Ga verder naar de inhoud

Onderwijs

Onze kennismaatschappij evolueert snel. Het onderwijs is naast het verlengde ook de basis van deze evolutie. Alles begint er: van studiekeuzes en navormingen tot (internationale) leergemeenschappen en praktijkonderzoek. Leerkrachten en leerlingen vormen de toekomst. Gesteund door innovaties, om kennis te differentiëren.

Door nieuwe manieren van leren en feedback krijgen, om leercurves te vergroten. Door nieuwe educatieve technologieën, om verder te professionaliseren. Altijd met aandacht voor menselijke en zachte vaardigheden, want ook die tillen onze maatschappij omhoog. En daarin speelt het onderwijs een sleutelrol.

Vlhora onderwijs

Onderwijs tilt de samenleving naar een hoger niveau

Ons onderwijs weerspiegelt onze maatschappij. Uiteenlopende visies en opinies komen er samen, net als verschillende waarden en culturen. Dat stelt leerkrachten en begeleiders voor nieuwe uitdagingen, waarin onze experts hen ondersteunen met specifieke tools. Tools om gevoelige onderwerpen en ethische thema’s te bespreken, om een open en opbouwende dialoog aan te gaan, om diversiteit en interculturele communicatie te omarmen.

De Vlaamse hogescholen helpen om deze nieuwsgierige, kritische houding te stimuleren bij begeleiders en leerlingen. Om open te kijken naar zichzelf, de ander en de wereld. Dat kan in lessen (natuur)wetenschappen en levensbeschouwing maar ook daarnaast.

Want elke onderwijsprofessional botst op gevoelige situaties die een vreedzame conflicthantering vragen. De diversiteit en etnisch-culturele achtergronden bij begeleiders en lerenden groeit. Het onderwijs wil elk individu betrekken en gelijke kansen bieden, een leven lang.

Digitale transformatie zorgt voor nieuwe manier van leren

Leren doe je een leven lang, en dat hoeft niet per se op een schoolbank. Nieuwe educatieve technologieën zorgen voor innovatieve manieren van leren, ook in bedrijfscontexten. Slimme technologieën zoals Artificiële Intelligentie (AI) creëren een gedifferentieerde en gepersonaliseerde aanpak van onderwijzen, leren en evalueren. Je simuleert bijvoorbeeld complexe leersituaties met immersieve technologieën als Augmented, Virtual of eXtended Reality (AR, VR of XR). Immersive Training wordt steeds meer ingezet voor opleiding, vooral in industriële context. Ook Augmented Reality, waar een extra laag wordt gelegd op de realiteit, laat je interactief en daardoor efficiënter leren. De experts aan de Vlaamse hogescholen helpen om die digitale mediatechnologie optimaal in te zetten in de praktijk.

Het voordeel van simulaties? Je oefent veilig in een levensechte omgeving waar begeleiders kunnen meekijken. Hoe echter de situatie en hoe sneller de feedback, hoe gemakkelijker je leert. Zo ontwikkelden onze experten bijvoorbeeld Virtual Reality-lessen waar studenten of medewerkers gebrieft worden op hun virtuele werkplek, waardoor ze sneller kunnen starten. Er zijn ook simulatiecentra waar zorgprofessionals hun vaardigheden aanscherpen op computergestuurde poppen, of waar teamleden medische noodsituaties oefenen in een ingerichte patiëntenkamer. Ook serious gaming, waar je leert in spelvorm, verhoogt het engagement. Voor verpleegkundigen bestaan er spelconcepten met feedback en rekensleutels, en voor kinderen games als Skillville die hen financieel onderrichten aan de hand van een digitale portefeuille. Ook e-courses en apps zijn niet meer weg te denken uit onze digitale leer- en feedbackmaatschappij.

Ook taal, menselijke en zachte vaardigheden tellen mee

Digitale toepassingen helpen je leren, maar daarnaast speelt vooral de leerkracht een belangrijke rol. Hogescholen zetten in op goede opleidingen en nabegeleidingen. Een gemotiveerde leerkracht tilt leerders naar een hoger niveau. Een motiverende werkomgeving steunt lesgevers in die rol. Denk bijvoorbeeld aan extra ademruimte door (high)techklassen te voorzien, maar even goed aan kwalitatieve begeleiding bij een burn-out. Zoek je hulp om gericht te interviewen en de juiste kandidaat te selecteren? Ook daarin hebben de hogescholen veel expertise. Naast motivatie en vreugde, bepaalt ook taalontwikkeling de weg naar succes. We hebben nood aan geletterde burgers die problemen creatief benaderen, over verschillende disciplines heen. Mensen die denken en doen in dialoog, die zelf ontdekken en oplossingen zoeken. Daarop focust ook het STEM-onderwijs (Science, Technology, Engineering en Mathematics). De hogescholen ontwikkelden didactische tools voor wetenschapscommunicatie zoals Let’s Swab-kits, waarbij leerlingen experimenteren met microbiologie, en verplaatsbare pop-uplabs.

Omdat communicatie zo cruciaal is, moeten meertalige en kansarme kinderen extra taalondersteuning krijgen, zodat ze alle kansen krijgen om te slagen binnen én buiten het onderwijs.Om kansengroepen te bereiken, speelt ook de sportleerkracht een belangrijke rol. Want sporten is meer dan leren bewegen. Sport helpt je sociaal netwerk uitbouwen, draagt bij tot je psychosociaal welbevinden en leert je omgaan met winst, verlies en fair play. Allemaal aspecten die zorgen dat je jouw draai vindt in onze maatschappij. En laat dat nu net het doel zijn van het onderwijs: een leven lang leren, en mee betekenis geven aan onze samenleving.

CONVERSATIE 01

Stel ons gerust ook jouw vraag!

Sta je te springen om bij te leren? Om te brainstormen met ervaren experten? Om verder te kijken dan je eigen discipline? Onze deuren staan altijd open. Informeer hoe experts uit verschillende hogescholen en vakgebieden jouw project (samen) naar een hoger niveau tillen. Neem dus vandaag nog contact op met één van d experten aan een Vlaamse hogeschool.

9 expertise domeinen 02 01 01

Negen expertisedomeinen

Praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek is de motor achter innovatie. De kennis en expertise opgedaan tijdens dit onderzoek is immers onmiddellijk inzetbaar in de praktijk. We onderscheiden 9 expertisedomeienen die parallell lopen met de SDG's.