Ga verder naar de inhoud

Jiven: van kiem tot uitgewerkt plan

Jiven? Dat spreek je op zijn Engels uit en betekent meerijden met iemand die gedeeltelijk of volledig dezelfde bestemming heeft. Helemaal CO2 neutraal en tegen een lage vergoeding. Want geen 'gejive' zonder 'gedrive' uiteraard. En dankzij het 'jiven', is er minder verkeer op de baan en verloopt dat 'driven' vlotter. Daar wordt Stan Jeanty, bezieler van de app gelukkig van. Samen met de Arteveldehogeschool, LUCA School of Arts en AP Hogeschool Antwerpen realiseerde hij zijn droom.

RIDE SHARING
Logo wit Transparant1
Samenwerken met studenten heeft veel voordelen: er is een soort van onbevangenheid die veel vrijheid en innovatie met zich meebrengt.”
Stan Jeanty
Stan Jeanty
Jive co-founder & Chief Jiving Officer

Waar ligt de kiem van het idee? "Jive is een realisatie uit de hoofden van een enthousiast team van enthousiaste jonge mensen en ervaren experts die sterk begaan zijn met het milieu. Vanuit die passie, praatten we voor de start van het project met veel mensen om te bekijken hoe we van onze droom werkelijkheid konden maken. In één van die gesprekken kwam Blikopener ter sprake. Eens thuis wist de website me te overtuigen dat ons idee via deze weg een realiteit zou worden. Vooral de link tussen de privésector en de academische wereld, sprak me enorm aan."

Hoe is het van daaruit verder gegaan? "Via Blikopener kwam ik met meerdere mensen uit verschillende hogescholen in contact. Na een verdiepend gesprek met Bettina Vermeulen van de Arteveldehogeschool, bleek al snel dat de eerste uitdagingen marketing- en communicatie gerelateerd waren."

"Met deze kennis in handen, kwamen we bij LUCA School of Arts terecht voor een nieuwe branding. De resultaten hiervan werden bezorgd aan de experten bij Communicatie, Media en Design aan Arteveldehogeschool. De studenten van de opleiding communicatiemanagement bedachten, onder begeleiding van mentoren, een zeer concreet communicatie-advies waar we mee aan de slag kunnen. Dankzij dit advies hebben we nu een concreet plan van aanpak om Jive op de kaart te zetten in het Belgische landschap."

"Door het knap inspelen op het voorbereidend werk van LUCA kunnen we spreken van een mooie samenwerking over hogescholen en opleidingen heen. Bij AP Hogeschool onderzochten studenten hoe onze online zichtbaar- en aanwezigheid verbeterd kon worden. We kregen tips voor Instagram en Facebook, die voor ons de beste kanalen blijken te zijn."

Dat klinkt als veel mensen voor één project? "Als er al een vrees was, dan was dat precies deze: dat door de veelheid aan betrokken studenten, we het bos door de bomen niet meer zouden zien. Uiteindelijk bleek het omgekeerde waar: elk had een andere insteek wat voor een complementaire samenwerking en een mooi eindresultaat zorgde."

Vanuit welke nood zijn jullie het traject gestart? "Onze scope was zeer ruim: ons product op de markt krijgen en doen leven. De studenten kregen een open speelveld waarin vrijelijk gespeeld mocht worden. Alleen de naam Jive moest behouden blijven."

Hoe is de samenwerking met Arteveldehogeschool verlopen? "De samenwerking met Arteveldehogeschool rond het luik communicatieadvies verliep heel vlot. Hoewel de studenten vooral virtueel voor ons gewerkt hebben, was het leuk samenwerken. Er waren drie groepjes die afzonderlijk van elkaar ‘onze uitdaging’ in handen kregen. Dankzij die aanpak, vertrokken alle groepjes vanuit hun eigen insteek, wat de oefening uiterst boeiend om volgen maakte. Tweewekelijks had Stan (CEO, red.) een follow-upmeeting met de groepen."

Moest je de studentengroepjes intens bijsturen? "Dat viel best goed mee. De studenten legden een fijne mate aan zelfstandigheid en creativiteit aan de dag. Ik genoot ervan om af en toe samen te zitten om hun inbreng te horen. We gaven op gepaste momenten feedback over hun werk en daar werd effectief rekening mee gehouden."

"Kristof Van Goethem, docent communicatiemanagement, speelde hier een cruciale rol in. Hij begeleidde de studenten vanuit de opleiding en was onze tussenpersoon. Hij was de man van de concrete bijsturing en nauwgezette opvolging vanuit Arteveldehogeschool. Wat een meerwaarde! Hij wist precies waar we naartoe wilden en wat onze noden waren. We bouwden op korte tijd een fijne professionele band op. Pas als hij het antwoord niet wist, klopten ze bij mij aan. Dit was een bijzonder aangename manier van werken."

Al snel ontdekten we dat er een geoliede machine was en dat we met verve samen ons doel zouden bereiken.
Stan Jeanty
Stan Jeanty
Jive co-founder & Chief Jiving Officer

Je werd overladen met nieuwe kennis. Welke was nuttig en waarmee ga je aan de slag? "Het visuele brandingmateriaal dat LUCA aanleverde was meteen inzetbaar. Ik kon er direct mee aan de slag. Momenteel zijn er trouwens nog twee LUCA-studenten bij ons aan het werk als jobstudent om de puntjes nog beter op de ‘i’ te zetten."

"De marketingcampagne die de Arteveldestudenten voor ons uitwerkten, is helemaal af en klaar voor gebruik. Door de corona-impasse zijn we helaas nog niet klaar om het marketingbudget open te trekken en ervoor te gaan. Maar geen zorgen hierover: er ligt heel veel bruikbaar materiaal te wachten voor lancering!"

Zou je Arteveldehogescool en het traject dat je doorliep aanbevelen? Ab-so-luut, ik heb er al reclame voor gemaakt in ‘Start It KBC’ waar ik inzit. En via LinkedIn bedankte ik alle actoren die via het traject aan ons project meewerkte. Jullie zíj́n het gat in de markt (lacht): dit traject is uitstekend voor start- ups en jonge organisaties. Samenwerken met studenten heeft veel voordelen: er is een soort van onbevangenheid die veel vrijheid en innovatie met zich meebrengt. Daarnaast is het goedkoper dan de vaak dure consultants, terwijl de expertise van de studenten kan tippen aan de markt. Zelf de juiste studenten gaan rekruteren is quasi onbegonnen werk. Blikopener is de uitstekende partner hiervoor en ik verspreid graag mee de boodschap"."

Vormt de kostprijs een struikelblok? "Nee, aan alles van waarde hangt een prijskaartje. De prijs staat in verhouding tot de geleverde kwaliteit. Ik vind zelfs dat die barrière er moet zijn om de studenten en de organisaties te beschermen. Zo voorkom je dat organisaties ondoordacht een projectaanvraag doen omdat het met ‘gratis studenten’ is. De drempel van de kostprijs valt dus zeker te verantwoorden."

Zijn er nog verrassende zaken voortgekomen uit de samenwerking? "Welja: vanuit het Business Lab van Arteveldehogeschool kwam een fiscaliteitsstudent met de vraag of hij Jive als case mocht onderzoeken in zijn eindwerk. Deze student werd eveneens goed begeleid waardoor we nu ook op dat gebied een grote stap verder staan. Als we nog even aan het document sleutelen en er een graficus op zetten, kunnen we hiermee direct naar werkgevers met de vraag of hun bedrijf zich wil aansluiten."

Als afsluiter: wat zegt het gevoel over dit traject? "We zijn heel content. Zo tevreden zelfs dat we momenteel in gesprek zijn met Studio GDM. De sfeer binnen Arteveldehogeschool zit echt goed en we hebben een oprecht leuke samenwerking gehad. We zijn er met een klein hartje aan begonnen. Ergens met het idee dat je met studenten nooit goed weet waar je aan toe zal zijn en of er kwaliteitsvolle output zal komen. Of het proces wel vlot zou verlopen en we geen tijd en geld zouden gaan verspillen… Je kent het wel. Al snel ontdekten we dat er een geoliede machine was en dat we met verve samen ons doel zouden bereiken."

"We eindigen dus met een groot hart. Een groot hart voor de studenten, docenten én hogescholen en de professionaliteit en kwaliteit die ze aan de dag leggen. Mijn investeerder was bij de eindverdediging van de studenten en we keerden beiden opgetogen huiswaarts."

Love Phone
Elk had een andere insteek wat tot een complementaire samenwerking en een mooi eindresultaat leidde.”
Stan Jeanty
Stan Jeanty
Jive co-founder & Chief Jiving Officer
Screenshot 2021 02 10 at 10 22 20

Interesse om samen te werken?

Vertel ons meer over jouw project. Dan bekijken wij hoe we jou vooruit kunnen helpen.

PUBLICATIE COVERS IMPACT

Onderzoek dat mag gezien worden.

Met het digitaal magazine "Uitpakken met impact" willen de Vlaamse hogescholen exact dat doen wat de titel beoogt: laten zien (en ook een beetje 'stoefen') van hoe ze ondernemingen en organisaties helpen te professionaliseren en welke impact ze daarmee precies realiseren op de werkvloer.

Wil je precies weten wat er de afgelopen 3 jaar zoal gebeurde op gebied van onderzoek, innovatie en de kennisdeling van al deze opgebouwde expertise? Dan geeft dit digitaal magazine antwoord op deze vragen.

VLAIO Vlaamsehogescholenraad v4