Een mooi lichtpuntje op de 'Dag van de Leraar' in de strijd tegen het lerarentekort.
De Vlaamse hogescholen zien 9.773 studiestarters in hun lerarenopleidingen: +5% meer dan vorig academiejaar, toen zat het aantal ook al in de lift. Het gaat om studenten die zich aan een hogeschool nooit eerder voor een lerarenopleiding hadden ingeschreven. Op de 'Dag van de Leraar' is dit een mooi lichtpuntje in de strijd tegen het lerarentekort.
De Vlaamse Hogescholenraad verzamelt cijfers over alle lerarenopleidingen van de Vlaamse hogescholen: van de professionele educatieve bachelors, over de bachelors-na-bachelors, tot de educatieve masteropleidingen. Een interessant cijfer is het aantal studiestarters: dat zijn studenten die zich nooit eerder voor een lerarenopleiding hadden ingeschreven aan een hogeschool. Dat cijfer was tijdens het academiejaar 2022-2023, reeds gestegen naar 9.298 studenten.
Mooi is ook dat de stijging in de lerarenopleidingen groter is dan de globale stijging in alle opleidingen samen, want de hogescholen zien hun totaal aantal studenten toenemen met +3%. De overgrote meerderheid van de studenten in de lerarenopleidingen van de hogescholen (64%) is jonger dan 25 jaar. De hogescholen zien echter ook studenten tussen 25 jaar en 35 jaar (17%) en zelfs studenten ouder dan 40 (11%) kiezen voor een lerarenopleiding. Dit zijn studenten die al eerdere studies en vaak al een carrière achter de rug hebben.
Inschrijvingscijfers van de lerarenopleidingen
Wil je meer gedetailleerde cijfers over de inschrijvingen aan de lerarenopleidingen van de Vlaamse hogescholen? Die vind je hier.
Er zijn steeds meer zij-instromers én steeds meer inschrijvingen in lerarenopleidingen – dat is lang anders geweest”
Gerelateerde artikels
De strijd om buitenlands talent is geopend, maar Vlaanderen durft niet in de ring stappen.
Met 8 miljoen zullen ze zijn in 2030: internationale studiekiezers die hun opleiding in het buitenland willen verderzetten. Terwijl Vlaamse hogescholen en ondernemingen hen met open armen willen ontvangen, botsen ze echter op al te rigide taaldrempels. Internationaal talent moet je koesteren, niet tegenwerken
Politieke debatfiches & investeringen in praktijkonderzoek aan hogescholen voor productiviteitsgroei
Met de verkiezingen voor de deur, zijn de meeste debatfiches en programma’s op de partijhoofdkwartieren al opgemaakt. Maar misschien is er nog ruimte voor een topic: investeer €20 miljoen extra in onderzoek van Vlaamse hogescholen om de productiviteitgroei in de samenleving mee op gang te brengen.
De return on investment van hoger onderwijs: meer dan enkel economische winst
Talentontwikkeling aan de hogescholen is de facto investeren in de toekomst van Vlaanderen en Brussel. Steeds meer Belgen halen een diploma hoger onderwijs, zo blijkt uit de Census 2021. Dat is erg goed nieuws, want de ‘return on investment’ van hoger onderwijs is veel meer dan puur economisch.