Ga verder naar de inhoud

Spraakmakers

Wat onderzoekers en ondernemers gemeen hebben? Hun drive en ambitie. Om het beste resultaat te halen: efficiënt en onderbouwd, creatief en innovatief. Om hun vak of bedrijf op de kaart te zetten: in België, Europa of de wereld. Ondernemers en onderzoekers helpen elkaar vooruit. Vanuit hun expertise, met eenzelfde doel voor ogen. Benieuwd hoe? Deze ‘spraakmakers’ getuigen hoe je bedrijf beter wordt van onderzoekers aan jouw zijde.

Spraakmakers overview

Impact?

Deze twee projecten rond gezondheid, zorg en welzijn, tonen zeer goed de impact van onderzoek en innovatie aan de Vlaamse hogescholen. Het is de bedoeling te inspireren en jou te laten nadenken over hoe een hogeschool jouw organisatie of onderneming kan helpen om de volgende stap te nemen in jouw innovatieproces.

En vanzelfsprekend is dit maar een greep uit het aanbod. Niet minder dan negen expertisedomeinen werden gedefinieerd waarin de hogescholen actief zijn. Kijk gerust een tussen de verschillende straffe spraakmaker-artikels hieronder en laat de onderzoekscapaciteiten van de Vlaamse hogescholen je verbluffen!

APH IMPACT02 01

Sneller de juiste info, meer tijd voor herstel

De Navigerende Oncologische Kaart Antwerpen (NOKA) helpt je op weg in het ruime aanbod van het zorg- en welzijnslandschap voor je oncologische zorgtraject. AP ontwikkelde de website en Kom op tegen Kanker faciliteerde de totstandkoming en verspreiding: een succesvolle samenwerking.

Verder lezen
PXL IMPACT02 01

De meeste sportapps zijn gericht op jonge mensen

MIA s een innovatieve health app voor de promotie van fysieke activiteit en een gezonde levensstijl bij mensen boven de 65 jaar. Hogeschool PXL streeft er op die manier naar om een toegankelijke online omgeving te creëren waarin 65-plussers zich gemotiveerd en ondersteund voelen om actief te blijven.

Verder lezen
THM IMPACT02 03

Comfortabeler én groener scoliosekorset met 3D-printer

Scoliosepatiënten lijden aan een vergroeiing van de ruggengraat, die tijdens de kinder- en tienerjaren gecorrigeerd kan worden met een medisch korset. 3D-printing staat toe om korsetten comfortabeler en duurzamer te maken.

Verder lezen
KDG IMPACT02 02

Flexibele arbeid? Flexibele kinderopvang gevraagd!

Kinderopvang is voor veel gezinnen met jonge kinderen cruciaal om werk en gezin te kunnen combineren. Onderzoekers van Karel de Grote Hogeschool en Arteveldehogeschool ondersteunden tijdens het PACE-project kwetsbare werkzoekende ouders door de toegang tot kinderopvang te vergemakkelijken.

Verder lezen
KDG SPRAAKMAKER 15 02 23

Een samenwerking die blijft plakken

Yannick en Fabrice, twee jonge ondernemers, voerden de eerste experimenten voor een productie van biogebaseerde lijm thuis in hun keuken uit. Met succes. Zo gingen ze zoek dus naar een partner voor verder advies en om de experimenten uit te voeren in de meer gecontroleerde, wetenschappelijke omgeving van een laboratorium. Want een keuken is geen labo.

Verder lezen
2021 BO Innowiz en Finix brainstorm 1

Gestructureerde creativiteit, dat werkt. Echt!

Een goed idee of product? Toets het aan de markt, dan weet je meer en beter. Vraag maar aan de start-up Finix. Ze zagen een gat in de it-freelancemarkt en legden het open en bloot op de brainstormtafel met Innowiz, een creativiteitsmethode ontwikkeld door Howest Industrial Design Center. Het resultaat: ze ontdekten een nog groter gat in de markt om hun pijlen op te richten.

Verder lezen
Foto: Arthur Los - 2024

Herfabricatie en testing ook mogelijk maken voor complexe onderdelen

Wat als je AdBlue-pomp van je vrachtwagen kapotgaat? Vroeger moest je daarvoor gewoon een nieuwe AdBlue-pomp kopen, want een té complex elektronisch systeem om nog te herstellen. Maar KdG-onderzoeker Kris Martens en zijn team hebben de oplossing.

Verder lezen
HGT SPRKMKR 04 01

Social Impact Bond is ideale tool voor Vlaamse arbeidsmarkt

Wat als je als overheid met een prangend probleem zit, maar je vindt niet meteen de geijkte methodologie voor een hoge succesratio? Dan kan een Social Impact Bond (SIB) de helpende hand zijn. HOGENT structureerde en implementeerde de eerste SIB’s in Vlaanderen en partner VDAB voer er wel bij.

Verder lezen
Antenna2

Ideeën testen in het lab: buikgevoel versus onderzoek.

Via Blikopener liet Davy De Winne, expert UX-design aan Odisee hogeschool, Antenna proeven van de meest recente wetenschappelijke inzichten rond user centered design. Via studentenstages kwamen zij in contact met Odisee, en leerden ze het UX-lab van Davy de Winne kennen. En dat smaakt naar meer.

Verder lezen
CONTACTNAME

Getriggerd door deze projecten?

Voel jij je geïnspireerd door dit spraakmakende interview? Wil jij of jouw organisatie een stap zetten in een innovatieproces waarbij je ondersteuning kan gebruiken? Neem dan vandaag nog contact op met een Vlaamse hogeschool via bet Blikopener . Wij volgen zo spoedig mogelijk op en zetten het één en ander in beweging. Doen!

VLAIO Vlaamsehogescholenraad v4