Ga verder naar de inhoud

Een tweede leven voor koelboxen

Etheclo produceert IoT gestuurde koelboxen voor de levering van gekoelde producten zoals voeding en medicatie. Zij zochten naar een creatieve oplossing om de end-of-life koelboxen een tweede leven te geven.

THM ETHLECO 01
THM ETHLECO 02

Via een intake gesprek met Blikopener stelden ze hun noden scherp. Studenten interieur design & architectuur en studenten
business & management van de Thomas More hogeschool gingen aan de slag binnen het traject entrepreneurship.

Een team van docenten en onderzoekers begeleidden hen en de experts van Etheclo stuurden regelmatig bij. Na acht weken
stelden de studenten hun leuke, creatieve en ook commercieel haalbare circulaire concepten voor. Een perfect voorbeeld hoe
studenten, bedrijven en docenten-onderzoekers kunnen samenwerken.

De hogeschool heeft heel uiteenlopende onderzoeksexpertise en beschikt over verschillende opleidingen waardoorkennisuitwisseling en out-of-the-box denken gegarandeerd is."
JOS MIERMANS
Jos Miermans
co-founder & business partner, Etheclo
THM ETHLECO 03

Wat de innovatienood was van het bedrijf
Etheclo was op zoek naar innovatieve oplossingen voor gebruikte koelboxen en koelplaten. Als bewuste, ecologische
producent vinden we het belangrijk om de kringloop te sluiten.
De opdracht voor de hogeschool: Nieuwe toepassingen voor het duurzaam hergebruiken van end of live koelboxen en koelelementen zoeken vanuit een social responsability standpunt.’

Hoe verliep de samenwerking met de hogeschool?
We doorliepen twee trajecten met de hogeschool. Eentje rond design en het andere rond ondernemerschap. Dat was twee keer een fijne samenwerking, ondanks dat corona het fysieke contact voor beide trajecten volledig onmogelijk maakte.

Welke innovatieve kennis vanuit de hogeschool was nuttig?
We kregen inspirationele ideeën van mogelijke second life toepassingen en circulaire alternatieven voor onze end-of-life koelboxen. Twee van de ideeën kwamen met een mogelijk business plan. Er was nog wat werk aan de praktische en financiële haalbaarheid.
In volle Corona-crisis was dat helaas niet evident omdat fysiek samenzitten en brainstormen onmogelijk was. Toch kwamen we tot interessante alternatieven en denkpistes waar we verder op kunnen werken.

Wat heb je gedaan met het advies dat de hogeschool gegeven heeft?
We nemen de ideeën en inzichten mee in de gesprekken met mogelijke afnemers van ons end-of-life materiaal.
We denken dan bijvoorbeeld aan maatwerkbedrijven.

Kunnen jullie ons als Thomas More aanbevelen? Waarom?
Het was voor ons zeker een meerwaarde om met de onderzoekers en studenten aan de slag te gaan rond reststromen. De hogeschool heeft heel uiteenlopende onderzoeksexpertise en beschikt over verschillende opleidingen waardoor kennisuitwisseling en out-of-the-box denken gegarandeerd is.

Hoe zijn jullie met deze experten in contact gekomen?
Via een matchmaking-event van Blikopener. Zo werden we gelinkt aan de onderzoekers en docenten met de juiste expertise.

Screenshot 2021 02 10 at 10 22 20

Interesse om samen te werken?

Vertel ons meer over jouw project. Dan bekijken wij hoe we jou vooruit kunnen helpen.

PUBLICATIE COVERS IMPACT

Onderzoek dat mag gezien worden.

Met het digitaal magazine "Uitpakken met impact" willen de Vlaamse hogescholen exact dat doen wat de titel beoogt: laten zien (en ook een beetje 'stoefen') van hoe ze ondernemingen en organisaties helpen te professionaliseren en welke impact ze daarmee precies realiseren op de werkvloer.

Wil je precies weten wat er de afgelopen 3 jaar zoal gebeurde op gebied van onderzoek, innovatie en de kennisdeling van al deze opgebouwde expertise? Dan geeft dit digitaal magazine antwoord op deze vragen.

VLAIO Vlaamsehogescholenraad v4