Ga verder naar de inhoud

Spraakmakers

Wat onderzoekers en ondernemers gemeen hebben? Hun drive en ambitie. Om het beste resultaat te halen: efficiënt en onderbouwd, creatief en innovatief. Om hun vak of bedrijf op de kaart te zetten: in België, Europa of de wereld. Ondernemers en onderzoekers helpen elkaar vooruit. Vanuit hun expertise, met eenzelfde doel voor ogen. Benieuwd hoe? Deze ‘spraakmakers’ getuigen hoe je bedrijf beter wordt van onderzoekers aan jouw zijde.

Spraakmakers overview
Foto: Arthur Los - 2024

Herfabricatie en testing ook mogelijk maken voor complexe onderdelen

Wat als je AdBlue-pomp van je vrachtwagen kapotgaat? Vroeger moest je daarvoor gewoon een nieuwe AdBlue-pomp kopen, want een té complex elektronisch systeem om nog te herstellen. Maar KdG-onderzoeker Kris Martens en zijn team hebben de oplossing.

Verder lezen
Retail 01

Slimme winkeltechnologie maakt klant én retailer happy

Elke stad heeft ze nog: die kleine winkels en boetiekjes die deel zijn van een echte stadsbeleving. Je loopt er graag langs omdat ze unieke zaken verkopen die je in de ketens niet vindt. Opboksen tegen mastodonten en online verkoop is helaas niet evident. Hoe kunnen deze unieke winkeliers creatief zijn, innoveren en de winkelbeleving bijzonder maken?

Verder lezen
THM ETHLECO 01

Een tweede leven voor koelboxen

Etheclo produceert IoT gestuurde koelboxen voor de levering van gekoelde producten zoals voeding en medicatie. Zij zochten naar een creatieve oplossing om de end-of-life koelboxen een tweede leven te geven.

Verder lezen
KLIMAAT BOUWEN

Hoe klimaatbestendig is jouw bouwperceel?

Het Kenniscentrum tuin+ van de Erasmushogeschool werkte met Sumaqua, een specialist in waterbeheer en -modellering aan een innovatieve online tool die burgers sensibiliseert en advies op maat geeft over de klimaataspecten van hun bouwperceel. De opdrachtgevers waren Vlario, departement Omgeving en de Vlaamse Confederatie Bouw.

Verder lezen
RIDE SHARING

Jiven: van kiem tot uitgewerkt plan

En dankzij het 'jiven', is er minder verkeer op de baan en verloopt dat 'driven' vlotter. Daar wordt Stan Jeanty, bezieler van de app gelukkig van. Samen met de Arteveldehogeschool, LUCA School of Arts en AP Hogeschool Antwerpen realiseerde hij zijn droom.

Verder lezen
CORROSIE 04

Per seconde gaat vijf ton staal verloren door corrosie.

Corrosie weegt daardoor zwaar door op de wereldeconomie – zwaarder dan we op het eerste gezicht zouden denken. De IMPACT-studie van NACE rekende in 2016 voor dat wereldwijd 3,8% van ons bruto binnenlands product opgaat aan het voorkomen of herstellen van corrosie - meer dan 500 miljard EUR voor de Europese Unie alleen!

Verder lezen
Antenna2

Ideeën testen in het lab: buikgevoel versus onderzoek.

Via Blikopener liet Davy De Winne, expert UX-design aan Odisee hogeschool, Antenna proeven van de meest recente wetenschappelijke inzichten rond user centered design. Via studentenstages kwamen zij in contact met Odisee, en leerden ze het UX-lab van Davy de Winne kennen. En dat smaakt naar meer.

Verder lezen
PXL SPRAAKMAKER 15 02 23 01

Stop met zoeken, start met vinden: augmented reality in de bouwsector

Op afstand een specialist inschakelen, je weg vinden in een voor jou onbekend gebouw of alle ingewerkte leidingen detecteren, het kan. Hogeschool PXL bekeek hoe augmented reality gebruikt kan worden als communicatietool in de onderhouds- en uitbatingsfase van een gebouw.

Verder lezen
KDG SPRAAKMAKER 15 02 23

Een samenwerking die blijft plakken

Yannick en Fabrice, twee jonge ondernemers, voerden de eerste experimenten voor een productie van biogebaseerde lijm thuis in hun keuken uit. Met succes. Zo gingen ze zoek dus naar een partner voor verder advies en om de experimenten uit te voeren in de meer gecontroleerde, wetenschappelijke omgeving van een laboratorium. Want een keuken is geen labo.

Verder lezen
Screenshot 2021 02 10 at 10 22 20

Interesse om samen te werken?

Vertel ons meer over jouw project. Dan bekijken wij hoe we jou vooruit kunnen helpen.

VLAIO Vlaamsehogescholenraad v4