Ga verder naar de inhoud

Meer innovaties door praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek

Kennis is toekomst. En Vlaanderen ontwikkelt veel kennis. In theorie, want een deel van die innovaties vindt geen weg naar de praktijk – dit is de Vlaamse innovatie-paradox. Zonde, toch?

De hogescholen brengen graag meer praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek (PWO) naar het werkveld. Met docent-onderzoekers die projectgebonden onderwijzen en vakoverschrijdend samenwerken. Met studenten die innovaties in praktijk brengen en nadenken over een bredere maatschappelijke context. Met één been in het onderwijs en één been in het werkveld.

Vlhora samenwerken2

De hogescholen brengen graag meer praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek (PWO) naar het werkveld. Met docent-onderzoekers die projectgebonden onderwijzen en vakoverschrijdend samenwerken. Met studenten die innovaties in praktijk brengen en nadenken over een bredere maatschappelijke context. Met één been in het onderwijs en één been in het werkveld.

Actieplan

Uitdagingen

Vlaamse hogescholen worden steeds meer erkend als kennispartner voor innovaties in het werkveld. Maar er is nog groeimarge.

Willen we ons potentieel optimaal benutten? En vernieuwende oplossingen brengen voor ondernemingen en social-profitorganisaties? Dan hebben we meer hefbomen nodig.

Magazine innovatie HZS

Doelstellingen

Hogescholen willen hun reputatie als kennis- en onderzoekspartner verder uitbouwen: één die co-creëert met het werkveld en innovaties koppelt aan de praktijk. En dit met behulp van innovatieve onderzoeksinstrumenten.

  • Stevige reputatie als kennis- en onderzoekspartner
  • Praktijkgerichte innovaties in co-creatie met het werkveld
  • De beste onderzoeksinfrastructuur

Concrete acties en voorstellen

  • Extra financiering – De middelen voor praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek jaarlijks verhogen met tien procent.
  • Betere kennisverspreiding – Onderzoekskennis op de juiste plaats krijgen, waar het van nut is.
  • Uitbouw van onderzoeksinfrastructuur – Jaarlijkse overheidssteun voorzien voor de onderzoeksinfrastructuur.
  • Opwaardering academische opleidingen – De Schools of Arts en Hogere Zeevaartschool directe toegang geven tot het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek.