Ga verder naar de inhoud

Elektrische formule-wagen van start

Wanneer de enige Formule E-organisatie van België op je stoep staat met de vraag of je hen kan helpen, zeg je uiteraard geen nee. Het expertisecentrum Duurzame mobiliteit van de Karel de Grote Hogeschool ontmoette ERA toen ze op zoek waren naar een partner om het interne data-communicatiesysteem van hun Formule-E wagen te optimaliseren.

ERACHAMPIONSHI Pcopy
KDG Campus Hoboken 26 10 2020 125

De samenwerking bleek uiteindelijk verder te reiken dan alleen maar deze ene vraag. KdG is vandaag de officiële technische partner voor het ERA Championship.

Dieter Vanswijgenhoven, Business Director ERA: ‘Formule E is autoracesport met elektrische wagens, de groene versie van Formule 1 dus. Wereldwijd rijden er al verschillende teams in meerdere landen, maar er bestaat maar één niveau van autoraces met elektrische wagens en dat is deze Formule E. Concreet wil dat zeggen dat je als piloot in Formule 1 kan groeien, maar de groene tegenhanger racet alleen op topniveau. Er is geen duidelijke ladder naar het kampioenschap en daar willen we met ERA (Electric Racing Academy) een antwoord op bieden.


Hoe ontstond de samenwerking?

Dieter Vanswijgenhoven: ‘We zijn via de website van Blikopener in contact gekomen met KdG . We waren immers actief op zoek naar een educatieve partner met kennis rond automotive. Deze samenwerking is voor beide partijen een win-winsituatie. We werken goed samen in een aangename en gedreven sfeer.’

Kris Martens, onderzoeker en onderzoekscoördinator van het expertisecentrum Duurzame Mobiliteit van KdG : ‘Ons expertisecentrum Duurzame Mobiliteit werd gecontacteerd door de ‘Electric Racing Academy’ (ERA) met de vraag of wij een in-voertuig netwerk communicatieprobleem konden oplossen. ERA ontwikkelt de elektrische racewagens voor de nieuwe racecompetitie die ze aan het uitbouwen zijn, waarin deze geëlektrificeerde Formula 4 wagens het tegen elkaar zullen opnemen.’

‘Wij vinden het interessant om mee aan de wieg te staan van zo’n uniek en exclusief project.’
KDG Campus Hoboken 26 10 2020 72
Kris Martens
Expertisecentrum Duurzame Mobiliteit, KdG
Wat was het doel van het project?

Kris Martens: ‘In eerste instantie was de vraag om het communicatieprobleem tussen de verschillende controllers, zoals het batterijmanagement syteem en de motor inverter van het voertuig op te lossen. Door samen te werken en elkaars expertise beter te leren kennen, kwam ERA met de vraag om ook op andere vlakken te ondersteunen. Bij KdG zit er immers veel van die specifieke expertise. Dat kwam ERA uiteraard goed uit. Anderzijds vinden wij het ook interessant om mee aan de wieg te staan van zo’n uniek en exclusief project. Wij bieden ERA de expertise om in de toekomst gelijkaardige problemen aan te pakken, maar ook onze kennis groeit door steeds dieper en intensiever mee te werken aan dit project.’

Hoe gingen jullie aan de slag?

Kris Martens: ‘In eerste instantie, om het probleem op te lossen, werd de voertuigcommunicatie en de motor-inverter setup geanalyseerd en geoptimaliseerd op de nieuwe 4-wiel vermogensbank. Daar werd snel duidelijk dat het toegankelijk maken, interpreteren en correct inzetten van de beschikbare voertuigdata voor een stroomversnelling in de verdere ontwikkeling van het voertuig kan zorgen. Toen ontstond logischerwijs ook de vraag naar een verdere samenwerking.’

Wat hebben jullie met deze samenwerking bereikt?

Dieter Vanswijgenhoven: ‘Het eerste jaar hopen we tussen de 14 en de 24 wagens van over de hele wereld te verzamelen voor de races. We mikken op 8 races. De jaren erna zullen we wellicht wel groeien. We willen in de toekomst onze samenwerking met KdG verder uitwerken. Er zijn immers nog meer raakvlakken. Ik denk aan ons STEM-project, maar ook aan de mogelijkheid om studenten van KdG stages te laten lopen.

Verder mogen we toch ook niet uit het oog verliezen dat alle zaken die we op het circuit leren, ook kunnen toegepast worden op een straatwagen. Motorsport geeft immers de kans om bepaalde zaken te testen in de meest extreme toepassing.’

Kris Martens: ‘Uiteraard werd het communicatieprobleem opgelost. De wagen is bijna klaar om op het circuit van Zolder een trackrecord te zetten voor elektrische voertuigen. Maar er is meer, deze samenwerking heeft ook voor beide partijen nieuwe inzichten geleverd.’

Werden er nieuwe jobs gecreëerd?

Kris Martens: ‘Dat zal in de toekomst hoe dan ook gebeuren. De ontwikkeling van elektrische aandrijflijnen staat nog in de kinderschoenen. De opgedane kennis door het expertisecentrum Duurzame Mobiliteit, ERA en de andere raceteams, zal zeker zijn weg vinden naar de industrie en de interesse en expertise stimuleren. Indien deze races van start gaan, moeten er ook wagens gebouwd worden, minstens 12 al om te starten. Dat zijn jobs, ja. En wellicht ook stages of studentenprojecten. Wanneer we echt over kunnen gaan naar competities dan komt daar heel veel bij kijken; middelen en jobs niet in het minst.’

Dieter Vanswijgenhoven: ‘Wanneer we echt over kunnen gaan naar competities dan komt daar heel veel bij kijken; middelen en jobs niet in het minst.’

Je sprak ook over inzichten. Werd er kennis gedeeld?

Dieter Vanswijgenhoven: ‘We kunnen als partners samen kennis ontwikkelen. Door samen te werken zijn we met meer mensen en dat betekent meteen ook verschillende kennisachtergronden. Bovendien is het gebruik van de rollenbank een fantastische manier om ook praktisch, voordat we de baan op gaan, samen de wagen af te stellen.’

Kris Martens: ‘Dat klopt. Ons expertisecentrum Duurzame Mobiliteit stelde zijn kennis rond netwerkcommunicatie open. ERA zocht niet alleen een oplossing voor hun probleem, maar wilde ook graag inzicht in de materie. In deze flow zijn we samen verder gegroeid om de wagen ook te optimaliseren en te programmeren. Voor het onderwijs is dat een unieke kans. Kennis vergaren over elektrische voertuigen is niet evident. Je kan bij dealers wel opleidingen volgen, maar inzichten in ontwikkeling, dat is wat anders. Concreet zijn we gestart om samen met ERA een diepgaande theoretische en toegepaste expertise omtrent elektrische aandrijflijnen op te bouwen.’

'Deze samenwerking is voor beide partijen een win-winsituatie.'
Screenshot 2021 02 02 at 14 31 16
Dieter Vanswijgenhoven
Business Director ERA
ERA Championship press pack 9
Had deze case ook impact op de hogeschool?

Kris Martens: ‘Absoluut. Al deze kennis stroomt ook door naar de docenten. Het expertisecentrum is samen met ERA bovendien gestart met de ontwikkeling van een eigen “Vehicle Controle Module” die het centrale brein moet worden van het voertuig.

Deze nieuwe kennis op het vlak van netwerkcommunicatie en de volledig nieuwe toegepaste expertise rond elektrische aandrijflijnen komt rechtstreeks terecht in de Professionele bachelor opleidingen Autotechnologie van KdG .

We hebben ook al meteen afspraken gemaakt rond stages. Het ERA-project wordt ook mee opgenomen in de module Elektrische en Hybride voertuigen en de module Motorsport. Dat is dus kennis in het onderzoek en in het werkveld opgedaan, die rechtstreeks doorstroomt naar onze docenten en studenten.’

Dieter Vanswijgenhoven: ‘Daar kunnen we alleen maar blij mee zijn.’

‘Deze samenwerking heeft bij beide partijen voor nieuwe inzichten gezorgd.’
KDG Campus Hoboken 26 10 2020 72
Kris Martens
Expertisecentrum Duurzame Mobiliteit, KdG

Meer van deze spraakmakers?

Spraakmakers overview

Smaakt dit interview naar meer? Is je honger naar kennis niet te stillen? Wil je weten hoe andere onderzoekers en bedrijven hebben samengewerkt om innovatieve ideeën om te zetten naar impactvolle projecten?