Spraakmakers
Wat onderzoekers en ondernemers gemeen hebben? Hun drive en ambitie.
Om het beste resultaat te halen: efficiënt en onderbouwd, creatief en
innovatief. Om hun vak of bedrijf op de kaart te zetten: in België,
Europa of de wereld. Ondernemers en onderzoekers helpen elkaar vooruit.
Vanuit hun expertise, met eenzelfde doel voor ogen. Benieuwd hoe? Deze ‘spraakmakers’ getuigen hoe je bedrijf beter wordt van onderzoekers aan jouw zijde.
Meubels shoppen in Virtual Reality
Howest bouwde voor Initeam een virtuele showroom voor de meubelindustrie. Met de game-achtige applicatie kunnen klanten virtueel in hun woonkamer-to-be rondlopen en naar hartenlust meubels plaatsen en verslepen. De voordelen? Klanten kiezen sneller, en de kans dat ze items terugsturen naar de winkel wordt kleiner.
Nieuwe tools en methodieken om verworven competenties te erkennen.
AP Hogeschool Antwerpen ontwikkelde samen met IDEA Consult drie nieuwe generieke tools die inzetbaar zijn over de verschillende Erkennen van Verworven Competenties-trajecten en -testcentra heen.
Herfabricatie en testing ook mogelijk maken voor complexe onderdelen
Wat als je AdBlue-pomp van je vrachtwagen kapotgaat? Vroeger moest je daarvoor gewoon een nieuwe AdBlue-pomp kopen, want een té complex elektronisch systeem om nog te herstellen. Maar KdG-onderzoeker Kris Martens en zijn team hebben de oplossing.
Cannabisness: nieuwe teelt van oude vezel
Jarenlang was het verboden om hennep te telen omwille van de connotatie met soft drugs. Sinds 1992 mag het weer en meteen ziet zowel de landbouwsector als de textielsector de mogelijkheden. Twee onderzoeksteams buigen zich over de vraag of hennep een duurzaam alternatief kan zijn voor katoen.
Jiven: van kiem tot uitgewerkt plan
En dankzij het 'jiven', is er minder verkeer op de baan en verloopt dat 'driven' vlotter. Daar wordt Stan Jeanty, bezieler van de app gelukkig van. Samen met de Arteveldehogeschool, LUCA School of Arts en AP Hogeschool Antwerpen realiseerde hij zijn droom.
Gestructureerde creativiteit, dat werkt. Echt!
Een goed idee of product? Toets het aan de markt, dan weet je meer en beter. Vraag maar aan de start-up Finix. Ze zagen een gat in de it-freelancemarkt en legden het open en bloot op de brainstormtafel met Innowiz, een creativiteitsmethode ontwikkeld door Howest Industrial Design Center. Het resultaat: ze ontdekten een nog groter gat in de markt om hun pijlen op te richten.
Aan de slag met innovatieve gewassen
Sinds enkele jaren werkt het expertisecentrum agro- en biotechnologie van Hogeschool VIVES aan de ontwikkeling van innovatieve gewassen, zoals yacon en bataat. Landbouwers, start-ups en enthousiastelingen willen er graag mee aan de slag. Experten ontwikkelden filmpjes om iedereen op weg te helpen
Een samenwerking die blijft plakken
Yannick en Fabrice, twee jonge ondernemers, voerden de eerste experimenten voor een productie van biogebaseerde lijm thuis in hun keuken uit. Met succes. Zo gingen ze zoek dus naar een partner voor verder advies en om de experimenten uit te voeren in de meer gecontroleerde, wetenschappelijke omgeving van een laboratorium. Want een keuken is geen labo.
Ideeën testen in het lab: buikgevoel versus onderzoek.
Via Blikopener liet Davy De Winne, expert UX-design aan Odisee hogeschool, Antenna proeven van de meest recente wetenschappelijke inzichten rond user centered design. Via studentenstages kwamen zij in contact met Odisee, en leerden ze het UX-lab van Davy de Winne kennen. En dat smaakt naar meer.
Interesse om samen te werken?
Vertel ons meer over jouw project. Dan bekijken wij hoe we jou vooruit kunnen helpen.