Spraakmakers
Wat onderzoekers en ondernemers gemeen hebben? Hun drive en ambitie.
Om het beste resultaat te halen: efficiënt en onderbouwd, creatief en
innovatief. Om hun vak of bedrijf op de kaart te zetten: in België,
Europa of de wereld. Ondernemers en onderzoekers helpen elkaar vooruit.
Vanuit hun expertise, met eenzelfde doel voor ogen. Benieuwd hoe? Deze ‘spraakmakers’ getuigen hoe je bedrijf beter wordt van onderzoekers aan jouw zijde.

Impact?
Deze twee projecten rond gezondheid, zorg en welzijn, tonen zeer goed de impact van onderzoek en innovatie aan de Vlaamse hogescholen. Het is de bedoeling te inspireren en jou te laten nadenken over hoe een hogeschool jouw organisatie of onderneming kan helpen om de volgende stap te nemen in jouw innovatieproces.
En vanzelfsprekend is dit maar een greep uit het aanbod. Niet minder dan negen expertisedomeinen werden gedefinieerd waarin de hogescholen actief zijn. Kijk gerust een tussen de verschillende straffe spraakmaker-artikels hieronder en laat de onderzoekscapaciteiten van de Vlaamse hogescholen je verbluffen!

Vlaamse kikkererwt is aan een opmars bezig
Kikkererwten zijn aan een populariteitsopmars bezig, maar worden vooral ingevoerd. De oplossing? In Vlaanderen geteelde kikkererwten. Elena Lievens en Frank Geers van Arteveldehogeschool gingen samen op onderzoek, optimaliseerden de teelt en ontdekten dat de consument bereid is die Vlaamse kikkererwt te kopen.

Meer mensen informeren over moedermelk-banken
Bij gebrek aan moedermelk van de eigen moeder, wordt donormelk verkozen boven iedere soort kunstvoeding. Omdat er in België nog geen moedermelkbanken bestaan, worden er nu vaak informele kanalen gebruikt om aan donormelk te geraken, met alle gezondheidsrisico’s van dien.

Appelhoutextract houdt mayonaise extra vers
Onder het kritische oog van 450 leerlingen vertelde hij daar tijdens de finale van de Wetenschapsbattle in Technopolis hoe het ‘superdrankje’ van een appelboom ervoor zorgt dat zelfgemaakte mayonaise langer goed blijft. En als je lagereschoolkinderen enthousiast kan krijgen over onderzoek, dan ben je erg goed bezig.

Kwalitatieve én karaktervolle non-alcoholische bieren? Ze bestaan!
De verkoop van non- en laag-alcoholische bieren (NAB/LAB) neemt jaar na jaar toe, maar heel erg in de smaak vallen ze nog niet. Het project NAB/LAB, een samenwerking tussen HOGENT en UGent, gaat na hoe die tekortkomingen kunnen worden vermeden of verbeterd.

Slechte luchtkwaliteit op schepen leidt tot gezondheidsproblemen
De kwaliteit van de binnenlucht op schepen is een belangrijke zorg, omdat bemanningsleden en passagiers langdurig worden blootgesteld aan de lucht die ze inademen. Dit kan leiden tot gezondheidsproblemen, verminderde prestaties en algemeen ongemak.

Comfortabeler én groener scoliosekorset met 3D-printer
Scoliosepatiënten lijden aan een vergroeiing van de ruggengraat, die tijdens de kinder- en tienerjaren gecorrigeerd kan worden met een medisch korset. 3D-printing staat toe om korsetten comfortabeler en duurzamer te maken.

Nieuwe krachten voor de kinderopvang
Al geruime tijd heerst er een arbeidskrapte in de kinderopvang. Arteveldehogeschool onderzocht hoe mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt toegeleid kunnen worden naar deze sector. Via mentor- en jobcoaching wordt het leerproces van de instromende kindbegeleiders ondersteund. Kinderopvang De Biotoop in Gent plukte hier alvast de vruchten van.

Gestructureerde creativiteit, dat werkt. Echt!
Een goed idee of product? Toets het aan de markt, dan weet je meer en beter. Vraag maar aan de start-up Finix. Ze zagen een gat in de it-freelancemarkt en legden het open en bloot op de brainstormtafel met Innowiz, een creativiteitsmethode ontwikkeld door Howest Industrial Design Center. Het resultaat: ze ontdekten een nog groter gat in de markt om hun pijlen op te richten.

De meeste sportapps zijn gericht op jonge mensen
MIA s een innovatieve health app voor de promotie van fysieke activiteit en een gezonde levensstijl bij mensen boven de 65 jaar. Hogeschool PXL streeft er op die manier naar om een toegankelijke online omgeving te creëren waarin 65-plussers zich gemotiveerd en ondersteund voelen om actief te blijven.

Getriggerd door deze projecten?
Voel jij je geïnspireerd door dit spraakmakende interview? Wil jij of jouw organisatie een stap zetten in een innovatieproces waarbij je ondersteuning kan gebruiken? Neem dan vandaag nog contact op met een Vlaamse hogeschool via bet Blikopener . Wij volgen zo spoedig mogelijk op en zetten het één en ander in beweging. Doen!
