Ga verder naar de inhoud

Slimme winkeltechnologie maakt klant én retailer happy

Elke stad heeft ze nog: die kleine winkels en boetiekjes die zo'n belangrijk deel van de stadsbeleving zijn. Je gaat ernaar toe omdat de winkeldame je smaak perfect kent, je maat weet, je oprecht adviseert. Je loopt er graag langs omdat ze net die zaken verkopen die je in de ketens niet vindt. Opboksen tegen de mastodonten en de online verkoop is helaas niet evident voor deze kleinere retailers. Corona deed er nog een schepje bovenop en dwong de klant richting online shoppen. Hoe kunnen deze winkeliers creatief zijn, innoveren en de winkelbeleving bijzonder houden?

Retail 01

Innovatief ondernemen en Smart ICT, de expertisecentra van PXL hogeschool sloegen de handen in elkaar met Unizo en RetailDetail en adviseerden 9 unieke kleinere winkels in hun digitale transformatie en boden hen meteen de kans om de top drie van de in aanmerking komende innovaties uit te proberen.

Hermien Raedts, onderzoeker van PXL hogeschool vertelt: "Eerst hebben we de noden van de handelaars in kaart gebracht en het profiel van de doelgroep uitgetekend. Op zich was dat voor de retailers al een interessante oefening. De digitale transformatie maturiteitsscan peilde bij 369 retailers eerst naar hun interesse in en hun kennis en gebruik van digitalisering in het verkoopproces en in de communicatie met hun klanten. Geïnteresseerde retailers kunnen zelf ook deze scan invullen en krijgen dan een rapport met tips die ze meteen kunnen inzetten in hun zaak."

"De retailers die al een stapje richting digitalisering zetten, doen dat meestal omdat concurrent een gelijkaardige oplossing aanbiedt of omdat een consultant lukraak de zaak is binnengelopen, zijn producten heeft voorgesteld en hen heeft overtuigd. De oefening of deze tool inderdaad de beste is voor hun noden, product, winkel en cliënteel, werd eigenlijk zelden gemaakt."

Eerst zien en dan…

Na die eerste scan, wilden de retailers graag voorbeelden zien. Dus ging het expertisecentrum labs opzetten. Hiervoor konden ze een eerder ontwikkeld raamwerk gebruiken: het store sales cycle model.

afbeelding_01

Met dit model krijgt de retailer inzicht in wat hij wil optimaliseren en hoe hij zichzelf kan onderscheiden, maar vooral welke tools hij kan inzetten om dat doel te bereiken. Door de implementatie van een of meerdere tools uit hun top drie, konden ze aan den lijve ondervinden hoe deze tool werkt voor hen, voor het personeel en voor de klanten.

Evi Knuts, het onderzoekshoofd van het expertisecentrum: "Dit was voor de kleine winkeliers een uniek aanbod. Deze oefening alleen doen is nagenoeg onmogelijk. Dat vraagt tijd , middelen en expertise. Bovendien kregen de winkeliers nu neutraal advies aangeboden en toegang tot verschillende technologieën. Onze hogeschool en onderzoekscentrum is een neutrale en objectieve partij."

Retail 04

De digitale transformatie maturiteitsscan

Het overgrote deel van de 369 antwoordende retailers, namelijk 58 % zijn ‘verkenners’. Ze zijn zich eigenlijk nog aan het informeren. Ze vragen zich af wat er voor hun zaak mogelijk is, of het effectief interessant is om te digitaliseren en hoe ze hierin een meerwaarde kunnen vinden. Een goeie 25%, de starters, is vooral op zoek naar wat mogelijk is voor hun eigen zaak en de groeiers, 17%, heeft effectief al iets geïmplementeerd.

Dit was voor de kleine winkeliers een uniek aanbod. Zij kregen nu een neutraal advies aangeboden en toegang tot verschillende technologieën."

KNUTS EVI
Evi Knuts
Onderzoekshoofd expertisecentrum PXL

De andere kant van het verhaal

In dit onderzoek kregen ook de technologische en digitale partners feedback. De markt van de kmo’er lijkt misschien niet meteen interessant. Nu konden zij ook uittesten of die veronderstelling klopt. Is hetzelfde scherm dat ze in een supermarkt plaatsen, ook nuttig in een kleine theewinkel? Zowel de retailbedrijven als de technologiebedrijven volgden samen dit kwalitatieve proces en gaven elkaar feedback.

Alle bevindingen werden in cases gegoten. Zo krijgen andere retailers ook inzicht in de mogelijkheden, het functioneren van de digitalisering en de feedback van de verschillende partijen.

Volgende stappen

Het is de bedoeling om deze kennis zo ver en zo breed mogelijk uit te dragen. Daar zijn onderzoeker en onderzoekshoofd het over eens. Ze delen ze in publicaties en workshops, congressen, in de sector en uiteraard ook met de studenten. Eigen studenten maar ook opleidingscentra bijvoorbeeld kunnen gebruik maken van de resultaten van het onderzoek. Er moet immers een nieuwe generatie retailers klaargestoomd worden. De sector ziet er postcorona anders uit.

De hogeschool gaat ook in gesprek met steden en gemeenten die graag bekijken of zij eventueel een stukje digitalisering kunnen aanbieden aan de lokale handelaars om op die manier het karakter van de stad te bewaren. En uiteindelijk hopen de onderzoekers ook andere partijen binnen Europa te vinden

Alle bevindingen werden in cases gegoten. Zo krijgen andere retailers ook inzicht in de mogelijkheden, het functioneren van de digitalisering en de feedback van de verschillende partijen."

PXL HERMIEN RAETS
Hermien Raedts
onderzoeker, PXL hogeschool
Retail 02

Interessante reacties

Tijdens het slotsymposium getuigden de 9 deelnemende winkels over de extra dimensie op hun ondernemerschap en de eyeopeners tijdens het traject.

Het Spelhuis, een spellenwinkel uit Zonhoven, was erg happy met het hele proces. Zelf zou de eigenaar 3 keer zolang gedaan hebben over het traject. Hij testte een kiosk uit waar de klant zijn voorkeuren kan ingeven en zo te weten komen welk spel interessant is voor hem.

Teastation, een theewinkel kreeg hele positieve reacties op de qr codes die ze met de klanten meegaf. Via die qr code krijgt de klant een hulplijn bij het juist en optimaal zetten van thee. Je krijgt de uitleg uiteraard ook in de winkel, maar eens thuis heb je toch een geheugensteuntje aan de video’s die achter de code zitten. Alleen had ze zo’n traject niet aangedurfd.

Bezoekers van de goudsmid Huis Pauwel-Spaenjers Multiple konden een voorwerp optillen waardoor een filmpje afspeelde op een digitaal scherm om zich zo op een innovatieve manier te informeren over de exposerende juweelontwerper en zijn creaties. Klanten waren enthousiast en de goudsmid zag ook bijkomende voordelen zoals het uitvergroot kunnen tonen van details.

En Donvil, de derde generatie van een familiebedrijf in kleding en schoenen kon de camera 360° testen. Een camera op voethoogte in combinatie met spiegels en een scherm tonen in 360° zicht hoe je schoen er uitziet zonder dat je moet bukken of draaien. Zij kregen ook een robot die de klanten verwelkomt aan de ingang. Hij trekt nieuwe klanten aan en verlaagt de drempelvrees. De ‘samenwerking’ met de robot verliep erg positief. De medewerkers gaven hem zelfs een naam en vonden het afscheid op het einde van het traject jammer. De investering is echter vrij hoog en dat zetten de techpartij aan het denken. Misschien is kopen niet altijd een optie, maar kan huren op speciale dagen zoals opendeurdagen, braderieën wel. De robot is dan geen vaste medewerker maar promotiemateriaal.

Meer weten?

Heeft u een vraag of wil u meer informatie? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Hermien Raets
researcher Retail Innovation
hermien.raets@pxl.be


Evi Knuts
Onderzoekshoofd
expertisecentrum Innovatief Ondernemen PXL

evi.knuts@pxl.be

Spraakmakers overview

Meer van deze spraakmakers?

Smaakt dit artikel naar meer? Is je honger naar kennis niet te stillen? Wil je weten hoe andere onderzoekers en bedrijven hebben samengewerkt om innovatieve ideeën om te zetten naar impactvolle projecten?

VLAIO Vlaamsehogescholenraad v4