Ga verder naar de inhoud

Meubels shoppen in Virtual Reality

Howest bouwde voor Initeam een virtuele showroom voor de meubelindustrie. Met de game-achtige applicatie kunnen klanten virtueel in hun woonkamer-to-be rondlopen en naar hartenlust meubels plaatsen en verslepen. De voordelen? Klanten kiezen sneller, en de kans dat ze items terugsturen naar de winkel wordt kleiner.

WST SPRKMKR 03 02

Het brein achter de virtuele showroom voor de meubelindustrie is Cesar De Greve, Creative Technologist & onderzoeker aan Howest. Niet vreemd dat softwarebedrijf Initeam bij de hogeschool kwam aankloppen voor hun idee, want Howest is één van de beste gamingscholen ter wereld, en dus de uitgekiende partner.

“Initeam is in België marktleider in ERP-software voor meubelbedrijven,” vertelt zaakvoerster Patricia Vandelanotte. “Een van onze samenwerkende meubelwinkels signaleerde ons echter dat klanten in de showrooms vaak de neiging hebben om meubels te verplaatsen – ze willen dan een bepaalde kast bij een bepaalde zetel zetten bijvoorbeeld – en dat is niet handig.

Dus vroegen we aan Howest of ze geen applicatie konden ontwikkelen waarin klanten digitaal hun meubels konden verslepen en uittesten in een virtuele ruimte.” Dat konden we!” aldus Cesar.



VRlanglijst
Concreet kregen Cesar en zijn team dertig dagen de tijd om het project uit te werken: “We zijn begonnen met een intakegesprek om alle noden te capteren en dan hebben we opgelijst wat haalbaar is volgens de beschikbare technologieën.

Er lagen drie voorstellen op tafel, en Initeam heeft er dan voor gekozen om een virtuele ruimte te laten ontwerpen, waarin de klant met een VR-bril, in de fysieke winkel, kan rondlopen. Concreet scannen de klanten met hun gsm een bepaald meubelstuk in de winkel. Er opent een link op hun gsm waarmee ze het meubel in 3D kunnen zien, inclusief de prijs en de beschikbare kleuren. Met een knop kunnen ze het meubel desgewenst aan hun ‘VRlanglijst’ toevoegen.

Bij de ‘kassa’ treffen de klanten dan een VR-ruimte van acht bij acht meter aan, waar ze op een laptop de code van hun VRlanglijstje kunnen ingeven, hun gekozen meubels kunnen verslepen naar een van de twee standaardkamers – een moderne en een klassieke – en dan desgewenst met een VR-headset in de ruimte kunnen rondwandelen.”

We begonnen met een intakegesprek om alle noden te capteren en hebben opgelijst wat haalbaar is volgens de beschikbare technologieën.”
WST SPRKMKR 03 03
Cesar De Greve
Howest

Gamen met meubels
Voor de ontwikkeling van zijn virtuele showroom paste Cesar de gamingprincipes toe: “Schaduwen en lichtreflecties moeten helemaal juist zitten in zo’n VR-headset, anders krijgen mensen snel hoofdpijn”, zo vertelt hij. “Specifiek voor de meubelindustrie ontdekten we bijvoorbeeld dat licht anders weerkaatst op lederen zetels en op houten meubels. Een VR-ervaring moet heel realistisch en vlot verlopen. Mensen kunnen zelfs aanpassen wat ze door de ramen van hun virtuele kamer zien: een mooie tuin, een skyline,…”

De app die nu voorligt, is heel schaalbaar en kostenefficiënt, meent Cesar: “Er zijn geen hosting- of serverkosten verbonden aan onze demo. Bovendien werkt de erg lichte VR-headset op batterijen en zonder controllers. Ook naar veiligheid is erg gekeken, zodat mensen niet overal tegenaan lopen. De app is geschreven in pure JavaScript, één van de populairste programmeertalen ter wereld, en daardoor perfect te integreren in de eigen software van je bedrijf. En bovenal is de app heel modulair en multi-inzetbaar. Je kan logo, kleur en er de stijlgids van je eigen winkel in steken.”

Hands-on samenwerking
“Uit onderzoek naar VR-toepassingen op andere producten zoals kledij blijkt dat er veel minder retours zijn als klanten de dingen ook in een realistische virtuele setting eens kunnen uitproberen”, vult Cesar nog aan. “We verwachten gelijkaardige resultaten als onze applicatie in de meubelsector geïmplementeerd wordt: meer doordachte aankopen en minder retours.”

"Wij zijn alvast heel positief over de samenwerking”, vertelt Patricia Vandelanotte van Initeam. “Het is ongelooflijk wat het team van Cesar op korte termijn gerealiseerd heeft. Ze zijn zeer hands-on en denken mee. Hun eindoplossing is bovendien erg gebruiksvriendelijk. We hebben aan den lijve de voordelen ondervonden van een partner die concepten kan uitdenken en aan het einde van de rit een werkende ‘proof of concept’ kan voorleggen. Dit smaakt zeker naar meer.”

Het is ongelooflijk wat het team van Cesar op korte termijn gerealiseerd heeft. Ze zijn zeer hands-on en denken mee.”
WST SPRKMKR 03 04
Patricia Vandelanotte
Initeam
PXL SPRAAKMAKER 15 02 23 02

Kennis delen

Onderzoekers die ook les geven, praten met hun studenten meteen over hun ervaringen. Dat is een grote meerwaarde voor de student, maar ook voor de bedrijven waar hij later terecht zal komen. Uit dit soort onderzoek halen verschillende partijen voordeel: de bedrijven die op de eerste lijn staan tijdens het onderzoek, de hele sector, de studenten die de informatie uit eerste hand krijgen en de studenten die in latere jaren volgen en de cases in hun curriculum krijgen.

Spraakmakers overview

Meer van deze spraakmakers?

Smaakt dit interview naar meer? Is je honger naar kennis niet te stillen? Wil je weten hoe andere onderzoekers en bedrijven hebben samengewerkt om innovatieve ideeën om te zetten naar impactvolle projecten?

VLAIO Vlaamsehogescholenraad v4