwijd 3,8% van ons bruto binnenlands product opgaat aan het voorkomen of herstellen van corrosie - meer dan 500 miljard EUR voor de Europese Unie alleen!

Ideeën testen in het lab: buikgevoel versus onderzoek.
Via Blikopener liet Davy De Winne, expert UX-design aan Odisee hogeschool, Antenna proeven van de meest recente wetenschappelijke inzichten rond user centered design. Via studentenstages kwamen zij in contact met Odisee, en leerden ze het UX-lab van Davy de Winne kennen. En dat smaakt naar meer.

Interesse om samen te werken?
Vertel ons meer over jouw project. Dan bekijken wij hoe we jou vooruit kunnen helpen.
