Ga verder naar de inhoud

SheDIDIT

Netwerken. Coachen. Luisteren. Opleiden. Ondernemende vrouwen met migratieroots krijgen een stem en ondersteuning via #SheDIDIT.

SHEDIDIT

Vanuit welke nood is SheDIDIT ontstaan?

Siham Zarkan: ‘Een veertigjarige man in maatpak: dat is vaak hoe de ondernemer in onze maatschappij wordt voorgesteld. We willen de zichtbaarheid van ondernemende vrouwen, al dan niet met migratie-roots vergroten. Verder kunnen meisjes of vrouwen die willen ondernemen wel een duwtje in de rug gebruiken.’

Dr. Karijn Bonne: ‘We willen dus twee doelgroepen aanspreken. We richten ons op die vrouwen voor wie het niet evident is om een vrouwelijk rolmodel te vinden, laat staan eentje met allochtone achtergrond. Daar komt ook de naam van het project van: SheDIDIT. Daarnaast moet het stilaan duidelijk worden dat vrouwen met een migratie-achtergrond meer zijn dan alleen maar huismoeders. Ondernemende vrouwen met migratieroots mogen best wat meer aandacht krijgen.

Meisjes vinden niet makkelijk een ondernemend vrouwelijk rolmodel.
KARIJN BONNE
Karijn Bonne
hoofd onderzoek, Artveldehogeschool

Hoe pakken jullie dat aan?

Siham Zarkan: ‘We organiseren coaching sessies, telkens rond een specifiek thema, in groepen van acht à tien vrouwen. Een ervaren coach inspireert en ondersteunt, maar geeft ook praktische tips. De deelneemsters kunnen vragen stellen, maar leren ook van de verhalen en bedenkingen van anderen. Deze sessies helpen bij de identificatie én bij het netwerken. Het is immers belangrijk om je als ondernemer te omringen met de juiste mensen.’

Dr. Karijn Bonne: ‘Netwerken brengt ondernemers tot vernieuwing. Vrouwen met een migratie-achtergrond hebben een beperkter formeel netwerk blijkt uit ons onderzoek. Dat verhoogt de drempel om zelf te ondernemen. Daar duikt onze talent pool op.'

Wat is talent pool dan precies?

Siham Zarkan: ‘De talent pool is een online database van ondernemende vrouwen, die meteen ook als netwerk voor deze zelfde vrouwen functioneert. Het is bovendien een handig instrument om de representativiteit van de minderhedengroepen te verhogen.

Wanneer journalisten of organisaties ons contacteren omdat ze op zoek zijn naar een specifiek profiel van een ondernemende vrouw met een migratie-achtergrond, kunnen ze in de talent pool zoeken op locatie, sector of vakgebied.’

Bereiken jullie met de coaching en de talent pool de volledige doelgroep?

Dr. Karijn Bonne: ‘Dat is niet evident. Jongeren bijvoorbeeld zijn een groep die we ook via een andere weg willen bereiken. UNIZO en VLAJO hebben immers wel programma’s om mini-ondernemingen op te zetten, maar niet alle leerlingen doen daaraan mee. Bovendien pakken ze een aantal issues niet aan, zoals het netwerk, de herkenbaarheid, het startkapitaal, de zoektocht naar rolmodellen.

Onze online tool is een handleiding waarmee jongeren keuzes leren maken. Ze worden begeleid in hun vragen over marketing, afzetmarkt of een nieuw product. Onze rolmodellen delen hun ervaringen en helpen met tips.’

Wat zijn de volgende stappen?

Siham Zarkan: ‘Ons driekoppige team heeft massa’s ideeën, maar we hebben te weinig middelen, tijd en mensen om alles kwalitatief uit te werken.’

Dr. Karijn Bonne: ‘We krijgen immers ook vragen vanuit jeugdwerkorganisaties en vanuit landen als Duitsland en Marokko. Het is duidelijk dat de methode aanslaat en een leegte opvult.’

Is SheDIDIT een antwoord op racisme?

Siham Zarkan: ‘Misschien één van de mogelijke antwoorden. Ik denk dat het eveneens nodig is dat de gemeenschappen die aangetast worden door racisme, actief naar buiten komen en laten zien dat ze echt wel een meerwaarde zijn voor de maatschappij.’

Dr. Karijn Bonne: ‘Met onze rolmodellen richten we ons op vrouwen met een migratieachtergrond, maar iedereen die iets doet dat te maken heeft met ondernemerschap is bij ons welkom, ongeacht de sector, achtergrond of opleiding. In een ideale wereld zouden we niet moeten bestaan.’

Hoe belangrijk zijn de vrouwelijke ondernemers met een migratie-achtergrond voor de toekomst?

Dr. Karijn Bonne: ‘Een verhoogde herkenbaarheid kan als katalysator dienen. Wanneer vrouwen ondernemen, zullen ook hun kinderen leren dat het kan. Uit onderzoek blijkt dat vrouwelijke ondernemers racisme en discriminatie willen tegengaan door zelf kansen te bieden aan werknemers, los van hun origine.

Vrouwen die nu ondernemen, bepalen straks de toekomst.
SIHAM ZARKAN
Siham Zarkan

Siham Zarkan: ‘Vrouwen die nu ondernemen, bepalen straks de toekomst. Wat wij vandaag doen, wordt morgen hopelijk mainstream. Een goed voorbeeld hiervan is Hanan Challouki, actief in de reclamesector en erg gefocust op diversiteit en inclusie. Ze inspireert haar volgers. Reclame zal daardoor meer inclusief worden en meer doelgroepen aantrekken. Zo’n voorbeelden zijn er uiteraard ook in andere sectoren.’

Het goede voorbeeld

Meisjes vinden moeilijk een ondernemend vrouwelijk voorbeeld, laat staan een vrouw met een andere huidskleur of andere roots. Dat is één van de redenen waarom ondernemerschap voor hen niet evident is. SheDIDIT probeert de drempels te verlagen. Bij de lancering werd er bijvoorbeeld bewust gekozen voor het gezicht van zeven sterke vrouwen die bijzonder uiteenlopende achtergronden hebben, zowel qua leeftijd, cultuur als sector. Het is een mooie mix van mensen die in België geboren zijn en enkelen die België sinds een aantal jaren hun nieuwe thuis noemen.

Meer van deze spraakmakers?

Spraakmakers overview

Smaakt dit interview naar meer? Is je honger naar kennis niet te stillen? Wil je weten hoe andere onderzoekers en bedrijven hebben samengewerkt om innovatieve ideeën om te zetten naar impactvolle projecten?